Hlavní obsah

Evropské pick-upy mají ve srovnání s americkými co dohánět

Foto: Mercedes/VW/Ford

Americké pick-upy jsou podstatně schopnější, propracovanější a rozmanitější než ty evropské. Čím to asi bude?

Evropa pomalu objevuje, co Amerika už dávno ví – pick-upy jsou super! Dřív byly jen strohým pracovním nástrojem, dnes však mohou nabídnout komfort běžných aut a pořád mají tu neuvěřitelnou praktičnost, která je proslavila. V Americe jdou na dračku, tak jak je možné, že se jich v Evropě neprodává víc? No, nejspíš proto, že těm americkým nesahají ani po kotníky!

Článek

Nic nepopisuje rozdíl mezi Evropou a USA lépe než seznam nejprodávanějších aut. V Evropě kraluje Golf, který následuje Clio a Polo, malé a skromné rodinné hatchbacky. Zato v USA je bestsellerem Ford F-Series, druhý je Chevrolet Silverado a třetí Ram, všechno velké pick-upy, kterým by se jeden takový malý hatchback vešel do kapsy.

Ale abychom si to zasadili do kontextu, králem evropského pick-upového trhu je nový Mercedes třídy X. S délkou 5,3 metru, 258koňovým šestiválcovým turbodieselem, 7stupňovým automatem a pohonem všech kol uveze na korbě dlouhé 1,6 metru až tunu nákladu a na kouli utáhne 3,5 tuny. Mercedes si zvlášť zakládá na široké nabídce luxusní výbavy, která zahrnuje 8,4palcový infotainment, 120W audio s 8 reproduktory, 360° kamerový parkovací asistent, tempomat, asistent jízdy v pruzích nebo kožené čalounění. „To je úžasné,“ řekl by americký pick-up, „ale teď se podívejte, jak se to dělá u nás...“

Zcela základní Ford F-150 poháněný benzinovým 3,3 V6 (290 koní a 360 Nm) uveze na standardní 1,95 metru dlouhé korbě zhruba tunu. Jenže 6 metrů dlouhý F-150 SuperCrew (kabina se čtyřmi dveřmi a pěti místy à la Mercedes X) s motorem 3,5 V6 EcoBoost (375 koní a 640 Nm) a korbou dlouhou 2,4 metru už dokáže uvézt až 1,5 tuny a utáhne až 6 tun. K tomu má 10stupňový automat, 750W audio Bang, asistent couvání s vlekem, adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu, systém nouzového brzdění, sledování mrtvého úhlu nebo elektricky ovládané dveře korby s integrovaným schodem a vysunovacím madlem pro snazší nastupování. Uf! Není divu, že je F-Series nejprodávanějším pick-upem Ameriky. Už 41 let!

Chcete něco víc? Nejluxusnějším pick-upem je aktuálně GMC Sierra Denali, 6metrový gigant poháněný 420koňovým 6,2 V8 a jezdící na adaptivním podvozku, který má v kabině dekory ze skutečného dřeva a hliníku a místa pro posádku jako ve velké limuzíně. Rozmazlovat vás bude vychytávkami typu digitální palubka, barevný head-up displej nebo displej zadní kamery ve zpětném zrcátku (očekávejte, že se už brzy rozšíří jako lavina), prémiové audio Bose, indukční nabíjení telefonu (a kromě toho ještě 6 USB portů, 12V zásuvku a klasickou domovní 230V zásuvku) nebo vyhřívaná přední a zadní sedadla (přední také ventilovaná). Sierra Denali má tedy blíž k Mercedesu třídy S než k pracovnímu nástroji – a přesto uveze na korbě přes 900 kilo a utáhne víc než 4,3 tuny.

Ale možná jste spíš na terénní dovádění než na luxus. Nevadí, i pro vás je tu pick-up – Ford F-150 Raptor. Jeho 3,5 V6 EcoBoost spojený s 10stupňovým automatem dává 450 koní. Základem podvozku jsou adaptivní tlumiče Fox Live Valve s vnitřními obtokovými ventily a zdvihem 330 mm pro přední a 353 mm pro zadní nápravu, na kolech jsou terénní pneumatiky BFGoodrich All-Terrain. Pohon všech kol s elektronicky uzamykatelným zadním diferenciálem podporuje chytrá elektronika, která vás vytáhne z většiny off-roadových pastí. A oproti minulé generaci má z výroby zesílený rám, aby lépe snášel dlouhé skoky. SKOKY!

Pokud však potřebujete skutečnou pracovní výkonnost, musíte mít masivní Ford F-450, pravého krále mezi pick-upy. Pohání ho turbodiesel 6,7 V8 s výkonem 446 koní a především 1 254 Nm (!) – díky jeho síle a také dvojmontáži na zadní nápravě uveze na korbě až 3,5 tuny a utáhne až 9,5 tuny na klasickém tažném zařízení, a dokonce skoro 16 tun v případě návěsu s tzv. husím krkem. V podstatě je to spíš takový malý kamion než pick-up, což potvrzuje jeho délka přes 6,7 metru a šířka přes 2,4 metru. Ještě štěstí, že je Amerika tak obrovská, v Česku by se nemohl ani otočit.

Americké pick-upy jsou zkrátka někde úplně jinde. Jsou podstatně schopnější, propracovanější a rozmanitější než ty evropské (většinou ještě z japonských dílen). Je to dáno i tím, že mají v Americe opravdu dlouhou tradici – už první Fordův Model T se ve dvacátých letech minulého století vyráběl ve variantě pick-up. Teď už nejspíš chápete, proč se jich v USA každý rok prodají skoro tři miliony, což je zhruba pětina tamních celkových prodejů aut. Jsou tak žádané zboží, že tu každá automobilka musí mít aspoň dva nebo i tři v různých velikostech (něco jako SUV v Evropě). Amerika je země pick-upům prostě zaslíbená. Snad tahle vlna brzy dospěje i do Evropy, jinak bychom se museli přestěhovat za oceán. Pick-upy jsou totiž SUPER!

Reklama

Související témata:
Načítám