Hlavní obsah

Ford GT40 Roadster je jediný svého druhu a čeká ho aukce

Foto: Mecum Auctions

Tento Ford GT40 je jediný s karoserií roadster, který se účastnil závodu Le Mans. Zároveň je je pouze jedním ze dvou, které se dodnes dochovaly

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud na našich stránkách někomu chyběl nějaký ten sběratelský „špek“, nějaká veteránská rarita, pak to rovnou napravíme. Tento konkrétní Ford GT40 je tak výjimečný a tak ojedinělý, že jde dost možná o nejvzácnější sportovní Ford dvacátého století – nebo přinejmenším jeho druhé poloviny. Je z roku 1965 a má snad všechny atributy, které by legendární a jen stěží docenitelný veterán měl mít, a to je hlučný atmosférický osmiválec, závodní historii a v očích sběratelů snad to nejdůležitější – extrémní vzácnost.

Článek

Pozorný nebo věrný čtenář (případně obojí) si řekne, že tady něco nehraje. Že tohle auto už někde viděl. Ta domněnka je správná, neboť přesně o této „gé-té-čtyřicítce“ jste si tu mohli přečíst poměrně nedávno. A věřte nebo ne, ale tento konkrétní stroj s označením šasi GT/109 je jeden z pouhých pěti vyrobených roadsterů a jediný ze všech pěti, který se účastnil Le Mans. A co víc, je opět na prodej! A jakoby to nebylo málo, šasi GT/109 je jedno z pouhých dvou kusů GT40 Roadster, které se nakonec dochovalo.

Foto: Mecum Auctions

GT40 Roadster poháněl osvědčený 4,7l osmiválec původem ze sporťáku Shelby Cobra

Podle dochovaných dokumentů šasi GT/109 prošlo tu a tam nějakou modifikací, které se týkaly hlavně motorového prostoru. Šlo o úpravy chladiče oleje umístěného po stranách, otvory v zadním nárazníku pro odvod horkého vzduchu z motorového prostoru, ale i zadní spoiler je o trochu vyšší. Klíčové panely karoserie potom byly upevněny pomocí rychloupínacích spon stejně jako kryt motorového prostoru. Podle všeho tyto změny byly provedeny právě s ohledem na účast vozu  ve slavném vytrvalostním závodě Le Mans.

Auto si tehdy u Fordu objednala firma samotného Carrolla Shelbyho, který se značně podílel na vývoji GT40. Ten ho následně poskytl francouzské divizi Fordu pro účast v závodu. Vůz byl vyroben v dubnu 1965 a poháněl jej osmiválec o objemu 289 kubických palců (tedy 4,7 litru) původem z dalšího Shelbyho slavného výtvoru, sporťáku jménem Cobra. Výkon zhruba 300 koní šel na zadní kola přes pětistupňovou manuální převodovku od firmy ZF.

Do kokpitu šasi GT/109 pro závod Le Mans 1965 usedli Maurice Trintignant a Guy Ligier, museli však v jedenáctém kole odstoupit právě kvůli poruše převodovky. Pár let nato byl vůz stažen ze závodů, když jej v roce 1986 odkoupil hollywoodský kaskadér a automobilový nadšenec Dean Jeffries, který si vůz ponechal až do konce života.

Auto bylo poté svěřeno do péče Jeffriesova syna, než jej v roce 2013 odkoupila Dana Mecum, zakladatelka aukční společnosti Mecum Auctions. Následující majitel navrátil vozu jeho původní vzhled, přesně takový, jako když auto nastoupilo v Le Mans, aby následně získalo řadu ocenění na přehlídkách elegance. Tato podoba už mu s největší pravděpodobností zůstane. Cena se odhaduje v rozmezí 7,5 až 10 milionů dolarů (až 237 milionů Kč), ale nebylo by velkým překvapením, kdyby toto rozpětí bylo dokonce překonáno.

Reklama

Načítám