Hlavní obsah

Jak funguje digitální štít ve vozech Audi? Má co nabídnout?

Foto: archiv autora

Audi Virtual Cockpit

Možná patříte mezi milovníky starých klasických budíků v přístrojové kapličce, ale možná také patříte mezi milovníky technologie. Ať tak či tak, pomalu se musíte smířit s tím, že příchod displejů před volant je prakticky nevyhnutelný. Své digitální řešení má Škoda Auto, BMW, Mercedes, ale také Audi. Ta svému řešení říká Virtual Cockpit a dnes se podíváme, co vše umí a jak vlastně funguje.

Článek

Takový displej má velkou výhodu v tom, že vám dokáže vykreslit to, co zrovna chcete. Vše je jen otázkou naprogramování. Jedno z prvních dobrých řešení, které přišlo na trh, se nacházelo ve vozech Audi. Virtual Cockpit si můžete koupit i dnes. A to nejenom do Audi A8, Q8, ale také Audi A7 či Audi A3 e-tron. Nejde tedy jen o doménu modelů z vyššího segmentu.

Já osobně ho mohu doporučit. Tedy pokud máte rádi technologie. TFT displej před volantem má úhlopříčku 12,3 palce. Rozlišení činí 1 440 x 540 pixelů. V minulosti Audi sázelo na čipy Tegra 3 od společnosti NVIDIA. Zda tomu je tak i nyní, nevíme, ale není to podstatné. Procesor vykresluje 60 snímků za sekundu, takže veškeré animace mají být plynulé. A já to mohu potvrdit. Nikdy jsem se nesetkal se záseky. I při velké akceleraci se digitální ručička pohybuje plynule, takže po výkonové stránce je vše v pořádku. Ale tyhle velké technické vymoženosti přenecháme někomu jinému. Co tedy Virtual Cockpit umí?

K dispozici jsou dva styly zobrazení. Režim klasický a režim infotainment. První zmíněný vám na displeji vykreslí dva velké budíky, tak jak to znáte. Uprostřed si můžete přepínat mezi informacemi o spotřebě, dojezdu a tak podobně. Avšak zobrazit si můžete i telefonní kontakty, média či mapové podklady. Dokonce i noční vidění, pokud ho máte ve výbavě. Až sem nejde o nic speciálního. To vše přichází až s druhým režimem. Režim infotainment oba budíky zmenší a uklidí je „do rohů“. Díky tomu vznikne větší prostor pro další informace. Opět jde o ty stejné, které můžete mít umístěné mezi budíky, ale taková mapa ve větším formátu je příjemná věc. Jednak nemusíte tolik klopit hlavu směrem k centrálnímu displeji infotainmentu, jednak si na něm můžete nechat jiné informace. Ať už používáte jakýkoli režim, tak informace, jako je venkovní teplota, hodiny, ujeté kilometry nebo různé výstrahy, mají své místo podél spodního okraje displeje. Celý systém se ovládá výhradně tlačítky na volantu, takže není potřeba z něj za jízdy sundávat ruce.

Ve finále Virtual Cockpit není systém, ze kterého byste si měli sednout na zadek. Jeho síla je například v kombinaci s head-up displejem. V tu chvíli máte prakticky všechny informace před sebou. Když jsem výše mluvil o tom, že vše je jen otázka softwaru, tak například v Audi TT Audi středový displej infotainmentu odstranilo úplně a veškeré funkce zakomponovalo právě do Virtual Cockpitu. A světe div se, funguje to dobře.

Doba, kdy každý řidič nutně potřeboval informace o tom, jaký rychlostní stupeň má automatická převodovka zařazený, nebo o tom, kolik otáček jeho motor točí, je pryč. Pochopitelně zde zůstává spousta lidí, kteří tyto informace chtějí, ale i druhá skupina je početná a začíná pomalu převažovat. Ať už chcete mít před volantem navigaci či telefonní kontakty, nebo si rádi na displeji zobrazíte staré dobré budíky, když svoji Audi o víkendu vezmete na oblíbenou okresní silnici, tak Virtual Cockpit vám dá na výběr z obou možností. Jen podotknu, že modely z divize RS mají rozložení jednotlivých prvků poněkud odlišné. Uprostřed displeje je otáčkoměr, ale o tom až někdy jindy.

Upřednostňujete displeje před volantem?
Ano
79 %
Ne
21 %
Celkem hlasovalo 2091 čtenářů.

Reklama

Načítám