Hlavní obsah

DS 7 Crossback E-Tense dlouhodobě – Má hybrid opravdu smysl?

Foto: Tomáš Kopečný

Jak moc velký vliv má zimní období na moderní plug-in hybridy? SUV DS 7 Crossback E-Tense 4x4 nám odhalilo uživatelské strasti i slasti

Mají auta do zásuvky skutečně nějaký opodstatněný význam? A jak se tahle kombinace elektromobilu s běžným vozem chová v chladném období? Tyto a další otázky jsme si kladli během najíždění zimních kilometrů s avantgardním SUV DS 7 Crossback E-Tense 4x4. Nebudeme vás už napínat, dnes nastal čas odhalit odpovědi.

Článek

Co je plug-in hybrid, většina z vás jistě ví, kdo ne, stručně připomeneme. Jde o auto, které disponuje jak spalovacím motorem, tak elektromotorem, případně více elektromotory. Pod podlahami či kufry elektrofosilních kříženců najdete trakční baterie, díky nimž dokážou tyto vozy ujet čistě na elektřinu určitý počet kilometrů – dnes se bavíme o cirka 50 km dle normy WLTP.

Foto: Tomáš Kopečný

DS 7 Crossback patří mezi auta zkrášlená avantgardním uměleckým směrem

Pokud dojde k vybití akumulátorů, začnou předmětné automobily pracovat stejně jako klasické hybridy, které znáte například od Toyoty. Drtivá většina modelů typu PHEV se také nabíjí externě pomocí speciálních kabelů, a některé z nich disponují dokonce rychlodobíjecím konektorem, takže jsou schopny za zhruba půl hodiny naplnit asi 80 % kapacity svého energetického úložiště.

Všeobecnější seznamku s elektrifikovaným SUV DS 7 Crossback vám vloni zprostředkoval kolega Martin Jánský. My se však v tomto dlouhodobějším testu zaměřili více na techniku, takže detailněji vysvětlíme, jak a čím se ovlivňuje spotřebu benzinu i watthodin. Rovněž odpovíme na otázku, zdali jsou plug-in hybridy vůbec smysluplné a případně pro koho.

Foto: Tomáš Kopečný

Netradiční denní svícení má evokovat dojem perlového náhrdelníku. Zároveň jde o unikátní identifikátor modelové řady DS 7 Crossback

Čtyřkolka, která umí zatopit

Avantgardní SUV tedy pracuje se soustavou zahrnující benzinovou šestnáctistovku, přední i zadní elektromotor a osmirychlostní automatickou převodovku. Bateriový balíček umístěný pod podlahou nabídne hrubou kapacitu 13,2 kWh, ovšem čistě využitelných máte jen 10,4 kWh.

Tato energie má dle metodiky WLTP vystačit na 58 kombinovaných kilometrů dojezdu, jenže praxe je trochu jiná. V naprosto optimálních podmínkách zvládnete ujet i o něco více, ovšem většinou skončíte pod touto hranicí. Konkrétně v zimě v plném pohodlí se po výjezdu z města na okresku akumulátor vybije přibližně za 32 kilometrů. Celkový průměrný dojezd na elektřinu (město, okresky, dálnice) pak balancuje na hranici 40 kilometrů.

Důvodů je hned několik. Negativní roli hraje zimní obutí s vyšším valivým odporem, studená baterie a nízké venkovní teploty – ty „nutí“ řidiče topit. Jelikož si Francouzi potrpí na komfort, dopřejí vám ho také, a to prostřednictvím výkonné topné jednotky s příkonem 5 kW. Jde o tak silný spotřebič, že by vám během stání v elektrickém režimu při plném nasazení dokázal už za dvě hodiny vybít celý trakční akumulátor. Milujete-li teplo, dostanete jej hned, ale zaplatíte za to vyšší spotřebou elektřiny.

Foto: Tomáš Kopečný

Chcete-li zvýšit dojezd na baterie, topení jednoduše snižte nebo vypněte a využívejte výhřevu sedadel

Bezemisní jízdu zajišťuje především zadní elektromotor (83 kW), který je konstrukčně naddimenzovaný pro vysoké otáčky. Posílat sílu dozadu je v rámci DS 7 Crossback E-Tense 4x4 výhodnější kvůli minimálním ztrátám, jelikož energie protéká skrze jednoduchý reduktor a diferenciál. Tato jednotka umí pracovat do rychlosti okolo 135 kilometrů za hodinu, pak dojde nezávisle na stavu akumulátoru k jejímu odpojení a roli mistra pohonu převezme zážehový čtyřválec.

Přední (technicky odlišný) elektromotor (81 kW) je napojený na osmirychlostní automat, takže jeho vynaložené úsilí lehce maří přenosové ztráty, a to v kvůli nutnosti roztáčet ozubená kola v převodovce.

