Hlavní obsah

Harley-Davidson 1250 Pan America znamená pro značku revoluci

Foto: Harley-Davidson
Aktualizováno

Pokud chce Harley v moderním světě přežít, potřebuje opravdu moderní motocykl schopný oslovit široké spektrum klientů po celém světě. A to cestovní endura umí, stačí se podívat na úspěchy BMW s řadou GS. Model 1250 Pan America je pro Harley ale opravdu revoluční po technické i koncepční stránce. Snad uspěje.

Článek

Řada cruiserů a chopperů nemůže klasickou americkou motocyklovou značku držet při životě donekonečna. Harley se skutečně posledních několik let potácí na pokraji propasti a moderní motorku potřebuje jako sůl, aby v současném světě přežil. A stejně jako třeba kdysi SUV Cayenne zachránilo Porsche (jistě, spolu s modernizací a unifikací řady 911 a novým Boxsterem), tak i Harley-Davidson potřebuje nějaký schopný a univerzální masový produkt, který osloví zákazníky po celém světě.

Jakkoli je elektrický LiveWire zajímavý, je to spíše experiment bez velkého tržního potenciálu. A mladí motorkáři se po tradicionalistických strojích, jako je třeba Harley-Davidson Heritage Classic 114, zrovna moc nehrnou. Takové motorky ke značce Harley-Davidson samozřejmě patří a určitě chceme, aby u ní zůstaly. Ale Harley opravdu potřebuje moderní motorku. A novinka v podobě cestovního modelu 1250 Pan America by skutečně takovou úspěšnou motorkou být mohla.

Jak už jste určitě poznali z fotografií, Harley vstoupil do kategorie velkých cestovních endur, které vládne BMW R 1250 GS. S ním se bude asi americká novinka poměřovat nejčastěji, byť samozřejmě plno výrobců má v téhle kategorii své zástupce. Když se ale řekne „velké cestovní enduro“, tak každého hned napadne právě „géeso“ od BMW. Harley-Davidson tak má skutečně velice vysoko nastavenou laťku.

Harley každopádně nelenil a přišel s naprosto revolučním motocyklem, který má s tradicí značky společné jen jméno. Stačí se podívat na motor, který by se neztratil ani v nějakém moderním a emisními normami svázaném autě. Jednotka dostala jméno Revolution Max 1250 a ve světě motorek přichází i s takovými věcmi, jako je třeba proměnné časování ventilů. A samozřejmě má chlazení vodou.

Foto: Harley-Davidson

Harley-Davidson 1250 Pan America lze považovat za podobně revoluční a důležitý model jako třeba kdysi Cayenne u značky Porsche. Pokud uspěje, má americký výrobce motocyklů světlou budoucnost zajištěnou

Foto: Harley-Davidson

Nový Harley se nebojí ani náročnějšího terénu. Má opravdu propracovaný podvozek a techniku. Doufejme, že to bude v reálném světě fungovat a bude to spolehlivé

Nový a velice moderní motor se vstřikováním má výkon 150 koní a točivý moment 127 Nm, což jsou opravdu slušná čísla a teď už snad nikdo neřekne, že je Harley vzhledem k objemu motoru zhruba stejně dynamický a výkonný jako obtloustlý opilý motorkář válející se v neděli ráno po totálně prokalené noci na motosrazu pod stromem. S takovými parametry totiž nechá tenhle Harley spoustu podobně koncipovaných motorek v prachu. Třeba již zmíněné GS od BMW má výkon 136 koní, abychom mohli srovnávat.

Foto: Harley-Davidson

Proměnné časování ventilů na straně sání i výfuku je u motorek krajně neobvyklé. Motor Revolution Max 1250 použitý u tohoto Harleye se ale ani nebojí otáček (omezovač je u 9 500 otáček za minutu) a má opravdu pěkné parametry

Pohonná jednotka je pak v jednom celku s šestistupňovou převodovkou, vybavenou antihoppingovou spojkou. Další odklon od klasické koncepce Harleye, využívající kazetové převodovky. A zároveň celá jednotka slouží jako nosná část. Díky tomu se podařilo srazit hmotnost téhle velké cestovní motorky na velice akceptovatelných 240 kg s plnou 22litrovou nádrží v základní verzi. Jistě, když to celé ověsíte kufry a příslušenstvím, tak se hmotnost zvedne, ale pryč je doba, kdy cestovní Harley vážil 400 kilogramů.

Enduro vzhled byl podpořen i schopnostmi v terénu, takže krom 19" kola vpředu a 17" vzadu po vzoru ostatních „adventure“ motorek má nový Harley dráhy tlumících a pružících jednotek dlouhé až 190 mm. Zadní jednotka u dražší verze Special je dokonce elektronicky řízená a její tuhost a vlastnosti si můžete nastavit v pěti předvolených režimech. Motorka také disponuje systémem udržování světlé výšky podle zatížení. V příplatcích je pak ještě systém nastavitelné výšky. Podle výrobce snese motorka i jízdu v terénu a sem tam nějaký ten skok. Pod motorem je pak bytelný ochranný plech.

S ovladatelností pomáhá moderní ABS usnadňující brzdění také v náklonu a samozřejmě je tu i kontrola trakce. Nechybí dokonce ani asistent pro rozjezd do svahu. Tohle je opravdu moderní motorka podle nejpřísnějších měřítek. Díky nastavitelnému plexi a moderní palubní elektronice včetně multifunkčního displeje a možnosti připojení mobilu bude cestování na dlouhé vzdálenosti určitě radost, a ne „utrpení z nutnosti“. Jako vůbec první Harley přichází Pan America i s možností volby jízdních režimů.

Tento nový a opravdu revoluční Harley-Davidson se začne prodávat na jaře. Českou cenu ještě neznáme a jen bychom spekulovali, ale v USA má údajně stát model 1250 Pan America od 17 000 dolarů (364 tisíc Kč). Pro srovnání uveďme, že nové BMW R 1250 GS stojí od 450 000 Kč, takže pokud chce Harley s touhle motorkou opravdu uspět, nemůže cenovku v Evropě přestřelit.

Reklama

Související témata:
Načítám