Hlavní obsah

Ford pomůže řidičům vytvářet záchranné uličky

Foto: Ministerstvo dopravy

Kolona na dálnici - ilustrační obrázek

Tvorba uličky pro záchranné složky je pro všechny řidiče povinná, ale bohužel ji málokdo dodržuje. Někteří neví jak a kdy, jiní tuto povinnost prostě jen ignorují. Záchranným složkám jde ale o sekundy a nemají čas čekat, až jim řidiči milostivě udělají místo. Proto Ford vyvíjí nový systém, který by všem řidičům radil, jak a kdy uličku udělat.

Článek

Uličky pro záchranáře, které jsme povinni vytvářet už při příjezdu do kolony, jsou bohužel pro mnoho řidičů stále velkou neznámou. Přitom pozdní příjezd složek integrovaného záchranného systému k dopravní nehodě může mít fatální následky. Odborníci se navíc domnívají, že zkrácením dojezdového času o pouhé čtyři minuty by se počet přeživších při nehodách zvýšil až o 40 procent. A to je opravdu vysoké číslo! Od října nás navíc co se záchranné uličky týče čeká velká změna.

Nově budeme uličku při dojíždění do kolon vytvářet mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. V praxi to bude vypadat tak, že budeme uhýbat doprava ve středním a pravém krajním jízdním pásu a v tom nejrychlejším doleva. Záchranářská ulička se vytvoří ve středním pruhu. Do ní smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích. Přesně tak to stojí v senátem schválené novele zákona s tím, že za neoprávněný vjezd do uličky může být uložena pokuta až 2500 korun.

Ford chce pomoci

Aby se řidiči naučili tento systém používat co možná nejrychleji, spojil Ford síly s Vodafonem a společně testují nový systém automobilové konektivity. Jde o systém, který by mohl upozornit řidiče na nehodu už několik okamžiků poté, co k ní dojde. Navíc je upozorní na blížící se vozidla záchranných složek a poradí, na kterou stranu vozovky uhnout, aby vznikla předpisová ulička.

Jde o jakousi přípravu na dobu, kdy spolu budou všechna auta na silnicích komunikovat prostřednictvím mobilních sítí a zabudovaných modemů. Cílem systému je zaznamenat nehodu na vzdálenost alespoň 500 metrů, přičemž záchranářská vozidla by rovněž vysílala podobné varování. To by se zobrazovalo na přístrojových štítech aut v koloně spolu s doporučením, jak vytvořit záchrannou uličku.

Je ale smutné, že vůbec k vývoji takového systému musí docházet. Jde o nás všechny a může se stát, že každý z nás někdy bude potřebovat záchranáře, hasiče nebo policisty. Nezapomínejme proto na tvorbu záchranářské uličky a dívejme se i v kolonách do zpětných zrcátek. Opravdu jde o každou sekundu! Video výše pak budiž ukázkou toho, jak to opravdu vypadat nemá.

Reklama

Související témata:
Načítám