Hlavní obsah

Euro NCAP zpřísňuje, získat pět hvězdiček bude těžší

Foto: Euro NCAP

Škoda Octavia čtvrté generace v testech Euro NCAP

Euro NCAP, nezávislá evropská organizace, která testuje bezpečnost automobilů, opět zpřísňuje své testovací procedury. Získat plné pětihvězdičkové hodnocení, velice důležité nejenom z bezpečnostního, ale i z marketingového hlediska, tak bude pro automobilky složitější. Největší změnou jsou pohyblivé bariéry, které se začnou používat při nárazových testech.

Článek

Změny, které organizace Euro NCAP představila, nejsou malé. Slovy automobilového magazínu tak můžeme říci, že nejde o běžný facelift, ale o novou generaci. Co se tak zásadního změnilo? Celých 23 let používá tato organizace deformovatelnou bariéru. Nově se bude používat pohyblivá překážka, což lépe odpovídá skutečným dopravním nehodám.

Tento test, respektive samotný náraz bude probíhat při rychlosti 50 km/h. Stejnou rychlostí pojede i překážka vážící rovných 1 400 kilogramů. Součástí hodnocení bude i to, jak energii nárazu s 50% překrytím absorbuje překážka sama. Nebude se tedy hodnotit pouze odolnost při nárazu u hodnoceného vozu, ale taky ohleduplnost vůči druhému autu při střetu.

Foto: Euro NCAP

Nárazový test s pohyblivou bariérou

Euro NCAP také poprvé začne vyhodnocovat interakci mezi řidičem a spolucestujícím při bočním nárazu. To přinutí automobilky instalovat do aut středový airbag, umístěný v opěradle sedadla řidiče. Psali jsme o tom na Garáži nedávno.

Foto: Honda

Středový airbag v Hondě Jazz zabrání tomu, aby při bočním nárazu střetl řidič a spolujezdec

Novinkou je rovněž figurína pojmenovaná Thor. Jde o „muže střední velikosti“ a nový „dummy“ umožňuje sledovat více parametrů případného poranění. Nově se bude také hodnotit, jak moc auto usnadňuje záchranářům přístup ke zraněným lidem uvnitř automobilu - hodnotit se bude jednoduchost přístupu do zdemolovaného vozu, jak reagují dveře bez klik a v neposlední řadě jaké doplňkové služby v Evropě povinném systému eCall výrobce do automobilu nainstaloval.

Organizace se nově více zaměřuje také na systémy sledující bdělost řidiče. Dosud jde hlavně o psychologický efekt, poněvadž většina systémů sleduje jen některé základní parametry (pohyby volantem, plynulost jízdy) a často vám třeba po dvaceti minutách jízdy na displeji ukáže symbol šálku kávy a oznámí vám, že jste patrně unavení a měli byste si odpočinout. To ale může být jenom začátek a třeba systémy, které sledují třeba pohyby očí nebo srdeční tep, určitě smysl mají. V autech budoucnosti se budou objevovat v čím dál větší míře.

Foto: Euro NCAP

Hodnocen bude i asistent, který zabrání nehodám při odbočování přes protisměrný pruh

Ještě větší význam než dosud bude při testech Euro NCAP kladen na asistenční systémy, zejména ty, které automaticky brzdí před překážkou - stojící vozidlo, chodec, cyklista. Mezi nově hodnocené prvky patří třeba asistent bránící před vjetím do cesty jiného vozidla při odbočování nebo samočinné brzdění před chodcem při couvání.

Pokud chcete o nových testovacích metodikách vědět více, podívejte se na oficiální pětiminutové video. Je ovšem celé pouze v angličtině.

Výsledky na základě nových testů hodlá konsorcium představit na podzim.

Reklama

Související témata:
Načítám