Hlavní obsah

Jako James Bond aneb Jezdili jsme s Range Rovery v Alpách

Foto: Jakub Deml

Pozvánka od Land Roveru na projížďku po Alpách s novým Range Roverem se těžko odmítá. O to víc, když kromě jízdních zážitků láká výrobce i na zážitkový program ve stopách filmového Jamese Bonda! A tak jsme v půlce listopadu navštívili okolí rakouského Söldenu, kde natáčení bondovky Spectre v roce 2015 probíhalo.

Článek

Agent 007 je dlouhé roky úzce spjatý s vozy Jaguar a Land Rover. A v Land Roveru, který letos slaví své 70. narozeniny, si této spolupráce náležitě váží, proto pro novináře připravili výlet do míst, kde se akční scény filmu Spectre před několika lety natáčely. A jak jinak na taková místa dojet než novým Range Roverem?

První plug-in hybridy od Land Roveru

Na letišti v Innsbrucku fasujeme zcela nové Range Rovery P400e a Range Rovery Sport P400e. Ano, to jsou ty první plug-in hybridy značky Land Rover. Pod kapotou mají jen čtyřválcové zážehové motory, kvůli kterým na ně řada pravověrných fanoušků značky kouká tak trochu skrz prsty, přesto díky přidanému elektromotoru dosahují slušného výkonu 297 kW (404 koní) a točivého momentu 640 Nm. V nabídce značky navíc stále zůstávají i šestiválcové a osmiválcové varianty.

Nový Range Rover se od svého předchůdce na první pohled příliš neliší. Drobnými změnami prošly například přední světla nebo interiér. To hlavní se ale událo pod kapotou. Plug-in hybridní verze umí ujet čistě na elektřinu až 51 kilometrů, což zejména v městském provozu výrazně snižuje spotřebu paliva. Přesto udávaná kombinovaná spotřeba 2,8 litru je spíše sci-fi než realita.

Foto: Jakub Deml

Z venku se nový Range Rover oproti svému předchůdci příliš nezměnil

Tak za kolik?

Z bohaté nabídky vozů na letištním parkovišti vybíráme červeného krasavce ve variantě Sport a vyrážíme do hor. Záhy po nasednutí do aut se přesvědčujeme o tom, že jezdit s novým Range Roverem za tři litry na sto asi jen tak nepůjde. Dynamická jízda po klikaté alpské silničce vzhůru do Söldenu nechává cifru tří litrů na sto hluboko pod reálnými možnostmi a na přístrojové desce nám svítí hodnota patnácti litrů na sto kilometrů. Nutno ale upozornit, že cílová destinace se nachází o 800 výškových metrů výše než letiště v Innsbrucku, a navíc jsme to vzali ještě přes kopec. Den poté při cestě zpátky na letiště velkou část cesty plachtíme z kopce údolím jen za pomoci elektromotoru a do Innsbrucku se skutečně dostáváme s hodnotou tří litrů na sto kilometrů.

Využívat jízdy čistě na elektřinu je při projíždění městy či vesnicemi příjemné a řidič po chvíli ani nevnímá, kdy se připojuje spalovací motor a kdy ne. Mimochodem na výběr je hned z několika jízdních módů včetně toho plně elektrického.

A je to tedy stále ten pravý Range Rover?

Dobrou zprávou je, že i když má nový hybridní Range Rover jen čtyři válce, na respektu mu to neubírá. Je to stále ten starý dobrý Range Rover. Honosný, prostorný a silný, i když někomu bude možná chybět burácení osmiválce pod kapotou. Výkon mu ale nechybí, a tak se, i se svými více než dvěma tunami, vcelku ochotně hrne vpřed. Při sjíždění do údolí zase můžeme na přehledném displeji pozorovat, jak se díky rekuperaci během brždění dobíjí baterie elektromotoru. Mimochodem, když jsme u té baterie, kapacitu má 13,1 kWh a plně nabít se umí za 2 hodiny a 45 minut.

My jsme se ale o nabíjení starat nemuseli. Zaprvé to za nás obstarali zaměstnanci Land Roveru a zadruhé jsme druhý den ráno netrápili naleštěné vozy, ale větrem a sněhem ošlehanou lanovku. Součástí programu totiž byla i prohlídka restaurace a expozice Elements 007 na ostré skále v 3 040 metrech nad mořem. A tam se autem nejezdí, ani Range Roverem. Tedy pokud nejste ve filmu s Jamesem Bondem…

Foto: Jakub Deml

Stavba ve skále na vrcholu Gaislachkogl ve třech tisících metrech nad mořem se zpočátku zdála jako nemožný projekt. Ale podařilo se

Na místě činu

Naprosto netuším, co to muselo být za večírek, když někoho napadlo něco takového postavit na skále ve třech tisících metrech nad mořem. Během stavby se dělníci museli potýkat se silným větrem a teplotami i minus třicet stupňů Celsia. Nemluvě o stavbě samotné, která protíná tvrdou skálu naskrz. Každopádně se nakonec podařilo a návštěvníci, obklopeni alpskými vrcholky, si tak dnes mohou prohlížet expozici věnovanou Jamesi Bondovi nebo vychutnávat kávu v přilehlé restauraci iceQ, která v bondovce Spectre hrála Hofflerovu kliniku.

A právě po kopcích nad Söldenem se natáčely alpské scény filmu Spectre. Nejzáživnější scénou je ta s letadlem, ve kterém James Bond pronásleduje trojici vozů – dva speciálně upravené Land Rovery a jeden Range Rover. Letadlo, které během šíleného letu a následného klouzání po zasněženém svahu přijde o křídla i zadní část trupu, najdeme vystavené uvnitř expozice, vozy Land Rover a Range Rover pak zdobí okraje zdejších sjezdovek.

Na scénu z filmu Spectre se můžete podívat zde:

Po absolvování exkurze přímo na místě činu najednou koukáme na kaskadérské kousky ve filmu úplně jinak. Plni dojmů pomalu sestupujeme lanovkou zpět do údolí a v mezistanici už na nás opět čekají naše nové Range Rovery. Z kopce jedeme kultivovaněji než herci v bondovce Spectre, přesto si naplno užíváme vlastností těchto vozů. Za hodinu a půl už parkujeme zase na letišti v Innsbrucku. A tentokrát už opravdu se slibovanou hodnotou spotřeby tří litrů na sto kilometrů…

Reklama

Načítám