Hlavní obsah

Jak poznáte, co vám (pravděpodobně) teče z auta?

Foto: Shutterstock/Soonthorn Wongsaita

Jestli jste pod svým autem našli loužičku něčeho, je to samozřejmě špatně. Jenže zatímco s něčím se dá přežít až do příštího naplánovaného servisu (tedy když je únik jen minimální), někde existuje i možnost fatálního problému, a to byste neměli vůbec vyjíždět. Nu a barva unikající kapaliny vám bude základním vodítkem!

Článek

Kapky pod autem mohou upozorňovat na zásadní problém a drahou opravu, ale klidně může jít i o drobnější starost, kvůli které se nemusíte nijak nervovat. Dobrou zprávou je, že dešiftrovat problém lze i podle barvy kapaliny. Takže až budete volat znalému kamarádovi nebo rovnou do servisu, zvládnete to i bez obligátního: „Něco mi z toho teče.“

V první řadě musíte zjistit, odkud kapalina uniká (zepředu nebo zezadu), jakou má konzistenci a jaká je je její barva. Ideální je dát pod auto hliníkovou fólii nebo alespoň kus čistého papíru a následující den už budete moudřejší. Každá kapalina v autě má totiž svou specifickou barvu a složení, takže podle našeho návodu by to mohl zvládnout i naprostý laik. Tady je přehled základních loužiček, které se pod autem mohou objevit. A samozřejmě že ideální pro identifikaci problému je i zjistit, kde k úniku vlastně dochází.

Načervenalá nebo světle hnědá barva

Barva i vazkost jsou si podobné, může jít o kapalinu z posilovače řízení nebo o únik z převodovky. Tady je rozhodující místo úniku - posilovač řízení je vpředu, převodovka pak blíže středu auta. Malý únik nevadí a do servisu vydrží, rozhodně jej však nezanedbávejte.

Jelikož se jedná o oleje, může snadno dojít k záměně za motorový olej, ten je však většinou ještě o něco tmavší.

Hnědá až černá barva

Nejčastější problém a nejčastější únik - jde o olej z motoru. Většinou jde jen o kapky, ale ty mohou být předzvěstí většího problému. Ideální je zjistit, odkud olej uniká. Může to být jen netěsnost u turbodmychadla, ale klidně i problém těsnění pod hlavou motoru. Každopádně byste měli zkontrolovat i hladinu oleje.

Foto: Shutterstock/ Snap Happy

Běžný jev na parkovacích místech u obchoďáku. Různé staré úniky různých motorových olejů vytvořily za několik let „padesát odstínů šedi“.

Modrá, žlutá nebo růžová barva

Máte loužičku této barvy, nejspíš hned vepředu pod autem? Je-li tekutina řídká téměř jako voda, pak vám uniká chladicí kapalina. (Mluvíme samozřejmě o autech s motorem vpředu - vzkaz pro nadšené diskutující.) S největší pravděpodobností půjde jen o drobnou netěsnost někde ve spoji, nebo třeba u víčka, moderní chladiče většinou nepraskají. Tohle byste mohli zvládnout i sami.

Pozor, pokud voní, bude to nejspíš kapalina do ostřikovačů.

Foto: Shutterstock/ Aleksandrov Ilia

Je-li chladicí kapalina v systému delší dobu, může se z původní barvy dost zakalit a začne vypadat skoro jako olej. Ukazatelem ovšem je, že je loužička vodnatá a nikoliv olejnatá

Čirá tekutina

Jakkoliv to zní úsměvně, jde nejspíš o obyčejnou vodu. Nebyli jste třeba jen v myčce a nevytekla vám voda z odtokových kanálků? Nebo nepršelo před pár dny? Voda se může držet v autě na nejrůznějších místech, klidně třeba v prazích, nebo v takzvaném torpédu pod čelním oknem. Měla by odtéct odtokovými kanálky, ale ty bývají u starších aut často ucpané. Běžný je také odtok vody z výparníku při zapnuté klimatizaci.

Čirá nebo hnědá barva, hodně kluzká

Teď buďte opatrní, tady může jít o skutečný problém! Jestli vám z auta uniká čirá nebo světle hnědá tekutina, která je na omak hodně kluzká, ještě víc než běžný olej, tak zbystřete. Může jít totiž o brzdovou kapalinu! Moderní brzdové systémy jsou sice předimenzované, ale stát se to může, většinou únik začne po neodborném servisním zásahu. Kapalinu najdete buď u některého kola (teče vám brzdič), nebo rovnou u brzdového posilovače. V tomto případě se ani nepokoušejte o zkušební jízdu a rovnou nechte auto odtáhnout do servisu. Brzdový systém totiž pracuje s tlakem a únik kapaliny může vést k selhání brzd.

Zůstal jen flek, ale žádná tekutina 

Pak vám nejspíš z auta uniká benzín. Může to být v oblasti nádrže, nebo u benzinového filtru či benzinové pumpy. Protože se ale benzin odpaří, tak zůstane jen flek. Zkuste si čichnout a dost možná poznáte, jestli jde opravdu o benzin. Nafta se na druhou stranu jen tak neodpaří a nechá olejnatý flek, světlejší než motorový olej. Unikající palivo je vždycky problém, ale opět záleží na množství. Pokud vaše auto přes noc „nevyčůrá“ víc než pár kapek, můžete do dalšího servisu jezdit relativně s klidem.

Víme, že pro spoustu z vás jsou tohle triviální rady, ale někomu mohou pomoci. Zapomněli jsme na něco? Máte vy v rukávu nějaké doporučení?

Reklama

Načítám