Hlavní obsah

Gordon Murray představí svůj nový supersport už v květnu!

Foto: Murray

Zadní ventilátor s průměrem 40 cm bude odsávat vzduch pod autem, ale taky sloužit jako urychlovač nebo brzda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zapomeňte na elektrické hypersporty, na hybridní technologie a další podobné nesmysly. Gordon Murray dá světu analogový supersport s atmosférickým vysokootáčkovým dvanáctiválcem a zakázanou technologií z F1! V jednom autě kombinuje DNA dvou nejdokonalejších strojů, které za svou bohatou kariéru stvořil.

Článek

Když Gordon Murray představil na konci 90. let ikonický McLaren F1, nepochybně si byl jistý, že je to úžasné auto. Nicméně věděl, že stvořil legendu, kterou bude tak těžké překonat? Přestože od té doby vzniklo určitě více než deset hypersportů, auta jako Enzo, Zonda, Carrera GT, Veyron nebo třeba Agera, žádné z nich už nezpůsobilo takový poprask. A teď, po dlouhých třiceti letech, se Murray pokusí na tenhle příběh navázat. V květnu 2020 spatří světlo světa revoluční T50, supersport postavený podle pravidel staré školy, ale za použití nejmodernějších technologií. A hned poté se z něj v Murrayově nové továrně v Dunsfoldu stane vývojový prototyp, ostrá výroba pak začne v roce 2021.

O tom, že Murray staví supersport kompaktních rozměrů, jehož základem bude karbonový monokok, se mluví už poměrně dlouho. Ale ještě nikdy nebyly ty informace takhle podrobné – někteří dokonce pochybovali o tom, že to Murray vůbec někdy dotáhne do konce. Zdá se, že se mýlili. První z plánovaných 125 vozů – 100 jich získá homologaci pro silniční provoz a 25 bude čistě na okruh – bude mít svého nového majitele začátkem roku 2022 a zbytek bude vyroben v průběhu následujících dvanácti měsíců.

T50 bude autem, ve kterém Murray zkombinuje jedinečné vlastnosti z aut, která během své bohaté kariéry stihl navrhnout. Použije totiž třímístné uspořádní kabiny ve stylu McLarenu F1 z roku 1992 a nevšední aerodynamické řešení z monopostu Brabham BT46B, kdy vůz k zemi doslova přisával ventilátor. V roce 1978 stihl tento monopost vyhrát hned svůj první závod, poté jej však FIA zakázala. Tak co, začínáte být napnutí?

Nový supersport Gordona Murraye bude mít karbonový monokok i karoserii. Nejvýraznějším prvkem jeho konstrukce je pochopitelně ventilátor, který vypadá trochu jako turbína. Ten, stejně jako u BT46B, bude odsávat vzduch zpod auta a bude vůz tak vlastně přicucávat k silnici. T50 by měla mít aktivní aerodynamiku pracující hned v šesti režimech, od rychlého Streamline až po High Performance, kdy je prioritou maximální přilnavost a trakce.

Tvar karoserie celkem logicky připomíná McLaren F1, definitivní podobu pak získá v aerodynamickém tunelu Silver Point Racing Point Formula 1 (bývalá Force India), kde mají pohyblivou podlahu, a Murray s jeho experty mohou tunel používat pro testování modelů ve velkém měřítku. Podle všeho by mohl ventilátor sloužit nejen k odsávání vzduchu zpod vozidla, ale taky by mohl zvýšit maximální rychlost auta a snížit spotřebu paliva. „Aerodynamický přítlak je skvělá věc, když ho potřebujete,“ řekl Murray na jedné z přednášek. „Je důležitý v zatáčkách, které projíždíte rychlostí 100 až 160 km/h, ale taky vám zabraňuje dosáhnout vyšších rychlostí. Je tedy dobré, když můžete s aerodynamikou vozu aktivně pracovat.“ Bude-li ventilátor pracovat obráceně, může pak sloužit podobně jako aerodynamická brzda – ano, právě tak, jak to znáte z motorů proudových letadel.

Foto: Murray

Nemusíte ani umět anglicky, abyste pochopili, jak bude ventilátor u T50 fungovat

Murray teď definitivně potvrdil, že vůz bude pohánět atmosférický čtyřlitrový dvanáctiválec s výkonem 650 koní, který navrhli a budou vyrábět odborníci u Cosworthu. Motor bude opravdu vysokootáčkový, protože odevzdá maximální výkon v závratných 12 100 otáčkách za minutu, omezovač bude nastaven na 12 400 ot./min. Prototyp už funguje na motorové brzdě a má prý skvělé výsledky.

Motor bude v T50 uložen extrémně nízko a přes šestistupňovou manuální převodovku od firmy Xtrack bude pohánět zadní kola. Murray tvrdí, že pro většinu zákazníků je manuální řazení uspokojující záležitostí a poskytuje větší zážitek, než když mají k dispozici pádla pod volantem a libovolné množství rychlostních stupňů.

Přestože bude T50 pracovat s 48voltovou elektrickou soustavou, nepůjde o takzvaný mild-hybrid, protože v tomhle případě bude elektřina roztáčet lopatky ventilátoru, přičemž nebude spřažená s benzinovým motorem. Důvod? Murray říká, že by se zvýšila hmotnost auta, kterou by rád udržel na pouhých 980 kilogramech. A že zatím neexistuje technologie, která by fungovala tak, aby byl elektromotor s benzinovým motorem dokonale sladěn. Tenhle chlápek zkrátka chce, aby jeho další auto bylo maximálně analogové a v ovladatelnosti, delikátnosti, lehkosti a kompaktnosti se na maximum přiblížilo McLarenu F1, jen s použitím těch nejmodernějších materiálů a výrobních postupů.

T50 je jen o 30 mm širší a 60 mm delší než McLaren F1, takže na dnešní poměry jde o opravdu malé auto – vždyť bude stejně velké jako současný VW Golf!

Většina aut už je prodána, ale ještě pořád je prý šance, že byste si mohli T50 koupit i vy. Nicméně Murray si svoje zákazníky sám vybírá. „Jsem příjemně překvapen, že čtyřicet procent zákazníků má méně než pětačtyřicet let a třetina z nich si kupuje svůj vůbec první supersport,“ řekl Murray pro časopis Autocar. „McLaren F1 bylo jejich auto z plakátu, teď mají úspěšné firmy a T50 je jejich moderní F1. Neumíte si představit, jakou mi to dělá radost.“

Reklama

Načítám