Hlavní obsah

DS3 Crossback je velká opulence v malém balení

Foto: DS Automobiles

DS3 Crossback

Víte, co to znamená „chic“? Tenhle francouzský výraz označuje něco, co je módní, nikoliv však plynoucí s proudem. To, co je „chic“, je šmrncovní, elegantní a klidně i mírně okázalé. „Chic“ jsou svítivě fialové ponožky v distingovaných hnědých polobotkách, nošené někým, kdo tyhle výstřelky nosit umí. A „chic“ je i nový malý crossover od francouzské značky DS Automobiles.

Článek

Pokud jste uplynulých několik let žili v jeskyni odstřiženi od okolního světa – zopakujeme to raději ještě jednou. DS Automobiles je luxusně pojatá značka, která se v rámci koncernu PSA zcela odstřihla od pupeční šňůry Citroënu. Původně se „DéeSa“, pojmenovaná podle legendární francouzské limuzíny, objevila ještě pod záštitou značky Citroën. Jenže postupně zmizelo logo s dvojicí šípů nejenom z masky chladiče, ale i z názvu. Vznikla tak samostatná značka DS Automobiles, která právě letos uvádí na trh svůj druhý úplně nový model.

A když říkám úplně nový, myslím skutečně úplně nový. Kompaktní DS3 Crossback, malý brácha velkého DS7 Crossback, stojí na nové modulární platformě CMP, kterou zatím sdílí jen s nedávno představeným novým Peugeotem 208, a do budoucna se přidá ještě nová generace Opelu Corsa. Dost podstatným bodem nové platformy je její připravenost pro plně elektrické pohonné ústrojí, kdy se akumulátory mohou umístit pod podlahu kabiny. Časem se proto DS3 Crossback objeví na trhu i v podobě ryze elektrické verze E-Tense, jejímž prototypem jsem se mohl v rámci prvních testovacích jízd svézt. Ale o tom až za malou chvilku.

Foto: DS Automobiles

Odvážný styl přídě... a to je teprve začátek

Začněme zcela od začátku, a sice prvním shledáním, které proběhlo na letišti ve francouzském Nice. Už na první pohled mě zaujalo, jak auto, které jsem do té doby znal pouze z vyumělkovaných pressových fotek, „vyčnívá“ na letištním parkovišti. Ne snad, že by to bylo rozměry – při délce 4,1 metru a standardní výšce crossoveru ze segmentu B je DS3 docela prcek, jde ovšem o design. Příď tvoří trochu prapodivně, ovšem zajímavě klenuté světlomety, doplněné ještě plynule běžícími linkami LED denního svícení a spousta chromu lemuje mříž chladiče s pěknou texturou. Ačkoliv se boční silueta nijak nevymyká z běžné „konfekce“, jsou tu alespoň detaily v podobě zajížděcích chromovaných klik, které vyjedou teprve v okamžiku, když se přiblíží řidič s klíčem v kapse, a zvláštní tvar zadních dveří, vybíhající do prostoru zadních oken. A aby té designové divotvornosti nebylo málo, obývá zadní partii ještě dvojice výhružně vypadajících koncovek – ačkoliv je pravda, že ty jsou přítomny pouze u silnějšího provedení tříválce s výkonem 155 koní.

Foto: DS Automobiles

Boční linie oken vypadá zajímavě, má však jednu drobnou nevýhodu. Uvnitř je to jako v kobce

Není překvapením, že se extravagance nebojí ani interiér. Dotyková tlačítka jsou uprostřed palubní desky sdružena do tvaru diamantu, digitální přístrojovka nese odvážný design a vyloženě hezké jsou třeba ovladače oken, rozmístěné kolem voliče převodovky. Ve zpracování se tu a tam najde nějaký nedostatek v podobě nehezkého plastu, ale třeba semišové povrchy v linii Performance působí skvěle, byť o jejich praktičnosti by se dalo úspěšně polemizovat. V kufru je místo na 350 litrů zavazadel, takže spíše na menší náklad, a dozadu se vejdou i dospěláci. Místa tu sice není nazbyt, ale když se spolujezdec vpředu trochu uskromní, nebudou ani otlačená kolena. Horší je spíš ta pocitová část – ony designově vybíhající zadní dveře totiž utváří na zadních místech tak trochu dojem „kobky“.

Foto: DS Automobiles

Ve své extravagantnosti si interiér s exteriérem nezadá

Dost ovšem tlachání kolem auta. Nezbývá než usednout za volant prvního z testovaných vozů a vydat se na cestu do hor, tyčících se nad Monakem. V rámci téhle akce vyzkoušíme obě benzínová provedení a v radarové vojenské základně v horách, kam míříme, potom zmiňované elektrické. Benzínové motorizace jsou zastoupeny výhradně tříválcem 1.2 PureTech, který má ve své přeplňované formě buď 130 nebo 155 koní. Obě jsou k dispozici výhradně s automatickou osmistupňovou převodovkou, ovšem pohon všech kol byste v nabídce hledali marně.

Převodovka sice při rozjezdech a pomalém popojíždění občas trochu zacuká, ale jinak je dojem z pohonného řetězce veskrze pozitivní. I ve slabším naladění jede motor slušně a jeho klasické tříválcové drnčení je od interiéru velmi slušně odizolováno. V silnější verzi je potom výkon ještě příjemnější, ale na druhou stranu je drnčení výraznější a hlučnější.

Už od prvních kilometrů se však projevuje, že DS3 vůbec není o svižném ježdění. Vedle toho, že je auto okázale tvarované, je taky okázale komfortní. Měkké zavěšení hravě filtruje nerovnosti a přehlédnete-li občasný větší ráz od zadní nápravy, tvořené torzní příčkou, je komfort příkladný. Na blbnutí v horských zatáčkách DS3 pochopitelně neužije, ale to po ní ani nikdo nechce. Filozofie celé automobilky se točí kolem komfortu a francouzského „chic“ designu, a obojího se nám tu dostává vrchovatou měrou.

Sotva vyjedeme do zmiňované základny, čeká nás třetí motorizace – ta elektrická. Prototyp DS3 Crossback E-Tense má baterii o kapacitě 50 kWh, nicméně oficiální hodnoty dojezdu zatím nejsou známy. Motor pohánějící přední kola disponuje výkonem 136 koní a točivým momentem 260 Nm, což znamená slušný elektrický odpich už od nulových otáček. Právě svižné, tiché a dokonale plynulé rozjezdy a jízda bez řazení patří mezi příjemné vlastnosti všech elektromobilů a E-Tense na tom není jinak. Na rozbitých servisních cestách vojenského areálu opět dojde i na důkladné otestování podvozku. Ten sice vzhledem k vyšší hmotnosti oproti standardní motorizaci není tak pohodlný, ale na druhou stranu jeho naladění zatím není finální.

DS3 Crossback se objeví na českém trhu v horizontu dvou měsíců a těsně před vstupem na scénu dojde také na odhalení cen. Konkrétní částky lze zatím pouze odhadovat, ale jelikož se DS chystá jít po krku prémiovému segmentu, bude začínat za hranicí 600 000 korun. Elektrické provedení E-Tense se opozdí a dorazí až někdy ke konci roku.

Reklama

Načítám