Hlavní obsah

Jak Martin Macík a jeho tým balí na Dakar 2021

Foto: Big Shock Racing

Přesně za měsíc vyrazí posádka Martina Macíka se svým závodním kamionem do boje o dakarské zlato. Čekají je tam kameny a písek, zrádné duny i nekonečné pouštní pláně, ubíjející vedro a líté boje se stejně dravými soupeři. Ale nejdřív se tam musí dostat...

Článek

Džidda, tedy centrum závodu Dakar 2021 v Saúdské Arábii, je z Česka vzdálená skoro pět tisíc kilometrů, což je přibližně stejně dlouhá trasa, jaká čeká na posádky v průběhu měřených úseků blížícího se závodu. Z takové cesty by mohl být pěkný týdenní roadtrip, jenže co když tam potřebujete rychle a bezpečně doručit závodní kamion a další podpůrnou techniku?

Odpověď zní: Loď. V přístavu v Marseille kotví nákladní loď organizátora závodu, která je připravena pojmout všechnu techniku evropských účastníků a přepravit ji do místa konání. Na svou cestu vyrazí každou chvíli a svého cíle dosáhne kolem Vánoc, potom si svou výbavu bude moci tým Big Shock! Racing vyzvednout a připravit ji do závodní formy. Celý proces příprav však začíná mnohem dřív…

VÍTE, ŽE…

Závodní kamion Iveco Powerstar, kterému v týmu familiárně říkají Karel, je velký jako rodinný dům a váží masitých 9 tun, ale motor o výkonu 1 000 koní a 5 000 Nm ho vystřelí z klidu na 100 km/h pod 10 sekund!

Vlastně hned po návratu z předchozího ročníku Dakaru se analyzují čerstvé zkušenosti ze závodu a připravuje se strategie na další ročník. Technici projdou seznamy náhradních dílů a aktualizují je o věci, které jim chyběly, nebo naopak přebývaly. Postupně tak vykrystalizuje soupis dílů a nářadí, které je třeba zabalit. Stejný jako vám rodiče připravovali, když jste jeli na letní tábor. Akorát o dost delší, letos s sebou totiž tým Big Shock! Racing veze (pro svou potřebu i pro zákaznické závoďáky) zhruba 23 tun dílů a nářadí!

To je jeden celý závodní truck jen v dílech a ještě kupa věcí navíc. Od šroubků a podložek, těsnění nebo stahovacích pásek až po zavěšení a tlumiče, motory nebo převodovky (dalších 300 kg dílů a nářadí je přímo na palubě závoďáku pro opravy v terénu). Není divu, že balení trvá celý listopad, kdy jsou všichni technici na dílně od rána do noci.

V průběhu posledního klíčového měsíce šéfmechanik David Švanda rozebere Karla do posledního šroubku (což jde poměrně rychle) a následně ho zase složí dohromady (což je podstatně větší dřina), dokonale si tak zafixuje do paměti celou konstrukci vozu a zároveň provede nezbytnou údržbu. Vyčistí, promaže nebo vymění vše, co je potřeba vyčistit, promazat nebo vyměnit. V poslední fázi se už dolaďují jen detaily jako polepy karoserie závodními čísly (letos to bude „503“, ať ho na trati poznáte), štítky tlačítek a ovladačů v kabině nebo umístění kamer pro onboardy ze závodu.

VÍTE, ŽE…

Pro tým Big Shock! Racing je to letos již 18. Dakar a takové zkušenosti jsou k nezaplacení. Každý už přesně ví, co má dělat, pro každou zastávku mezi etapami je jasně definovaný údržbový plán, tedy seznam činností, které musí každý ze 7 mechaniků udělat. Celé auto si před startem zkontroluje šéfmechanik David Švanda. Systemizace práce je v týmu i bez továrního zázemí na špičkové úrovni.

V pondělí 30. listopadu ráno pak Karla naložili na vlek za asistenční kamion MAN a spolu s další asistenční liazkou (pro zákaznická auta) a bydlíkem vyrazili na 1 440 kilometrů dlouhou cestu napříč Evropou do Marseille (3 doprovodná osobní auta za nimi vyrazila následující den). Tam ve středu 2. prosince v přesně určený čas předali organizátorům klíčky od aut a po cestě zpět do domovských Sedlčan se hned začali modlit, aby se s nimi za měsíc v Džiddě setkali v neporušeném stavu…

Tím však balení nekončí, protože pak všem do poslední chvíle hlodá v hlavě, jestli na něco nezapomněli, a tak se uprostřed dílny začne vršit kupa dalších dílů, které „by se mohly hodit“. Ty si pak všichni rozeberou do svých kufrů a naloží do letadla. Poplatky aerolinkám za těžká zavazadla sice stojí majlant, ale jistota je jistota.

