Článek
Kořeny u Fiatu v Itálii
Málokdo ví, že libozvučné jméno Simca je vlastně zkratka S.I.M.C.A., tedy Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile, česky Průmyslová společnost strojírenská a automobilových karoserií, kterou založil turínský rodák Teodoro Enrico Pigozzi. Ten před druhou světovou válkou po dohodě s rodinou Agnelliů z Fiatu zahájil montáž italských automobilů ve Francii. Svoji firmu, pojmenovanou příznačně S.A.F.A.F., tedy Société Anonyme Française des Automobiles Fiat (zřejmě měl rád zkratky), založil 2. listopadu 1934 v Nanterre, kde převzal továrnu někdejší automobilky Donnet, dnes již dávno zapomenuté.
Simca 5 vycházející z konstrukce Fiatu
V září 1936 se rozběhla výroba typu Simca 5, malého vozu podle licence Fiat 500 Topolino, o dva roky později přibyla Simca 8, licence Fiatu Balilla 1100. Prvním typem vlastní konstrukce, jehož karoserie nevycházela z žádného Fiatu, bylo dvoudveřové kupé Simca 8 modelového roku 1939. V téže sezoně jistý Amédée Gordini (rovněž původem Ital) vyhrál svou třídu v Rallye Monte Carlo na sériové Simce 8 a s upraveným sportovním typem zvítězil ve 24 h Le Mans podle indexu výkonnosti (celkově desáté místo). Začala tak poválečná spolupráce, jejímž vyvrcholením byly automobily Simca-Gordini, které startovaly ve Velkých cenách Formule 1 (po roce 1954 přešel Gordini na spolupráci s Renaultem).
Simca 8 byl první vůz značky, stojící na vlastních základech
Nastupují vlastní konstrukce
Po válce Simca oprášila předválečné typy a na základě „pětky“ uvedla novou Simcu 6 s pontonovou karoserií, ale stále s malým čtyřválcem o objemu jen 570 cm3. Výroba vzrůstala a Simca expandovala. Pohltila značky Unic (později součást IVECO), Someca (traktory), Ford France (včetně moderní továrny v Poissy), Saurer, Talbot a řadu dalších firem. V roce 1960 se samotná automobilka Simca Automobiles oddělila, ostatní výroba od traktorů až po nábytek se stala zájmem koncernu Simca Industries. Fúze s Fordem France (dříve Matford) v červenci 1954 přinesla nejen továrnu v Poissy u Paříže (dnes závod Peugeotu), ale také osmiválcové motory, jež se staly základem velkých typů Versailles a Vedette. V srpnu 1958 prodal Ford svůj patnáctiprocentní podíl dalšímu americkému koncernu Chrysler, ten jej v roce 1963 zvýšil na 63 %, čímž vlastně Simcu převzal navýšením kapitálu na 420 milionů tehdejších franků.
Simca Aronde také pro Československo
Z nové řady automobilů Simca Aronde, vzniklé na přelomu padesátých a šedesátých let, se k nám dovážely čtyřdveřové sedany Aronde 1300 a půvabné Elysée (s efektní rozšířenou mřížkou přídě), ale výrobní program zahrnoval i mnoho dalších modifikací nazvaných Montlhéry, Étoile, Grand-Large, Monaco, kupé Plein Ciel, kabriolet Océane, kombi Ranch, Chatelaine, Messangére atd. V roce 1959 vznikla vylepšená řada Aronde P60, která dostala pětiložiskový motor Rush (místo původního tříložiskového čtyřválce), a právě tyto vozy patřily k zajímavé, byť vzácné možnosti na československém trhu. Už v roce 1960 překročila celková výroba Aronde jeden milion kusů.
Simca Aronde zahájila export vozů francouzské značky do Československa
Při pohledu do ceníku z roku 1961 zjistíme, že tehdejší Škoda Octavia Super byla na volném trhu za 38 500 Kčs, ale nabídku zahraničních alternativ představovaly francouzská Simca P60 Elysée za 45 tisíc a britský Hillman Minx za 47 tisíc! Skutečně se tyto vozy na našich silnicích objevily. Simca Aronde Elysée byla komfortní sedan klasické koncepce se čtyřválcovým motorem Rush 1,3 litru o výkonu 48 koní (35 kW) při 4 800 ot./min., dosahovala rychlosti 130 km/h a průměrné spotřeby devět litrů benzinu na stovku kilometrů.
Simca Aronde Montlhéry, sportovní provedení typu Elysée (1960)
Další typy k nám přijíždějí...
Vzniklo nepřeberné množství nejrůznějších typů. Pamatuji si na černou Simcu 8 Coupé s pontonovou karoserií kupé od Facela, která stávala v Praze 10 u bývalého kina Vesna a v šedesátých letech byla na našich silnicích skutečně výjimečným zjevem. To však byl zřejmě nějaký individuální dovoz. Sedany Simca Aronde de Luxe a Elysée byly první importované oficiálně, pak je vystřídala tvarově modernější řada 1300/1500 a po ní 1301/1501 s prodlouženou zádí i přídí; nakonec přišly zcela odlišné typy Simca 1307/1309 s předním pohonem, oceněné evropským titulem Vůz roku 1976, jež se v rámci restrukturalizace automobilky změnily na znovuzrozené Talboty.
Simca 1300, solidní rodinný automobil z let 1963 až 1966 (čtyřválec 1,3 litru)
V roce 1970 Simca změnila jméno na Chrysler France a americký majitel vyvinul také velké sedany, prodávané jako Chrysler 160, 180 a 2 Litres. Kupodivu tyto francouzské Chryslery také našly cestu na československý trh, což se nikdy nepodařilo malým typům Simca 1000 (motor vzadu, pohon zadních kol) a 1100 (naopak koncepce "vše vpředu").
Talbot-Simca 2 Litres, poslední verze francouzského Chrysleru (1980)
Simca Aronde Monaco, dvoudveřové provedení s otevírací střechou Grand Air
Třídveřové kombi Ranch, odvozené z řady Aronde P60 se čtyřválcem 1,3 litru
Simca 1500 Break, provedení kombi se silnějším motorem 1,5 litru (1965)
Simca 1500 Break, provedení kombi se silnějším motorem 1,5 litru (1965)
Simca 1500 Break, provedení kombi se silnějším motorem 1,5 litru (1965)
Simca 1301/1501 byla proti typu 1300/1500 při stejném rozvoru 2520 mm výrazně delší
Simca 1301/1501 byla proti typu 1300/1500 při stejném rozvoru 2520 mm výrazně delší
Zejména protažená záď zvětšila délku modernizace Simca 1301/1501 o 204 mm na celkových 4457 mm
Talbot-Simca 1510 s předním pohonem, pokračování Vozu roku 1976 (Simca 1307/1308)
Zánik značky Simca byl pro mnohé nepochopitelný. Úspěšná automobilka nějaký čas používala na svých vozech jak značky Simca, tak Chrysler; jméno se vrátilo také do formule 1 (Matra-Simca MS120 v letech 1970 – 1972) a do slavného závodu 24 h Le Mans (tři vítězství Matra-Simca MS670 v letech 1972 – 1974). V roce 1978 se však Chrysler pro vlastní nelichotivou finanční situaci vzdal evropských filiálek, většinu jich prodal Peugeotu (PSA), který oživil slavné jméno Talbot, jež se pak na vozech Simca a Chrysler France nakrátko objevilo.