Hlavní obsah

Formuli 1 zabíjí její korektnost

Foto: F1

Bylo to přes čáru, nebo šlo o běžný závodní incident?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Byl to tvrdý souboj. Tvrdý a korektní. Přesně taková akce, kterou chceme všichni vidět, kvůli tomu přece na motorsport koukáme, kvůli tomu ho milujeme. Hamilton vs. Vettel, Mercedes vs. Ferrari. Bylo by to dramatické až do konce, kdyby se do toho nevložilo ředitelství závodu a neudělalo z napínavé podívané jednu velkou frašku! A jejich obhajoba? Ale jděte...

Článek

Ano, po přečtení perexu už víte, co si o tom jinak moc pěkném souboji v nedělní Velké ceně Kanady myslím. Pro ty, kteří to náhodou neviděli, jen připomínám, že Vettel na monopostu Ferrari (konečně) vyhrál kvalifikaci a pak držel i první místo v závodě, když na něj tlačil Lewis Hamilton (Mercedes-AMG). Vettel udělal v 48. kole závodu chybu, vjel v zatáčce na trávník, měl co dělat s tím, aby auto udržel, a když se vrátil na dráhu, nechybělo moc a rozplácl by se o zeď. Hamilton musel šlápnout na brzdy, protože jinak by ho Vettel nejspíš trefil. Jedno video je v tomhle případě lepší než tisíc slov, podívejte se na to sami...

Co na to říkáte? Přišlo vám to jako bežný závodní incident? Nebo v tom vidíte jasný úmysl, kdy Vettel nechtěl pustit Hamiltona před sebe? Váháte? Dobře, v téhle zatáčce se jezdí cca 160 km/h a jestli jste někdy jeli v rychlosti 160 km/h na závodních slickách po trávě, tak asi víte, jak „skvěle“ se v tomhle okamžiku auto řídí. Správně, moc to nejde.

Takže Vettel se nějakým zázrakem dokázal vrátit, Hamilton ho stáhl na minimální náskok a fanoušci u trati i televizních obrazovek se mohli těšit na dalších dvaadvacet kol strhujícího souboje o první místo. Místo toho se ale pár chytrých hlav na ředitelství závodu poradilo, načež Vettel dostal pětivteřinový trest. Zdůvodnění? Nebezpečná jízda a ohrožení soupeře. Sebastin Vettel tedy poprvé v letošním roce dojel na prvním místě, ale skončil druhý. Svým chováním v cíli pak dal jasně najevo, co si o rozhodnutí myslí. Odmítl totiž zajet s autem pod pódium a před Hamiltonovo auto přemístil ceduli s velkou dvojkou.

„Vettel se vrátil na dráhu ve 4. zatáčce nebezpečným způsobem a donutil auto č. 44 (Hamilton) vyjet z trati,“ zní oficiální zápis traťových komisařů. „Musíte být úplně slepí, když si myslíte, že s autem můžete vjet na trávu a poté ho mít pod kontrolou. Měl jsem štěstí, že jsem to nenapálil do zdi. Kam jsem měl sakra asi tak jet?“ kontroval do televizních kamer Vettel.

Nikdo se asi nemůže divit, že šéf Ferrari Mattia Binotto se zastal svého jezdce, když řekl: „Seb nemohl udělat nic jiného a měl velké štěstí, že zůstal na trati. V tom, co udělal, nebyl žádný úmysl. Zkrátka byl stále vepředu a snažil se udržet si pozici. S rozhodnutím komisařů nesouhlasíme a zvážíme odvolání.“ Ještě větší pozdvižení ale vyvolala slova šéfa Mercedesu Tota Wolffa: „Kdybych byl na Vettelově místě, tak tu zatracenou ceduli skopnu a hodím ji proti autu. Ta penalizace je hodně kontroverzní, opravdu mě překvapila.“ Vzápětí však svoje slova mírnil, když řekl, že čistě podle pravidel postupovali komisaři oprávněně – ohrozil soupeře, dostal penalizaci. „Další okolnosti neřešili,“ dodal.

Jenže právě ty další okolnosti k motorsportu patří. A uvědomoval si to i Hamilton, když řekl, že nechtěl vyhrát takovým způsobem a nabídl Vettelovi, ať vyleze na stupínek nejvyšší.

Vettela se bezprostředně zastala řada jezdců i novinářů. „Podle mě šlo o závodní incident," řekl třeba Jenson Button ze Sky Sports. „Ano, Seb udělal chybu, ale musíte si uvědomit, že jede více než 160 km/h a vy prostě nemůžete zastavit a zůstat stát mimo okruh.“ Nigel Mansell, mistr světa z roku 1992, má taky jasno: „Absurdní trest. Vettel měl co dělat, aby nenarazil do zdi. Je to ostuda.“

A možná úplně nejlepší reakci měl Mark Webber: „Jezdil vůbec některý z komisařů na předních příčkách ve formuli 1? Ten trest je psycho!“

Mám ten samý názor. Vettel prostě závodil, bojoval a držel Hamiltona za sebou. Tohle nebyla žádná prasárna, žádné vybrždění, prostě nic, co by udělal schválně. Jel na limitu, auto mu uteklo a on se dokázal vrátit zpátky před jezdce na Mercedesu. Vím, že to spousta lidí nemá rádo, vzpomínat na staré (dobré) časy, ale vzpomeňte si na to, jak bojoval Villeneuve, Prost, Schumacher nebo Senna. Na všechny ty souboje kolo na kolo, kdy si jezdci nedali ani centimetr a šli za hranici rizika, protože chtěli vyhrát. Ostatně, není právě tohle ta nejlepší reklama na formuli 1?

Sportovní komisaři přispěchali s vysvětlením, že při rozhodování o trestu použili i záběry, které diváci u televizních obrazovek nemohli vidět. A že prý Vettel získal nad autem kontrolu, a když prý ve zpětném zrcátku viděl, že by ho Hamilton mohl předjet, tak jednoduše najel víc doprava a zavřel mu cestu.

Dnes je to o čisté korektnosti a striktních pravidlech. Ale jestli hodlá formule 1 pokračovat tímto směrem, pak už na ni nebude koukat vůbec nikdo. A ještě předtím, než vás necháme hlasovat, co si o tom všem myslíte, ukážu vám souboj Marqueze, Doviho a Petruxe z Moto GP v Mugellu, klidně si to rovnou posuňte na 1:25…

Jak vidíte, v Moto GP se bojuje ještě tvrději, ale jezdci i komisaři používají zcela evidentně zdravý rozum. A ten jako kdyby se z formule 1 ztrácel. Ano, královnu motorsportu zabíjí právě ta korektnost.

Souhlasíte s penalizací pro Vettela?
Ano
12,9 %
Ne
87,1 %
Celkem hlasovalo 2986 čtenářů.

Reklama

Načítám