Hlavní obsah

Ford Transit poháněný V8 s turbem dominuje dragstripu

Foto: Mk1Kieran

Dodávky, zvláště ty v bílé barvě, nejsou nikdy pomalé. Visí vám za nárazníkem ve městě, visí vám za nárazníkem na okreskách a visí vám za nárazníkem i na dálnici. Ale většinou je to spíš přehnaným sebevědomím jejich spěchajících řidičů než skutečnou výkonností auta. Jenže v případě tohoto modrého Transitu je to jiné…

Článek

Na závodní trati pro dragstery jsme už viděli kde co – supersporty, elektromobily, policejní auta, a dokonce i obytné auto! Ale dodávka je tak trochu novinka. Na první pohled sice vypadá jako vrak, který si někdo půjčil od kamaráda na stěhování, jenže pak vaše oko padne na tlusté balony Hoosier místo zadních pneumatik a pojmete jisté podezření…

Foto: Mk1Kieran

A takhle se, milé děti, vyrábějí mraky

Které se potvrdí s prvním burnoutem, tedy se zahříváním pneumatik před ostrým startem, jež se mění na kouřovou show. Pokud jste kromě úpění týraných pneumatik zaslechli i bručení V8 a odfukování turbodmychadla, pak si zasloužíte bludišťáka, protože přesně takový motor tuhle bestii pohání. Majiteli Micku Rogersovi z Anglie se podařilo do auta vmáčknout osmiválec Lexusu přeplňovaný turbodmychadlem, který pohání zadní kola, a výsledek je pekelně rychlý!

Bavíme se tu o čtvrtmíli pod 13 sekund, což je teritorium donedávna vyhrazené pouze supersportům. Třeba takové Ferrari 430 s úžasně zpěvným V8, o kterém sní nejeden nadšenec do aut, by tomuhle otlučenému Transitu bylo důstojným soupeřem. Bláznivé, že? Ale možná ještě bláznivější je, že tenhle upravený dragster není tím nejrychlejším Transitem na světě…

Sám Ford totiž v historii postavil tři ještě bláznivější auta. To první ukázali světu v roce 1971 a šlo o báječné monstrum – Transit první generace totiž našlápli technikou z Fordu GT40, který jen o dva roky dříve vyhrál v Le Mans. Uměl jet až 241 km/h, proto mu říkali Supervan. Supervan 2 z roku 1984 byl však ještě rychlejší – měl totiž motor z monopostu formule 1. Jeho skoro 600 koní rozjelo užitkovou krabici na kolech až na 283 km/h! O další dekádu později podle stejné šablony vznikl Supervan 3, tentokrát měl osmiválec Cosworth výkon kolem 700 koní, takže pelášil až 320 km/h. Uf!

Takže sami vidíte, že s dodávkami není radno závodit, protože nikdy nevíte, co mohou mít pod kapotou. Nebo jaký blázen ji řídí. Až tedy budete mít bílou dodávku zase nalepenou pár centimetrů za nárazníkem, raději ji pusťte. Určitě je lepší mít někoho takového před sebou, než aby se vám při prvním ostřejším brzdění podíval do kufru.

Reklama

Související témata:
Načítám