Hlavní obsah

GM a Michelin testují pneumatiku bez vzduchu

Foto: General Motors/Michelin

Není nic horšího, než uprostřed odpolední špičky na frekventované silnici zjistit, že máte proraženou pneumatiku. Hledat rezervu nebo lepicí sadu, složitě kolo buď vyměnit, nebo se ho pokusit zalepit je prostě otrava. A pro někoho až takřka noční můra. Vypadá to ale, že brzy budou všechny tyto problémy minulostí.

Článek

Pneumatiky jsou s námi více než 100 let a za tu dobu prošly obrovským vývojem. Tu první, v moderním pojetí, si nechal v roce 1888 patentovat John Boyd Dunlop, který ji vyrobil ze zahradní hadice a jen proto, aby svému synovi zpříjemnil jízdu na dětské tříkolce. Dnes je pneumatika něco, bez čeho nemůžeme vyjet na silnice. Existuje jich nepřeberné množství, stovky druhů a značek. Vybrat tu nejlepší není nic lehkého, ale nejhorší je, když se stane defekt. V případě popojíždění po městě se to ještě dá řešit bez fatálních ztrát, ale pokud se tak stane ve vyšší rychlosti, třeba na dálnici, může to být i životu nebezpečné. Jednotlivé značky se sice snaží vyrábět stále bezpečnější a pevnější pneumatiky, ale pořád je to zjednodušeně řešeno jen kus gumy napuštěný vzduchem. Ale brzy to všechno možná bude jinak.

Koncern General Motors se spojil se značkou Michelin, aby společně vyvinuli pneumatiku, která žádný vzduch potřebovat nebude. Těžko říct, jestli se tomu dá ještě říkat pneumatika, ale pokud to bude fungovat, půjde o převratnou novinku. Ovšem ne moc hezky vyhlížející novinku. Ale jistě uznáte, že funkčnost je v tomto případě asi důležitější. Obě spolupracující společnosti před pár dny ukázaly prototyp takové bezvzduchové pneumatiky s názvem Uptis. Ten vychází z označení nové pneumatiky, které v originálu zní Unique Puncture-proof Tire System, v překladu tedy Unikátní systém proti proražení odolných pneumatik.

A nejde jen o nějaký nápad na papíře, neboť Uptis už byl odprezentován odborné i laické veřejnosti na veletrhu udržitelné mobility Movin’On Summit. Jak uvidíte ve videu, které testování nové pneumatiky zachycuje, jde o složitou konstrukci z různých materiálů, která nepotřebuje vzduch a je odolná proti proražení nebo většímu mechanickému opotřebení. Zároveň by nová pneumatika měla vydržet déle než ty stávající, protože odpadá vyšší opotřebení kvůli pod a přehuštění. Novinka také přispěje k ekologii a bezpečnosti. Tím, že pneumatika déle vydrží, nebude jich potřeba vyrábět tolik, čímž se sníží spotřeba surových materiálů k výrobě pneumatiky, a tím se sníží emise, které takové továrny vypouští. A bezpečnost? Odpadne to nepříjemné vyměňování pneumatik u krajnice, které každoročně stojí několik lidí život.

Samozřejmě ale novinka, vzhledem k tomu, že je stále ve fázi testování, vykazuje problémy. Tím největším je fakt, že jakmile dojde ve vyšších rychlostech k zahřátí pneumatiky na vyšší teplotu, začne měknout a deformovat se – vůz pak může být hůře ovladatelný, a tak i nebezpečný. To vše ale hodlají oba výrobci vyřešit nejpozději do roku 2024, kdy by se měla pneumatika dostat na běžný trh. Největších reálných testů se pneumatika dočká ale už koncem tohoto roku, kdy ji obuje flotila elektrických Chevroletů Bolt a bude je používat v běžném provozu převážně po Michiganu.

Reklama

Související témata:
Načítám