Hlavní obsah

Honda X-ADV - Totální crossover

Foto: Archiv Garáž.cz

Křížení kategorií dneska frčí, alespoň z pohledu aut jsou crossovery hodně oblíbené. Našli jsme však jednoho motocyklového zástupce třídy crossover, který je králem v křížení. Skútr, motorka, enduro nebo silnice. Tohle všechno umí Honda X-ADV.

Článek

Většina už o mě ví, že nepatřím k příznivcům automobilových kategorií SUV a crossover. Ani jedna z nich nedělá nic lépe, než opravdové terénní auto nebo naopak zase praktické MPV či rodinné kombi. Proto mě hodně zajímalo, jak na tom bude motocyklový crossover v podobě Hondy X-ADV, která na první pohled zepředu vypadá spíše skoro jako velká Africa Twin zvláště, když má podobné zbarvení. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Popravdě se musím přiznat, že mi fotky neposkytly tu správnou představu o reálné velikosti tohoto adventure skůtru. Když jsem si ho přebíral, tak jsem zůstal konsternován. Tomu už ani nemohu říkat skůtr. Potvrzují to i samotné rozměry. Výška sedla má hodnotu 820 mm, celková výška je pak 1 375 mm a hmotnost 238 kg také směřuje spíše k motorkám. Jinak X-ADV vypadá hodně dobře. Ostře řezané křivky inspirované velikým endrurem Africa Twin se k němu opravdu hodí. Pozitivní dojem z designu podpořila také barva Pearl Grale White, která je doplněná červeným a modrým pruhem, čímž se opět přibližuje k legendárnímu enduru. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Co vás první cvrnkne do očí jsou offroadové pneumatiky a robustní digitální přístroj připomínající závodní stroje z dakaru. K tomu se přidává mohutná střední část, velké plexi s dokonalou ochranou proti větru, plastové ochrany rukojetí a také velká široká řidítka. Naopak kategorii skůtrů připomíná sedlo a typický vzpřímený posaz s prostorem pro odložení nohou. Pro jízdu v terénu jsou tu ještě výklopné stupačky v zadní části X-ADV. Je to tedy crossover se vším všudy, který bude umět jezdit na různých druzích povrchu a nebude se bát ani terénu. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Z pohledu techniky je jasné, že se X-ADV nebude bát ani vyšších rychlostí, protože má ve svých útrobách kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec o objemu 745 ccm, který nabídne necelých 55 koní. Ten je na skůtr i motorku netradičně spojen se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která umí řadit automaticky i manuálně páčkami na řidítkách. Výkon se na zadní kolo uchycené na kyvce přenáší řetězem. No jsem zvědav, co mi X-ADV předvede. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Když na ní nasedám, tak už se ukazují první kompromisy, které musí dělat každý crossover. Pozici za řidítky hledám relativně dlouho. Spodní část skůtru je docela široká, takže mám nohy daleko od sebe a prostor pro chodidla je docela úzký. Když si je dám na výklopné stupačky, tak jsou při sezení až příliš vzadu. Tohle bude řešení pouze v terénu, když půjdete do stoje. Docela náročná je manipulace s motorko-skůtrem na místě. Tady se začíná projevovat vyšší hmotnost, ale tohle zmizí hned jak se rozjedu. U mě je ještě mínusem, že mám pouze 173 cm. Naopak velmi kvituji široká a výše posazená offroadová řidítka, která dávají větší pocit kontroly nad strojem. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Ještě na chvilku se musím zastavit u digitálního přístroje a řidítek. U těch už jsem si zvykl, že u dražších motorek máte velké množství tlačítek, kterými si motorku nastavujete. Tady jich je díky manuálnímu řazení ještě o něco více. Digitální přístroj vyvolává dojem, že nabídne velké množství informací, ale není tomu tak. Zároveň mi přijde nepřehledný, alespoň že rychlost a otáčkoměr je snadno viditelný, zbytek není až tak podstatnou záležitostí. 

Ale teď už k jízdě. První, co mě na X-ADV vyloženě potěšilo, byl sedmsetpadesátkový jednoválec. Ten motor jede neskutečně dobře, už od nižších otáček. Točivý moment nastupuje okolo 4000 otáček a není potřeba ho točit do bezvědomí, což je příjemné. Tradičně je možné vybírat ze třech režimů, ale já jsem stejně většinu času strávil na ten prostřední tedy normal. Každopádně adventure skůtr od Hondy letí jako blázen a dokáže skvěle maskovat rychlost. Problémem pro něho nejsou ani rychlosti za hranicí povolené dálniční rychlosti, takže se mezi auty cítí jako ryba ve vodě. Velmi dobře se X-ADV vodí v zatáčkách. Byť je větší a těžší, slušně se nechává skládat do zatáček. Tedy hned potom, co si najdete správnou pozici za řidítky. Každopádně mě jízda s ním hodně bavila. K tomu se přidává rychlé řazení dvouspojky. Z automatického módu jsem vyšel pouze v případě předjíždění, jinak jsem řazení nechával na ní. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Z pohledu podvozku je X-ADV o něco tvrdším skůtrem, zřejmě proto, aby zvládal i menší nezpevněný terenén. A s tím si dokáže poradit velmi dobře. Nevadí mu díry, šotolina a mírnější skoky. Nemůžete od něho očekávat to samé co klasického endura, ale srovná se s těmi cestovními endury. Velikou výhodou se tady stávají enduro řidítka. V terénu se totiž postavíte do stupaček a X-ADV tak máte po lepší kontrolou. Limitují ho pouze kratší zdvihy tlumičů a menší kola. Z tohoto pohledu mě Honda překvapila, jak se s tímhle crossoverem popasovala. Když bych to měl porovnávat s automobilovými crossovery, tak ten motorkový je jednoznačně lepší.  

Foto: Archiv Garáž.cz

Kdo si tenhle motorko-skůtr koupí. Dlouze jsem nad tím přemýšlel, protože ať chcete nebo ne, tak X-ADV nějaké kompromisy dělá. Velmi dobře se na ní cestuje, takže problémem nebudou, díky dobré ochraně proti větru, delší vzdálenosti. Občas se můžete podívat do terénu a v zátáčece ji můžete hezky složit. Jenže najde se zákazník, který má chuť využít všechny její polohy? Navíc dalším překážkou může být cena, která je jen o 50 000 Kč nižší než u legendárního endura Africa Twin. Já jsem se dopracoval k tomu, že to může být ideál pro někoho, kdo větší část motorkového života strávil na skůtru a teď by chtěl přejít na něco dospělého, ale nechce klasickou motorku.  

Technické údaje: Honda X-ADV

MotorKapalinou chlazený řadový dvouválec SOHC
Objem745 ccm
Výkon40,3 kW (55 k)/ 6 250 ot. za min
Točivý moment68 Nm / 4 750 ot. za min
PřevodovkaVícelamelová v olejové lázni, hydraulická dvouspojková DCT
Stálý převodŘetězem
Maximální rychlost-
Spotřeba paliva3,6 l/100 km
Rozměry (dxšxv) mm2 245 x 910 x 1 375
Hmotnost238 kg
Nádrž 13,1 l
PneumatikyVpředu: 120/70 R17, vzadu: 160/60 R15
Cena299 900 Kč

Reklama

Načítám