Hlavní obsah

Jak si postavit vlastní obytňák za 200 tisíc

Foto: Lukáš Volšický

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Prodejci obytných aut hlásí vyprodáno, čekací doba na objednané vozy začíná být extrémně dlouhá a specializovaným půjčovnám dochází volné termíny. Přitahuje vás cestování s obytňákem, ale zároveň vás baví něco vytvářet a chcete zažít větší dobrodružství? Postavte si vlastní obytňák z obyčejné dodávky.

Článek

Výletování s obytnými auty se stává novým dobrodružným koníčkem Čechů, kteří v dobách omezeného cestování do zahraničí začali hledat alternativní možnosti, pustili se do odhalování zákoutí vlastní domoviny a okolí, a znovu si připomínají, že i u nás je skutečně krásně.

Nezávislost cestování s obytným autem je jednou z největších svobod, jaké při dovolených můžete zažít, a není divu, že se většina majitelů obytňáků jen málokdy znovu ubytovává v hotelech. Každý den si užíváte jiný výhled a každou noc spíte na jiném místě, a to všechno s komfortem vlastního soukromí a zázemí.

Dnešní trh s obytnými auty je však přetížen obrovským zájmem zákazníků, nová obytná auta jsou téměř nedostupná a drahá, a ani ceny ojetých obytňáků příliš neklesají. A jestli zrovna teď uvažujete o pronájmu, na půjčovny rovnou zapomeňte, protože tam toho na letošní sezónu už moc nezbývá.

Foto: Lukáš Volšický

Obyčejný zevnějšek Peugeotu Boxer nepřitahuje pozornost zvědavců

Když však nepřestáváte toužit po cestování s vlastním obytňákem, můžete se inspirovat následující zástavbou. David a Anna si splnili cestovatelský sen a svépomocí si z obyčejného Peugeotu Boxer postavili plně vybavený obytňák. A to včetně kompletní homologace. O tom, co všechno to obnášelo a na kolik peněz to celkem vyšlo, vám povypráví v našem rozhovoru.

Cestování je oblíbeným koníčkem většiny Čechů, ale koronavirová pandemie výrazně ovlivnila možnosti výletů za novými zážitky. Jak vás napadlo začít přemýšlet o přestavbě obyčejné dodávky na vlastní obytňák? Byl to jeden z nápadů, jak snadněji cestovat v době covidu, nebo už je to starší projekt?

Celkový nápad vzešel vlastně z nouze. S přítelkyní rádi trávíme čas u vody a plánovali jsme zakoupit tažné zařízení za osobní auto a malý přívěs. Poté však přišla nehoda a tato možnost již nepřipadala v úvahu. Při brouzdání internetem jsem narazil na existenci „van life“ a ten nápad se mi líbil. Po představení nápadu přítelkyni bylo rozhodnuto, že se do toho pustíme. To vše se událo koncem roku 2019, takže ještě před tím, než u nás korona vypukla.

Základem vašeho vlastního obytného vozu je bílá dodávka, kterých na českých silnicích potkáváme spoustu. O jaký typ se konkrétně jedná? Byla stavba obytňáku novým využitím již dříve vlastněné dodávky, nebo jste se rozhodli koupit dodávku se záměrem přestavby?

Naše dodávka je Peugeot Boxer z roku 2008. Jedná se o verzi L4H3, která je velice prostorná a ani vyšší lidé v ní nemají problém. Dodávku jsme koupili čistě za tímto účelem, dříve u nás bylo jen osobní auto.

Co všechno jste si museli zjistit, než jste vůbec začali se samotnou přestavbou? Dovoluje česká legislativa přestavět libovolnou dodávku na obytnou, nebo existují požadavky, které taková přestavba musí splňovat?

Ze všeho nejdřív bylo nutné ujasnit si, co vlastně od dodávky očekáváme. Na to navazovalo vše ostatní, ať už se jednalo o solární systém, plynový vařič či sprchový kout. Jednalo se vlastně o řetězec problémů, technických i legislativních. Parametry pro obytné auto jsou v celku rozumné – je potřeba mít stůl, místo k sezení, místo na spaní a místo na vaření. Horší kategorií je pak samotná legislativa, kdy je potřeba například individuální souhlas k přestavbě od výrobce a spousty dalších povolení od úřadů. Naštěstí v České republice existuje firma, která za vás vše vyřídí, a vy pak dojdete na úřad, kde už vyměníte jen malý technický průkaz.

Foto: Lukáš Volšický

Obytná auta musí být vybavena stolem, místem k sezení, místem na spaní a místem na vaření

Jakým prvním krokem odstartovala přestavba obyčejné dodávky na neobyčejný vlastní obytňák? Uvažovali jste o zapojení specializovaných firem do přestavby, nebo jste dodávku upravili svépomocí či s pomocí kamarádů?

Všemu předcházelo detailní rozkreslení toho, co v dodávce vlastně chceme, ale prvním krokem, který byl fyzicky spojený s dodávkou, byl jednoznačně úklid. Člověk si musí uvědomit, že když kupuje starší, a navíc pracovní auto, tak už s ním někdo předtím jako s pracovním autem zacházel.

Musím přiznat, že na přestavbu od specializované firmy nepřišlo ani pomyšlení. Celou přestavbu jsme řešili za velké pomoci z rodinného kruhu. Zapojily se všechny tři generace – děda elektrikář, který pomohl navrhnout zapojení solárního panelu a všechny rozvody elektřiny, táta mechanik, který nám zapůjčil spoustu nářadí a poskytl zkušenosti, rady a šikovné ruce, a v neposlední řadě brácha, který pomáhal, když bylo někde zapotřebí víc síly.