A co dál?

30. 12. tým si v docích vyzvedne techniku a připraví ji k závodu

31. 12. shakedown a další ladění techniky

1. a 2. 1. 2021 technické přejímky a slavnostní pódium

3. 1. START!

Nezapomeňte, že přímo na Dakaru budeme mít našeho reportéra Honzu Červenku, který vám bude denně přinášet aktuality a zajímavosti z této legendární vytrvalostní rallye!

Foto: Martin Jánský

Posádka Karla: zprava Martin Macík jr. (pilot), František Tomášek (navigátor) a David Švanda (šéfmechanik)

Otázky pro posádku Big Shock! Racing

Martin Macík jr. (pilot) o přípravě na Dakar 2021

Letošní sezona byla kvůli koronavirové krizi hodně zkrácená, co všechno jste v rámci příprav stihli?

„Tunisko zrušené, Španělsko zrušené, takže jsme jeli jen dva závody v Polsku. Chtěli jsme jet ještě do Maroka, abychom si vyzkoušeli dakarské prostředí a osahali si elektronické roadbooky, ale to kvůli koroně zrušili a v náhradní Rally Andalucia se kategorie kamionů nakonec nejela. Mimo závody jsem se snažil za volantem, jak to jen šlo, ale tréninku není nikdy dost.“

Jak jste spokojený s autem?

„Karel nás překvapil už loni, jak se v závodě osvědčil. Letos jsme tak mohli ladit jen drobné mouchy. Velkou změnou byla instalace automatické převodovky, kvůli které jsme museli překopat půlku auta, ale určitě nás zrychlí – vyladili jsme její software, takže si perfektně rozumí s motorem, a já se s ní už taky sžil, takže za mě super. A táta říká, že s rychlejším závoďákem ještě nejel.“

Jaké budou podmínky při závodu kvůli covidu?

„Při příletu musíme doložit negativní test, pak nás čeká 48hodinová karanténa, další test a až pak nás nechají vyzvednout techniku z přístavu. Při technické přejímce nás budou testovat plošně všechny a jen ty negativní vpustí do dakarské sanitární „bubliny“. Při závodu budeme samozřejmě pod drobnohledem, a jakmile někdo zakašle nebo zasmrká, bude hned otestován. A jeden pozitivní test bohužel znamená černého Petra, tedy konec závodu.“

Jaké jsou ambice do závodu?

„Vysoké. Máme za sebou dvě pátá místa, takže nebudu alibisticky říkat, že se jedeme jen svézt, jedeme na Dakar závodit. Chceme se udržet v desítce, ale porveme se o místo v TOP 5, jenže na to si brousí zuby dalších 15 vlčáků. Fanouškům můžu slíbit, že pojedeme, co to dá, ale s rozumem.“

František Tomášek (navigátor) o novém elektronickém roadbooku

„Velkou novinkou bude elektronický roadbook, s nímž pojede 8 elitních posádek kamionů a poprvé ho uvidím až na startu. Před sebou budu mít napevno tablet s rozpisem – nemůžu si ho dopředu načíst, nemůžu si do něj psát své poznámky, nemůžu si ho za jízdy stabilizovat rukama. Sám jsem zvědavý, jak to bude fungovat…“

David Švanda (šéfmechanik) o přípravě techniky

„Letos jsem Karla kompletně skládal a rozkládal dvakrát. Podruhé teď před odjezdem. Čistí se všechny kontakty a závity, mění se nejen některé díly, ale všechny šrouby, které se dotahují na přesné momenty. Skládání tak trvá asi měsíc. Je to piplačka, ale jen tak mám jistotu, že auto je na závod dokonale připravené.“

Těšíte se na Dakar 2021?
Nemůžu se dočkat!
73,8 %
Budu ho sledovat, ale jen abych fandil Čechům
19,2 %
Vůbec ne, mám raději balet
7 %
Celkem hlasovalo 950 čtenářů.

Reklama

Načítám