Hlavní obsah

Honda S600 Coupé: Zajímavá alternativa britských sporťáků

Foto: Martin Tolar

Japonská automobilka Honda má dodnes řadu příznivců a navzdory současné nabídce plné hybridů a SUV má i trochu sportovní nádech. Možná proto, že mezi jejími prvními modely byly pravé sporťáky. Může ale dnes nějaká stará Honda zaujmout nadšence do veteránů?

Článek

Píše se březen 1964 a automobilku Honda z města Suzuka nikdo nezná. Brzy se to ovšem změní, protože právě v tomto roce se představuje sportovní dvoudveřový dvoumístný model S600, nástupce předchozí S500. Ten se nabízel jako roadster nebo nově (od března 1965) i jako kupé se zadní částí ve stylu hatchbacků, které si můžete prohlédnout i na fotkách. Pořád ovšem splňoval pravidla pro kategorii Kei Cars, takže je maličkatý.

Šlo o první model Hondy, který se prodával opravdu masově, a také první, který se prodával (i když až později) s volantem vlevo – tedy na export. Během výroby se auto moc vzhledově neměnilo, jen decentně Honda upravila masku, nárazníky a světla. Vzhledem k rozměrům se auto dá označit za roztomilé. Osvědčený recept skvělé techniky v kompaktním balení si Honda do běžné produkce přinesla ze závodních motorek a formulí; technicky byla v té době na výši.

Za volantem s dřevěným věncem

Honda vůbec poprvé nabízela dva stupně výbavy, když lepší kusy nesly označení SM600. Za své peníze dostali zákazníci navíc jiné odstíny laku, nové znáčky na karoserii, rádio, reproduktory, anténu, clonítko u spolujezdce, couvací světlo, zapalovač, topení a lépe tvarovaná sedadla. Dnes to zní směšně, řadu z těch věcí máme v autech standardně nebo dokonce nezbytně, ale tehdy zkrátka byla jiná doba.

Volant s opravdu velkým dřevěným věncem (asi jediné, co je velké na této Hondě zapůjčené díky vstřícnosti týmu Veteráni na truc) byl ale standardem ve všech verzích. Jeho umístění a také umístění řadicí páky bylo navrženo s ohledem na ideální řidičskou pozici. Konstruktéři si vzali za vzor Lotus Elan a pozice za volantem je opravdu dokonalá.

Foto: Martin Tolar

Navzdory miniaturním rozměrům auta se za volant pohodlně posadí i průměrný Evropan

Pod kapotou je vodou chlazená řadová hliníková čtyřválcová šestistovka DOHC se čtyřmi karburátory Keihin. Celkový výkon motoru je 57 koní (při přepočtu tedy ideálních 100 koní na litr objemu) při 8 500 otáčkách. S takovým výkonem se malá lehká Honda (opravdu jen 715 kg!) dostane na 140 km/h a je až nečekaně živá. Stačí se jí jen nebát, otálet s řazením na čtyřkvaltu a motor opravdu vytáčet. Červené pole sice začíná na hodnotě 9 500, ale omezovač zasáhne až u 11 tisíc! Tohle je vážně nejtočivější auto na světě. A ten zvuk! Vydržel bych ho poslouchat věčně. Ostatně není to jen můj dojem – Jay Leno, v Americe jeden z nejznámějších současných komiků a moderátorů, má jednu doma a tvrdí, že lepší zvuk má jen McLaren F1 a desetiválcové Porsche Carrera GT. Jinak vám ale na ostřejší svezení bude stačit řazení kolem 7 000 otáček, kde výkon graduje.

I s malým motorem je to pravý sporťák

K motoru je připojený čtyřstupňový a velmi přesný manuál s kraťoučkými drahami. Pohyb řadičkou v kulise mi způsobuje fyzicky pociťovanou radost a její precizní reakce usnadňují vyždímat z malého motůrku veškerý jeho potenciál. Nezávislé zavěšení všech kol poskytuje malé Hondě výborné jízdní vlastnosti, i když původně je Honda použila proto, že silnice v Japonsku měly v té době nekvalitní povrch. Odezva řízení i řazení je okamžitá a bez zkreslení, celé auto je krásně čitelné. A i když výkon motoru není nejvyšší, hlavní výhodou Hondy je její zábavnost, jako kdyby měla nespoutanou radost ze života. A tu vy tedy budete mít za volantem určitě. Bubnové brzdy na všech kolech by mohly někoho překvapit, ale Honda S600 je opravdu lehoučká, a tak postačují i v rychlém tempu.

Dar od boha a ceněné kupé

Produkce skvělého sporťáku byla ukončena už v roce 1966, kdy jej nahradila Honda S800. Kupé je mnohem vzácnější, vyrobeno bylo pouze 1 800 aut, zatímco otevřených kabrioletů se vyrobilo 11 284 kusů. A když se na to auto dívám, nemohu se ubránit myšlence, že Soichiro Honda byl génius. Technice rozuměl skvěle a myslel si, že to je dar od boha. A já jen doufám, že se i současné vedení automobilky podívá na jeho odkaz, kterým se tak rádo chlubí, a vrátí nám i sportovní modely. Modely S500, S600 a S800 sice nakonec dostaly moderního nástupce v podobě S2000, ale jeho výroba byla ukončena takřka před dekádou a japonský kei car S660 se do Evropy bohužel nedováží. Ostatně i s předchozím kei roadsterem Beat jsme měli smůlu. Prý nám musí stačit Civic Type R. Škoda, protože hot-hatch nikdy není, a ani nemůže být takový, jako roadster a zadokolka stavěná od samého počátku pro jízdní zážitek. Nezbývá tedy, než lovit v nabídce veteránů a jeden z těchto spolehlivých kousků si dovézt domů. Alespoň na vlastní kůži zakusíte ten trochu rebelský přístup starého pana Hondy k výrobě aut. Možná jste se chtěli na začátku malému motůrku smát, ale S600 je opravdu sporťák se vším všudy.

Reklama

Načítám