Hlavní obsah

Jak si stojí české posádky po první půlce Dakaru?

Foto: MP-Sports

První polovina Dakaru je za námi a po volném dni se všichni, co se dostali do Rijádu, dokázali vylízat ze svých největších bolístek a šrámů. Téměř všichni se shodují v tom, že zatím je letošní Dakar úplně jiný než ty předchozí – rychlý, drsný a hodně vyrovnaný. Druhá polovina by však mohla pořadím ještě hodně zamíchat!

Článek

Letošní Dakar je a ještě bude zatraceně dlouhý. Po dni volna a 2 374 ujetých závodních kilometrech pokračuje naštěstí drtivá většina českých posádek v závodě. Všechny trochu překvapilo, jak extrémní jsou některé etapy, co se rychlosti a náročnosti týče. „Spousta úseků, kde se musí valit na plný plyn,“ říká Martin Macík, který jede s kamionem. „Jako jo, dobrý, zkusili jsme si to, ale už bych raději písek,“ potvrzuje Martin Prokop, nejrychlejší Čech mezi auty.

Takže jak jsou na tom jednotlivé posádky po první půlce Dakaru?

Martin Prokop, Viktor Chytka

Průběžné 15. místo

Dlouho se drželi v první desítce, ale série defektů v kamení a ulomený kloub poloosy je vystrčily z TOP 10, na kterou ztrácí dvanáct minut. „Trochu mi vadí, jak moc rychlé to je,“ přiznává Martin Prokop bez okolků. „Nemáme potřebnou rychlost, taky se mi prostě nechce jen držet plyn na podlaze a valit a čekat, jestli to vyjde, nebo ne. Těšil jsem se na duny, ale těch je zatím málo. Mám radost z Viktora, navigace nám jde na jedničku.“

Foto: MP-Sports

Pro Martina Prokopa je prioritou vrátit se v druhé půlce soutežě do první desítky

Milan Engel

Průběžné 29. místo

Dlouho to byl náš nejlepší motorkář. Jeho jízda, kdy jel víc než padesát kilometrů po ráfku, než se dostal do cíle etapy, se už stala legendární a obletěla celý svět. Ale stála ho taky spoustu času, konkrétně víc než hodinu a půl. Jede trpělivě, sbírá jednotlivá umístění.

Foto: Orion - Moto Racing Group

Přes 50 kilometrů jel jen na ráfku, což mu sice přineslo popularitu, ale hlavně ho to stálo spoustu drahocenného času

Aleš Loprais, Petr Pokora, Chálid Kandí

Průběžné 4. místo

Zatím je to nejrychlejší český kamion. Ani Loprais si však nelibuje v kamenitých úsecích, navíc musí jet v porovnání s továrními Kamazy o kus opatrněji, protože mu chybí parťák. Taky řešil technické problémy a nedostatek výkonu. Čtvrté místo je ale skvělé a on moc dobře ví, že Dakar se vyhrává až v cíli. „Výkonově na Kamazy nemáme, ale moc dobře víme, že oni mají techniku vyšponovanou na maximum.“

Foto: Aleš Loprais Live

Aleš Loprais jede s Pragovkou a po nedostižných Kamazech je hned první nejlepší

Jan Brabec

Průběžné 37. místo

Dlouho nebylo jasné, jestli se na start Dakaru vůbec postaví. Ošklivá nehoda je na něm pořád znát, trochu kulhá. Směje se ale, že při jízdě na motorce mu to nevadí. Ve třetí etapě mu přestaly fungovat navigační přístroje a minul jeden průjezdní bod, a když pak doháněl penalizaci, tak spadl. Je potlučený, ale bojuje.

Foto: Big Shock Racing

Je polámaný, ale odhodlaný. Takhle si představujete bojovníka na motorce

Martin Macík, František Tomášek, David Švanda

Průběžné 5. místo

Macík se na letošním Dakaru rozhodně nenudí. Ztrácel se mu opakovaně výkon, měl defekty, ohnul spojovací tyč řízení… „Už jsem zažil pohodovější vstup do závodu, ale mám radost z toho, že nebýt těch drobných kiksů, tak jsme o kus víc vpředu. Věřím tomu, že jsme problémy pořešili a že si druhou půlku Dakaru řádně užijeme,“ doufá Macík.

Foto: Big Shock Racing

Svému Kamionu říkají důvěrně Karel. Na začátku ale Karlovi chyběl výkon

Petr Vlček

Průběžné 44. místo

Jede v kategorii Malle moto, tedy motorka bez asistence, a jako jeden z mála si nestěžoval na kameny: „Skoro bych řekl, že mě to bavilo a že jsem tam v porovnání s ostatními získal. A líbilo se mi i v dunách, bylo to skoro jako motokros, bylo potřeba pořád skákat přes menší duny a kopečky. Ale ty etapy jsou fakt dlouhé a člověk si fyzicky hrábne.“ V kategorii Malle moto jede na třetím místě.

Foto: Dakar

Na článek o motorkářích kategorie Malle moto se těšte. Tohle jsou frajeři

Tomáš Ouředníček, David Křípal

Průběžné 42. místo

Jeho hrozivá srážka s kamionem vyděsila všechny české fandy, ale nakonec to nebylo tak strašné, jak se zdálo. Už včera ráno bylo jasné, že se jim Ford podaří opravit a budou pokračovat v závodě. Ouředníček se ještě předtím trápil i s technikou, ale s pomocí mechaniků Martina Prokopa se mu povedlo dát převodovku dohromady. Jede soustředěně a na celkové umístění.

