Článek
Je pravda, že bylo jen otázkou času, než se něco podobného objeví – trh s obytnými vozy se rozrůstá, a je tím pádem evidentní, že vznikají všemožné druhy nejen „obytňáků“, ale jejich všemožné druhy pohonu.
Spalovací motor kromě prodloužení dojezdu umí napájet i elektrickou síť vozidla
Německý výrobce Knaus Tabbert v tomto případě naftový motor a šestistupňový manuál vyhodil do koše a nahradil je elektromotorem. Ten posílá na přední kola slušných 241 koní, díky čemuž se vůz umí rozhýbat na 110 km/h, převodovka pak disponuje i redukcí.
Celkem logicky se tak prostor pro řadicí páku stal zbytečným, a tak tu jsou klasická tlačítka pro režim Drive, neutrál a zpátečka, ale to ještě není vše, Horste. Hned pod nimi jsou tlačítka ovládající vyhřívání celého vozu a vypínání regenerativního brzdění, což se může hodit zejména při jízdě po zhoršeném terénu. Dominantou interiéru je potom 12palcový dotykový displej, který zobrazuje infotainment, ale i důležité funkce jako dojezd a další.
Výše jsme si řekli, že Knaus E.Power Drive má poměrně slušný výkon a že umí na takový kolos i slušně pelášit, ale co si budeme povídat, dojezd 90 km není žádná hitparáda. A právě tady přichází ke slovu onen neobvyklý typ spalovacího motoru, tedy Wankelův rotační. Ten se sepne automaticky, jakmile kapacita baterie klesne ke kritické úrovni – a umí elektromotor pohánět jak přímo, tak i pouze dobíjet baterii.
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Knaus Tabbert E.Power Drive
Jeden by si položil otázku, proč zrovna Wankel? Proč tak neobvyklý typ spalovacího motor? Důvod je vlastně docela prostý – kompaktní rozměry, jednodušší konstrukce s menším množstvím součástek, větší rozmezí optimálních otáček a konečně hladký a poměrně tichý chod. O kolik je tento prodlužovač dojezdu schopen dojezd vylepšit, tím se firma bohužel nepochlubila, víme však, že umí vyrobit elektřinu i pro všechny palubní systémy.
V praxi to znamená dostatek „šťávy“ pro vařič, vytápění a osvětlení po dobu pěti dní. Sama o sobě se dá potom baterie 35 kWh nabít za nějaké tři hodiny. Ve firmě Knaus Tabbert nicméně věří, že momentálně je právě tohle ten ideální prodlužovač dojezdu a zároveň přenosná „elektrárna“ v jednom. A kdyby někdo nechtěl mít v autě spalovací motor na klasický benzin? Výrobce prý do budoucna počítá s vodíkem.