Foto: Tomáš Kopečný

Na vybraných evropských trzích koupíte plug-in hybridní DS 7 Crossback také jako levnější předokolku, které chybí zadní elektromotor. Takový vůz má ovšem nižší výkon, kratší dojezd a vyšší spotřebu benzinu i elektřiny

Watthodiny versus litry

Čtyřkolku dnes nabídne kde kdo, dokonce i malá japonská autíčka od Suzuki dokážou činně rozpohybovat všechna kola najednou. DS do zásuvky funguje standardně v automatickém nastavení, tedy druhá náprava začne aktivně pomáhat až v případě potřeby (např. prokluz kol, svižná akcelerace). Mezi určité eso (nebo spíš filka) v rukávu bychom však zařadili cestovní profil 4WD.

Po jeho zvolení se na řidičův popud zapojí do akce obě nápravy, ovšem nejde o 100% trvalý stav. Jestliže překročíte rychlostní limit (cca 135 km/h) nebo povolíte plyn, dojde k dočasnému odpojení pohonu 4x4. Systém však funguje i při zcela vybité baterii, spalovací motor zkrátka zvládne vyprodukovat tolik energie, aby pokryl nároky pro roztáčení předních i zadních kol.

Foto: Tomáš Kopečný

Bude-li vůz v režimu 4WD držen pod plynem, točivý moment poputuje na obě nápravy i při zcela vybité baterii

Abyste dosáhli homologované spotřeby 1,3 litru na sto kilometrů, bylo by nutné jezdit takřka výhradně na baterie a dálnicím se vyhýbat jako Santa Claus kontrole z finančního úřadu. V realitě chladných dnů lze kombinovaně (město, okresky, dálnice) a s pravidelným využíváním externího dobíjení cestovat za necelých pět litrů benzinu na sto. Podobný apetit nabídnou leda diesely, avšak pokud budete více využívat plně elektrických přesunů, náročnost na fosilní palivo úměrně klesne.

Ekonomické stránce věci rovněž prospěje jízda setrvačností (převodovka sama vyřadí do neutrálu, elektromotory se odpojí, spalovací motor zhasne) nebo dvouúrovňová rekuperace realizovaná primárně zadním elektromotorem. Díky ní dostanete zpět do baterek pár watthodin a nebudete zatěžovat brzdy – jejich životnost tedy stoupne.

Foto: Tomáš Kopečný

S pravidelným využíváním externího dobíjení baterie lze zimní kombinovanou spotřebu srazit po pět litrů benzinu na sto

Takovým malým interním čertíkem je funkce vynuceného dobíjení nazvaná eSave. Na základě vašeho pokynu se spustí spalovací motor a řídicí jednotka zvýší dodávku paliva do válců. Výměnou za to začne počítadlo zbývajícího elektrického dojezdu stoupat. Fígl tedy spočívá v rozumném naplánování této vychytávky do profilu trasy.

Aby se vynaložené decilitry vrátily v dobrém, musíte naspořenou elektřinu efektivně využít například ve městě nebo v koloně, kde byste za normálních okolností propálili mnohem víc benzinu. Dobíjení nazdařbůh má stejný efekt jako přesvědčování členů motorkářského klubu Harley-Davidson, že nejlepší mašinou na světě je skútr Piaggio. Aplikujte tedy eSave pouze při nízké zátěži zážehového motoru a jen po nutnou dobu – jinak bude vůz zbytečně moc žrát.

Foto: Tomáš Kopečný

Francouzi cílí v případě DS na luxus, komfort a sofistikované technologie

Benefity stíhané drobnými závazky

Pro koho je plug-in hybrid tedy určen? Pokud chcete jen těžit z výhod EL značek a zbytek vás nezajímá, jde o možnou cestu mobility bez větších omezení. S vynecháním externího dobíjení se u DS dostanete na spotřebu běžného těžšího SUV, ovšem s tím rozdílem, že za PHEV zaplatíte daleko více peněz.

Jestliže vás styl E-Tense 4x4 oslovil, otevírá se vám svět elektromobility s jistotou dojezdu. Stále totiž máte k dispozici 147kilowattový spalovací motor a 43litrovou benzinovou nádrž, proto nejste odsouzeni k čekání u dobíjecích stanic. Určitý závazek tu přece jen visí, abyste si mohli opravdu naplno užívat systémového výkonu 220 kW a nízkých spotřeb, musíte mít kde nabíjet – vzhledem ke kapacitě akumulátoru prakticky denně či obden. Až tehdy má hybrid do zásuvky skutečně smysl.

Vozy typu PHEV tedy nejsou pro každého, i díky cenové náročnosti nebo zmíněné „nutnosti“ vyhledávat elektrické přípojky. Jenže čím dál víc lidí zohledňuje přidružené benefity a potenciální výhody, proto jejich prodeje pomalu stoupají.

Také u DS evidují nárůst zájmu o vrcholovou variantu E-Tense 4x4, čemuž se vůbec nedivíme. Jde totiž o celkově nejpropracovanější SUV současného evropského portfolia koncernu PSA. Plusové body navíc si vůz vysloužil především za solidní porci luxusu, balík moderních technologií, bezplatný servis na 5 let/100 000 km a za neocenitelný pocit výjimečnosti. Inu to je francouzská kuchyně, která zkrátka chutná…

Reklama

Načítám