Hlavní obsah

Hyundai Tiger – Je to ještě vůbec auto?

Foto: Hyundai Motors

Podle Hyundai je hlavním posláním vozidla TIGER ukázat možné cesty mobility. Klidně i na Měsíci

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Na první pohled by se mohlo zdát, že Hyundai vyvinul pro NASA vozítko pro plánovanou misi na Mars. Ve skutečnosti má Tiger podnítit představivost a hledání nových přístupů v oblastech konstrukce, designu a vývoje vozidel, která budou nově definovat budoucí dopravu a mobilitu.

Článek

Tohle je víc než auto. Podívejte se na video a hned vám bude jasné, že to nejsou jen prázdné marketingové fráze, ale že se Hyundai opravdu snaží. TIGER (Transforming Intelligent Ground Excursion Robot) se totiž umí pohybovat nejen díky pohonu všech kol, ale v podstatě umí i chodit, a tak zdolává i extrémní terén v odlehlých lokacích.

TIGER vyvíjí společnost New Horizons Studio se sídlem v Mountain View v Kalifornii, která je součástí koncernu Hyundai Motor Group. První verze nese označení X-1 (X znamená experimentální) a New Horizons Studio na něm pracovalo s firmou Autodesk, předním poskytovatelem konstrukčního softwaru. Výsledkem jejich práce je lehký, ale odolný skelet, doplněný nohami a určitými prvky podvozku.

Konstrukce na základě modulární platformy zahrnuje sofistikovaný pohybový systém využívající nohy i kola, řízení v rozsahu 360 stupňů a asi vás nepřekvapí, že jde vlastně jen o jakýsi držák kabiny, která může sloužit k přepravě posádky, ale i materiálů. Velká volnost pohybu nohou, resp. závěsů s koly umožňuje vozidlu TIGER zvládat řadu extrémních situací a současně uchovávat náklad ve vodorovnější poloze, než je tomu v běžných pozemních vozidlech.

„Se zataženými nohami jezdí jako vozidlo s pohonem všech kol,“ říká John Suh, vedoucí společnosti New Horizons Studio. „Pokud však vozidlo uvízne nebo musí překonat terén, který je s koly náročný nebo nesjízdný, využije schopnost chůze, aby se vyprostilo nebo snadněji projelo výše uvedeným terénem.“ Tato funkce byla prezentována již ve vozidle Elevate, historicky první studii UMV společnosti Hyundai Motor Group s pohyblivými nohami, která debutovala na veletrhu spotřební elektroniky CES 2019. A klidně by se mohla v různých modifikacích stát řešením i pro provoz ve městě.

Nové pozemní vozidlo Hyundai TIGER se čtyřmi nohami a čtyřmi koly sdílí se studií Elevate řadu vlastností, jakými jsou právě například nohy a kola. Rozdíl mezi studiemi Elevate a TIGER spočívá v tom, že první z nich přepravuje i cestující, zatímco druhá je provozována bez posádky. Jak TIGER, tak i Elevate kombinují technologie robotického pohybu a jízdy po kolech, které jim umožňují překonávat i extrémní terén. „Nemusí jít pouze o překonávání náročného terénu na Zemi, ale i o průzkum povrchu Měsíce či jiné planety, resp. jejich měsíců,“ doplňuje Suh.

Možnosti využití TIGERu jsou nasnadě. Může přepravovat zboží uložené ve velkém nákladovém prostoru uvnitř jeho karoserie, vozit posádku nebo doručovat záchranné balíčky ve stavech nouze. Všimněte si, že z žádných fotografií není patrná velikost TIGERu – je tedy prostor pro několik verzí.

O pohonu je zmínka jen v souvislosti s tím, že TIGER se může připojit k bezpilotnímu létajícímu dopravnímu prostředku UAV (Unmanned Aerial Vehicles), který zajišťuje kompletní nabití jeho akumulátorů a přepravu do nepřístupných lokalit. Jde tedy o elektromobil, ale nikde nejsou podrobnosti. Podle všeho ale bude mít vozítko elektromotor v každém kole pro lepší manévrovací schopnosti. Hyundai pak zmiňuje, že první vozidlo třídy UMV (Ultimate Mobility Vehicle) je koncipováno jako plně autonomní záležitost.

Umíte si představit podobné vozítko v provozu? A dává vám smysl? Podělte se s námi o svoje názory!

Reklama

Související témata:
Načítám