Hlavní obsah

Fotogalerie: Pojízdné chatky od Volkswagenu

Foto: Archiv redakce
28. 9. 2017

Bydlení na kolech může mít spousty podob. Co se skrývá v obytných dodávkách, jak lze pracovat s variabilitou prostoru či jaké jsou další možnosti užitných vozů - v rámci spaní - jsme si vyzkoušeli s Volkswagenem.

Článek

Volkswagen je jedním z mála výrobců, který dodnes nabízí automobily s obytnou zástavbou přímo z továrny. Dost možná je to udržování tradice sériově vyráběné obytné dodávky již od první generace T1, či jen prostá snaha vyhovět zákazníkovi - protože o relativně kompaktní automobily, snadno upravitelné do podoby ložnice, je stále velký zájem. V nabídce wolfsburgské automobilky můžete v aktuální generaci T6 vybírat hned z několika variant typů a výbav Caravelle, Multivan a California, které při zběžném pohledu vypadají jako honosnější verze dodávky Transporter, ale uvnitř skrývají více míst k sezení (první dvě zmiňované verze) anebo více prostoru pro spaní (California).

Zástavbu v Californii má na starost firma Westfalia, se kterou Volkswagen spolupracuje již několik dekád a díky možnosti zvýšení střechy nabídne v základní verzi dostatek prostoru pro spaní čtyř osob, kdy dvě spí právě pod touto zvýšenou střechou. V nejvyšší variantě mají uživatelé navíc k dispozici sprchu, vařič, umyvadlo a několik skříněk s úložnými prostory.

Foto: Archiv redakce

Caravelle je z představovaných vozů Volkswagenu finančně nejsnáze dostupnou dodávkou pro přepravu až devíti osob (nepočítaje pracanta Transporter Kombi), Multivan je pak postaven na stejném základu a podobné myšlence, bonusem je větší míra pohodlí a dávka luxusu k tomu. Pokud navíc Multivan vybavíte lavicí pro tři osoby, můžete tuto posunout, rozložit a v kombinaci s dalšími sedáky z ní vytvořit dostatečně velkou a pohodlnou plochu na spaní (ještě podpořenou tenkou krycí matrací). Chcete podobně nakládat i s Caravellou, která není vybavena kolejnicemi pro posouvání sedadel, ale pouze oky pro jejich uchycení? V tom případě musíte sáhnout po alternativě v podobě variabilních modulů do interiéru či "zástaveb" (úvozovky proto, že se fakticky nejedná o mechanické zásahy do interiéru či konstrukce vozu) od třetích výrobců.

Foto: Archiv redakce

Tyto alternativní cesty pak lze uplatnit i v případě modelů Transporter, Caddy a dalších. My měli možnost prohlédnout a vyzkoušet tato řešení od českých firem Bivouac a Nest. Oba výrobci mají specifický přistup k obývání vozu a spaní v něm. Bivouac předvedl modul obsahující relativně objemnou lednici, vařič, uložné prostory a rošt s matracemi v prodloužené verzi Transporteru jako jednu z možných podob jejich zástaveb. Ty jsou vyráběné vždy po konzultaci a na základě konkrétních přání a požadavků zákazníka.

Foto: Archiv redakce

Firma Nest se zato specializuje na designově stylovější řešení modulu, který obsahuje skromnější lednici, vařič, umyvadlo, šuplíky, rošt a matrace a je celkově komplexnější jednotkou. Avšak zákazník si nakonfiguruje modul podle nabízených možností, namísto toho aby se vytvářel v kontextu individuálních přání budoucího uživatele jako u výše zmíněné značky Bivouac. Zástavby obou firem se jako zástavby pouze tváří, protože - jak již bylo zmíněno - jsou ve vozech přidělány k okům od sedadel a netvoří pevnou součást automobilů a to jak z důvodu přenositelnosti modulů, eliminaci problémů kvůli následným prodejům auta či legislativě. Svým způsobem se tak jedná o náklad v zavazadlovém prostoru vozu. Trojice prezentovaných verzí se cenově pohybovala mezi 80 a 100 tis. Kč, hmotnost byla v rozpětí od 40 do 100 kilogramů. Tyto parametry, stejně jako cena, však velmi záleží na konkrétní konfiguraci.

Foto: Archiv redakce

Volkswagen přivezl i největší dodávku Crafter ve dvou verzích - jednu nakonfigurovanou pro převoz osob (neboli v kombinaci vyvýšená střecha, prosklený nákladový prostor, vodící lišty v podlaze a samostatná sedadel), druhou pak zakázkově upravenou firmou Sicar jako servisní van pro potenciálního motocyklového závodníka. Zde byl interiér zcela přetvořen v kontextu požadavků zadavatele a přibyla do něj objemná schránka na příslušenství, držák na motocykl a jednoduše složitelná rozměrná postel zaujímající prakticky celý nákladový prostor.

Foto: Archiv redakce

Takže jak spát či kempovat ve Volkswagenu? Buď pořiďte rovnou kompletní variantu jak ji nabízí výrobce (Multivan nebo California) nebo sáhněte po komplexních modulech, které výrazně pomohou udělat z dodávky obytňák a pokud jste opravdu nároční a máte konkrétní nároky a přesnou představu, tak směřujte k firmám, jenž vůz přetvoří k vašemu obrazu. A pokud patříte mezi květinové děti, jste milovníky youngtimerů či vás jímají nostalgické nálady, tak začněte listovat inzeráty a doufejte, že narazíte na nějaký Volkswagen T1 či T2 se zástavbou Westfalia! Ale připravte si řádný obnos, protože vás dozajista přijdou na vyšší sumy než aktuální modely.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama