Hlavní obsah

Elegánovy kulatiny – původní SL slaví šedesátiny

Foto: Archiv Garáž.cz

Mercedes-Benz SL vždycky patřil k tomu nejprestižnějšímu, co z bran stuttgartské automobilky vyjíždělo. Od uvedení první generace uplynulo právě 60 let. První model 300 SL vycházel z legendárního Gullwingu.

Článek

Letos je to krásných kulatých 60 let, co se na trhu poprvé objevil otevřený Mercedes-Benz SL. Doufejme ale, že se vyrobené kousky téhle ikony ještě do důchodu nechystají. Typ 300 SL totiž patří k tomu nejlepšímu, co kdy automobilka trojcípé hvězdy postavila. Nebo k tomu nejzapamatovatelnějšímu, protože typ 300 SL s pevnou střechou je ta největší ikona.

Foto: Archiv Garáž.cz

Když legendární „Gullwing“ z roku 1954 přišel o střechu, ztratil i své racčí dveře, které pro něj byly tak typické. Celkem vzniklo 1400 sportovních kupé a největší poprask vzbudily v USA, kam jich také většina, přesněji řečeno 800 kousků, následně zamířilo. Odvozený roadster s jinými předními světly se objevil poprvé v Ženevě v roce 1957.

Foto: Archiv Garáž.cz

Konverze neproběhla zcela bez problémů, ony racčí dveře byly nutností, protože auto mělo v prazích masivní výztuhy. Aby mohlo být přetvořeno na roadster, přibral automobil dalších 120 kg. Nové těžší výztuhy Mercedes kompenzoval použitím lehčího hliníkového blok motoru místo původního litinového. Na jízdní výkony to naštěstí nemělo markantní vliv, na limit auta se totiž dostali jen zkušení řidiči. Stádo 215 koní bylo tehdy až až.

Foto: Archiv Garáž.cz

Od roku 1958 byl v nabídce odnímatelný Hardtop, v roce 1961 se auto nabízelo s kotoučovými brzdami. Na konci produkce hlásila automobilka 1858 vyrobených kusů. Cena každého přeživšího se dnes pohybuje okolo hodnoty 1 milion dolarů.

Reklama

Načítám