Hlavní obsah

Guy Martin uzmul titul za nejrychlejší jízdu v traktoru

Foto: JCB

Rekordní JCB Fastrac

Ve světě motorizovaných vozidel snad neexistuje žádné odvětví, které by nemělo svého rekordmana s přídomkem „nejrychlejší“. Vedle aut a motorek se lámou rychlostní rekordy u kamionů, sekaček na trávu nebo právě traktorů. A titul nejrychlejšího traktoru světa se právě přesunul…

Článek

Psal se březen roku 2018, když si titul nejrychlejšího traktoru světa přivlastnil „Track-tor“. Projekt britského motoristického pořadu Top Gear, za jehož volantem neseděl nikdo jiný než legendární maskovaný závodník v bílé kombinéze – The Stig. Jeho zemědělský speciál byl vybaven pětisetkoňovým small-blockem od Chevroletu a výsledná rychlost, dosahovaná na britském letišti, činila pěkných 140 kilometrů za hodinu. Což je pochopitelně průměr dvou průjezdů ve dvou směrech.

Jak Stigova rekordní jízda vypadala, se můžete podívat přímo tady:

V redakci Top Gearu se ale rekord příliš neohřál, protože byl před pár dny překonán. Tentokrát se ovšem do akce nepustila banda šílených motoristických novinářů, ale samotný výrobce traktorů JCB, v čele s o to šílenějším jezdcem.

Možná vám něco řekne jméno Guy Martin. Britský závodník a mechanik užitkových aut se proslavil zejména tehdy, když měl hlavní roli v dokumentu Closer to the Edge, pojednávajícím o legendárním motocyklovém závodu Tourist Trophy. Toho se Guy Martin zúčastnil hned patnáctkrát, několikrát skončil na stupních vítězů, ani jednou nevyhrál, ale zato se tu párkrát strašlivě rozbil. A když se Martin náhodou nesnaží pokořit bájemi opředený Snaefell Mountain Course na ostrově Man (a nespravuje náklaďáky), zdolává nejrůznější rychlostní rekordy. Je držitelem rychlostního rekordu na saních, na „stěně smrti“, na vznášedle a nově právě i v traktoru.

Foto: JCB

Rekordní JCB Fastrac a jeho pilot, Guy Martin

Traktor, v němž Guy Martin trhnul rekord na letišti Elvington poblíž Yorku, vychází z modelové řady JCB Fastrac. V přídi mu tepe vznětový šestiválec Agco o objemu 7,2 litru, disponující výkonem kolem 1 000 koní a točivým momentem okolo 2 500 Nm. Ačkoliv při rekordní jízdě byl prý výkon snížen přibližně na polovinu kvůli aerodynamice. Výhradně zadní kola s uzamčeným diferenciálem jsou poháněna nikoliv skrze standardní bezestupňovou převodovku Agco CVT, ale skrze šestistupňový manuál ZF, zkonstruovaný pro užitkové vozy.

Na přípravě nejrychlejšího traktoru světa se podílel mimo jiné tým z Williams Advanced Engineering, který pomohl zbavit traktor přebytečné hmotnosti a zároveň zlepšit aerodynamiku. Z toho důvodu byla třeba snížena kabina, ale hmotnost se šetřila i na brzdách. Zatímco standardní Fastrac série 4000 váží kolem 7,5 tuny, hmotnost upraveného rychlostního speciálu činí jen 5 tun. Práci na přípravách traktoru si Guy Martin pochvaloval a zmínil, že byl traktor na letištní runwayi naprosto stabilní.

A jaká tedy byla výsledná rychlost? Průměr při obou jízdách se nakonec vyšplhal na 167 kilometrů v hodině, takže se rychlost rekordního traktoru vůbec poprvé vyšplhala přes magickou hranici 100 mil za hodinu. Trochu nás mrzí, že (alespoň zatím) neexistuje pořádné video z jízdy. Musíme si tedy vystačit s tímhle nekvalitním, roztřeseným záběrem, na kterém je však moc dobře vidět, že na traktor letí JCB solidní „palici“.

Gratulujeme ke krásnému zápisu do Guinnesovy knihy rekordů a věříme, že se někde objeví ještě nějaké hezčí video.

autowebAUTOWEBaUtOwEb