Realizovali jste přestavbu bez neočekávaných problémů, nebo se objevily i větší zádrhely? Jak moc ovlivnila vámi zvolená dodávka celkový průběh přestavby? Umožnila vám konstrukce vozu dosáhnout všech cílů podle plánu, nebo bylo nutno udělat pár kompromisů či ústupků? Objevily se komplikace, přes než tzv. nejel vlak?

Každý projekt v sobě něco skrývá. U nás se největším problémem stala sprcha, kdy jsme museli posunout celou stěnu sprchového koutu kvůli uchycení v horní části. Problém jsme taky měli ve chvíli, kdy nám solární panel docestoval od firmy ze Slovenska rozbitý a my jej museli reklamovat. Naštěstí firma vyřídila vše k naší spokojenosti a do několika dnů jsme měli nový. Jinak se přestavba obešla bez větších problémů. Ukázalo se, že Boxer je na tenhle účel výborné auto vzhledem ke svojí šířce.

Foto: Lukáš Volšický

Lůžko se v obytném Peugeotu Boxer nachází v útulné zadní části

Zaujalo mne, že vaše dodávka je klasickou verzí s plechovými bočnicemi bez oken. Jakým způsobem jste vyřešili osvětlení a elektřinu v obytné zástavbě? Nechybí vám uvnitř dostatek světla?

Osobně to, že dodávka vypadá na první pohled jako běžné pracovní auto, beru spíše jako výhodu. Není tak pro nikoho lákadlem. Co se týče osvětlení a vnitřního světla, je pořešeno poměrně jednoduše. Vyřízli jsme okno v zadní části nad postelí, zavedli ve stropu dvě bodová světla a je to víc než dostačující.

Je vaše obytná dodávka vybavena komfortní výbavou po vzoru moderních obytňáků, jako jsou např. vytápění/klimatizace, vodovod nebo sporák na vaření?

Záleží, co si kdo představí pod pojmem komfort. V dodávce je plynový vařič s pětikilovou bombou, tekoucí voda, postel, kde se pohodlně vyspí dva a dítě, sprcha, toaleta a v plánu je i nezávislé topení, které bude doděláno v létě. Takže bych ji asi považoval za poměrně komfortní.

Jakým způsobem je navržena obytná zástavba vaší dodávky? Kolik lidí v ní může pohodlně bydlet, aniž by si museli zvykat na výrazně menší soukromí a komfort?

V zadní části u dveří je velká postel pro dva ve výšce přibližně do pasu. Pod ní je celé technické zázemí – baterie k solárnímu panelu, stolitrová nádrž na vodu, měnič napětí, rezervní kolo a kontrolní zařízení soláru. Vedle postele je pak sprchový kout, naproti němu sedátko se skrytým WC. Na sprchový kout navazuje kuchyňská linka do L s dřezem a vařičem. Celkové rozvržení je připraveno pro dva dospělé a maximálně jedno dítě cca do 3 let. Je to hlavně z důvodu třímístné kabiny.

Foto: Lukáš Volšický

Obytnou zástavbu osvětlují bodová světla a střešní okno

V jakém stavu je přestavba nyní? Máte obytnou dodávku hotovou podle svých přání, nebo stále dokončujete drobnosti a blížíte se do finále? Umíte odhadnout, na jakou částku celá přestavba vyšla, ideálně včetně pořizovací ceny dodávky a legislativních kroků, nebo raději nepočítáte a prostě si to užíváte?

Drobnosti na dokončování se najdou vždycky, nyní je však dodávka oficiálně přepsána na obytné auto, a to je pro nás opravdu velký milník. Chybí nám už jen detaily a spíš dekorace než věci technické.

Když se koukneme na finanční stránku, tak to není ani tak hrozné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Od začátku jsme vše počítali a celková částka se pohybuje okolo 200 tisíc včetně ceny auta, takže určitě méně, než kdybychom stejně zařízený karavan už koupili nebo si nechali vestavbu udělat profesionálně.

Letošní cestovatelská sezóna se i přes pomalejší start konečně rozjíždí. Už jste v minulosti s vaším vlastním obytňákem vyrazili za dobrodružstvím, nebo se na to teprve chystáte? Kam vyrazíte na váš další výlet, pokud již máte představu?

Dodávku jsme vyzkoušeli již v létě, když jsme s ní vyrazili k řece na ryby. Naše plány do budoucna jsou cesty po Evropě. Chceme navštívit sever Irska, Toskánsko, Provence, Plitvická jezera a samozřejmě Skandinávii.

Rád slyším, že se s vlastním obytňákem připravujete na spoustu zajímavých dobrodružství a tisíce kilometrů najetých po evropských silnicích a dálnicích. Po našem setkání musím uznat, že smekám před provedením vaší přestavby, protože je opravdu hezky navržená a udělaná. Už mi nezbývá nic jiného, než vám poděkovat za rozhovor a popřát vám šťastnou cestu.

Láká vás cestování s vlastní obytnou dodávkou?
Jasně! Miluju dobrodružství
76,6 %
Nevím, ale vypadá to zajímavě
11,4 %
Ne, raději se ubytuji v hotelu
12 %
Celkem hlasovalo 8715 čtenářů.

Reklama

Související témata:
Načítám