Hlavní obsah

Ferrari zachraňuje atmosférický motor V12

Foto: Ferrari

Všechny automobilky kvůli přísným emisním normám dávají své velké dvanáctiválce k ledu, ale Ferrari se jich odmítá vzdát. Prodloužit život jim chce několika rafinovanými technickými vylepšeními, které sníží jejich spotřebu i emise, aniž by přišly o vytříbený řev a masivní výkon.

Článek

Říká se, že motor je srdcem každého auta a pro Ferrari to platí dvojnásob. Starý pan Enzo si na umění svých motorářů tak zakládal, že dokonce tvrdil, že u Ferrari si kupujete motor a zbytek auta k něm dostanete zadarmo. Dnes už je i zbytek auta naprosto špičkový, ale jejich motory mají stále punc diamantu zasazeného v koruně pro krále supersportů. Atmosférický V12 pod kapotou superrychlého GT s příznačným názvem 812 Superfast má výkon neuvěřitelných 800 koní. Žijeme v úžasné době, že?

Foto: Ferrari

Silniční auto s výkonem skoro 800 koní, se kterým můžete pohodlně vyrazit z Prahy do Modeny na večeři? Fantastické!

Aristokratický V12 bez přeplňování turbodmychadly by měl vozy Ferrari pravděpodobně pohánět i v budoucnu. Ferrari totiž přišlo s řadou patentů na vylepšení konstrukce, které zvýší účinnost motoru a tím sníží spotřebu i emise, aniž by ztratil výkon, který děsí i závodní piloty, nebo zvuk, z něhož se staví do pozoru chloupky po celém těle.

Vylepšení spočívá ve dvou metodách spalování. Ta první rychleji zvyšuje teplotu spalin ve výfukovém systému vstřikováním malého množství paliva do komory těsně přes zážehem svíčky – to zvýší efektivitu katalytického procesu a sníží tak emise při studených startech, které jsou obvykle nepříjemně vysoké.

Druhá metoda využívá předkomoru umístěnou nad středem hlavní spalovací komory, která má vlastní zapalovací svíčku a zapaluje s ní směs vzduchu a benzinu, jež do předkomory pronikne propojovacím kanálem. To by mělo při běžné jízdě umožnit rychlé spalování velmi chudé směsi bez rizika klepání. Při startech a nižším zatížení spalují obě komory současně znovu za účelem zahřátí výfukového systému a katalyzátoru pro snížení emisí.

Tyto úpravy by měly V12 na nějaký čas prodloužit život, i když si Ferrari velmi dobře uvědomuje, že to tak nepůjde donekonečna. „Atmosférický V12 není downsizovaný motor a pro mě nedává smysl kombinovat ho s hybridním ústrojím,“ vysvětloval nedávno technický ředitel Ferrari Michael Leiters pro časopis Top Gear. „Bojujeme za V12, děláme pro to vše, protože je součástí srdce značky. Ale budoucnost nás tlačí ke snižování emisí a toho lze dosáhnout pouze zmenšováním objemu motoru,“ dodává k blížícímu se nevyhnutelnému konci benzinového atmosférického V12. Takže rychle kupujte, nebudou…

Reklama

Načítám