Hlavní obsah

Jak vypadá motor jedničkové Octavie se 700 tisíci na krku?

Foto: YouTube - Car Throttle

Hlava motoru 1.9 TDI s najetými 700 000 kilometry

Redakce britského automobilového magazínu Car Throttle si pořídila nový „projekt“, kterým docela mimoděk udělala velkou radost českým motoristům. Jejich levný redakční automobil je totiž Škoda Octavia první generace, vybavená opěvovaným „rotačkovým“ turbodieselem 1.9 TDI o výkonu 90 koní.

Článek

Jenže proč si britští novináři pořizují postarší dieselovou oktávku coby projekt? Jednoduše proto, že tenhle konkrétní vůz obrazně urazil cestu na Měsíc a téměř i zpátky. Najeto má 432 000 mil, v přepočtu tedy 695 000 kilometrů.

Jak auto s těmito kilometry „na hrbu“ vypadá? Na první pohled patřičně unaveně. Modrý lak už se neblýská tak jako dřív, tu a tam se najdou olámané plasty a nechybí ani pár orezlin na kapotě, kolem chybějícího rámečku mříže chladiče. Interiér potom není místem, kde byste chtěli jíst hranolky upadnuté na zem. Všechny plochy ale hlavně polstrované části jsou notně opoužívané a prý i docela smrdí.

Co je ale důležité – auto funguje a velmi obstojně jezdí, a to i přesto, že je velká spousta komponent původních. Na původním a podle majitele nikdy nerozebíraném motoru je první turbodmychadlo a výfukový systém, což je vzhledem k věku a nájezdu úctyhodné.

Na první pohled je tedy vše v rámci možností v pořádku, jenže co napoví důkladnější pohled? V celkově druhém videu ze série putuje octavie na zvedák, kde jsou jí objeveny jen relativně drobné známky koroze na nosných částech karoserie a podvozkových komponentech. Ještě důležitější je ovšem sundání hlavy motoru. Teprve tady se začne projevovat, jak umí být Octavia první generace se správným servisem bytelné auto.

Třeba EGR ventil je sice notně zakarbonován, ale stále plně funkční. Pod ventilovým víkem se ukrývají téměř nedotčené vačkové hřídele a sundání samotné hlavy odhaluje písty a vložky válců ve vynikajícím stavu. Karbonových úsad je zde minimálně, ve válcích jsou stále vidět stopy honování, ventily nejsou nijak narušené a vstřiky jsou průchozí. Turbo má sice malinkou vůli, ale jeho stav je na bezmála 700 000 kilometrů vynikající.

Celkově skvělý stav starého motoru odhaluje, jak zásadní je včasná výměna kvalitních náplní a filtrů. Zároveň se však objevuje otázka, zda by bylo něco podobného vůbec možné s výrazně modernějším dieselem a jeho choulostivými systémy vstřikování a snižování emisí. Mechanicky by spousta motorů podobnou porci kilometrů zvládla i dnes, jenže v průběhu jejich života by se musela pravděpodobně měnit hromada komponentů kolem. Typicky třeba díly vstřikovacího systému Common-rail, vysokotlaká čerpadla, filtry pevných částic nebo SCR katalyzátory.

Reklama

Načítám