Foto: Tomáš Ouředníček Dakar

Tomáš Ouředníček si na každém Dakaru napíše nějaký zajímavý příběh...

Jan Veselý

Průběžné 89. místo

Veterán Dakaru si jede to svoje: „Neženu se dopředu, jedu na sedmdesát osmdesát procent. Mým cílem je dojet do cíle a je mi celkem jedno, kolikátý budu. Už dávno vím, že je úplně jedno, kolikátý jste v polovině závodu." I Veselý jede v kategorii motorek bez asistence.

Foto: Ivar CS

Jan Veselý chce hlavně dojet do cíl a pořádně si Dakar užít

Josef Macháček, Martin Tošnovský

Průběžné 89. místo

Hned první den krátce po startu je zradila jejich technika. Pětinásobný dakarský vítěz si svou premiéru ve třídě side-by-side bugin rozhodně představoval jinak. „Prasklo nám sání a trvalo nám nekonečně dlouho, než se nám ho povedlo opravit. Teď už ale můžeme jen překvapit a naším cílem je nasbírat co nejvíc dat a zkušeností s buginou," popisuje situaci Macháček.

Foto: Dakar

Posádka Macháček-Tošnovský už jen těžko dohání ztrátu z úvodu

Martin Michek

Průběžné 15. místo

Tak tohle je hodně velké překvapení! Motocyklista Martin Michek, nováček na Dakaru, jede na skvělém patnáctém místě a na motorce je tedy nejrychlejší Čech i nejrychlejší nováček. Má vysoké tempo a nedělá navigační chyby. „Upřímně? Nevěřil bych, že na prvním Dakaru můžu jet takhle vysoko,“ přiznává Michek.

Foto: Orion - Moto Racing Group

Michek zatím jede tak skvěle, že to ani sám nečekal

Miroslav Zapletal, Marek Sýkora

Průběžné 19. místo

Dostali se mezi prvních dvacet aut, pak měnili poloosu a propadli se na 35. místo. Jenže trpělivou jízdou se dokázali vrátit zpátky na 19. místo celkově. „Tohle je Dakar, moc dobře vím, že není samozřejmost ani dojet do cíle,“ říká Zapletal.

Foto: Dakar

Umístění v první dvacítce je skvělý průběžný výsledek

Roman Krejčí

Odstoupil

Český závodník se po dlouhých deseti letech vypravil na Dakar, ale jeho cíl neuvidí. Šestá etapa se mu stala osudnou, při pádu si zranil rameno a musel odstoupit. Byl to nejrychlejší Čech v kategorii Malle Moto, celkově se pohyboval okolo 40. místa.

Foto: Dakar

Roman Krejčí po pádu v závodě již bohužel nepokračuje

Tomáš Kubiena

Pokračuje mimo kvalifikaci

Počtvrté ho zradila technika, jeho čtyřkolce praskla ojnice. Pro jiné by to byl možná definitivní konec, ale ne pro Kubienu. „Dalo to strašnou práci, ale Tomáš pojede druhou půlku Dakaru, byť mimo kvalifikaci,“ raduje se týmový šéf Orion-Moto Group Ervín Krajčovič. „Sehnali jsme s pomocí místních jetou čtyřkolku se stejným motorem a o volném dni jsme motor vyměnili.“

Foto: Orion - Moto Racing Group

Asi je to prokletí, Tomáše Kubienu zradila technika již počtvrté

Boris Vaculík, Martin Plechatý

Průběžné 29. místo

Posádka dalšího Fordu si užila trable s opakovanými defekty, do cíle jedné etapy se doslova přikulhala – měli pět defektů a jen dvě rezervy. Pak řešili ještě problémy s diferenciálem, ale potom se jim konečně začalo dařit. Jejich cílem je hlavně dojet.

Foto: 3RCZ.com

Nejvíc je zatím trápily defekty na kamenitých tratích. Snad si teď v dunách spraví chuť

Zdeněk Tůma

Průběžné 12. místo

Nezastavily ho děravé pneumatiky a dojel vždy velmi dobře. Jenže při volném dni musel vyměnit ostrý motor svojí čtyřkolky. „Zátah měl dobrý, ale převodovka a spojka už byly načaté, navíc vyhazoval vodu i olej. Pojedu sériový motor, který sice nebude mít takový výkon, ale doufám, že bude spolehlivě fungovat,“ vysvětluje Tůma. Výměna motoru bohužel znamenala penalizaci, naštěstí jen 15 minut.

Foto: BARTH Racing

Zdeněk Tůma zatím jede dobrý závod. Snad ho nový motor doveze až do cíle

Martin Šoltys, Tomáš Šikola, David Schovánek

Průběžné 9. místo

Jejich Tatra jede statečně a spolehlivě. Ve třetí etapě je vyděsilo, že jim málem došla nafta, ani oni si zrovna nelibují v rychlých úsecích. „Trochu se pereme s převodovkou, kdy nám vypadává rychlost. Ale držíme se v první desítce, což byly naše ambice už před závodem, a uděláme všechno proto, abychom to vydrželi až do cíle,“ říká manažer týmu Jan Kalivoda.

Foto: Buggyra

Prioritou je pro ně první desítka

Druhá půlka Dakaru začíná tou nejdelší etapou vůbec, posádky čeká 741 kilometrů, z toho 545 kilometrů ostrých. A pro změnu bude opět velmi rychlá, je na ní totiž čtyřicetikilometrový úsek, který se pojede na plný plyn.

Reklama

Načítám