Hlavní obsah

Druhá generace Rolls-Royce Ghost je venku, výhradně s V12

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Ghost

Nejmenší a zároveň nejprodávanější model od Rolls-Royce se dočkal nové generace. Design se přiblížil většímu Phantomu, navíc Ghost stojí na nové podvozkové platformě. A ne, nemusíte se bát, V12 je stále jedinou možnou volbou. Tady je svět ještě v pořádku.

Článek

Rolls-Royce Ghost přišel na trh v první generaci v roce 2009. Automobil dlouhý 5 457 mm, respektive 5 569 mm v případě prodloužené verze, byl postaven na platformě BMW řady 7 F01 a u zákazníků měl velký úspěch. Pořád to byl pravý „rolls“ vyráběný manufakturním způsobem, téměř libovolně personifikovaný a s dvanáctiválcem pod kapotou.

Druhá generace má velice podobné tvary jako větší model a vlajková loď Phantom. Nejlépe je to vidět při pohledu zepředu. Nové jsou hranaté laserové světlomety, jinak je tvarovaný nárazník a všimnout si můžete i radaru adaptivního tempomatu. Zadní hliníkové dveře se stále otevírají proti směru jízdy a to buď ručně, nebo pomocí elektroniky – a pouhým stisknutím tlačítka se i zvolna zavřou.

Mezigeneračně Ghost narostl na 5 546 mm, což je o 89 mm více než u předchůdce. Nový Ghost nabídne rozvor náprav více než tři metry (3 295 mm abychom byli přesní). Na šířku popisovaná novinka měří 2 148 mm a výška činí 1 571 mm.

Hmotnost u vozů se slavnou soškou Spirit of Ecstasy není až tak důležitá, dodejme ale, že v případě Ghostu je to 2 490 kilogramů. Důležité je zmínit, že rozložení mezi přední a zadní nápravu je ideálních – 50:50.

Rolls-Royce si dal tak jako vždycky extrémně záležet na dvou faktorech – komfortní jízdě a akustickému tichu. Pro posádku příjemný cestovní komfort zajišťuje mimo jiné nová hliníková podvozková platforma, která má několik vychytávek. Například unikátní tlumicí jednotku horního příčného ramena, která je umístěna nad předním zavěšením.

Foto: Rolls-Royce

Platforma je sice úplně nová, ale třeba otevírání zadních dveří zůstalo

Dále je zde kamerový systém, který analyzuje povrch silnice před vozem a dopředu nastavuje charakteristiku vzduchového odpružení. Ale to má třeba Mercedes u třídy S také, stejně jako převodovku propojenou se satelitní navigací. Vhodný rychlostní stupeň se tak zařadí ještě před projížděnou zatáčkou.

Co se akustického tlumení týče, je zde speciální přepážka za motorem, dvojitá skla mají čirou izolační fólii a třeba pneumatiky jsou vyplněné lehkou akustickou pěnou.

Uvnitř pak najdete klasický interiér s těmi nejlepšími materiály – pravým dřevem počínaje a tou nejjemnější kůží konče. Pokud budou budoucí majitelé chtít, na stropě je čeká „hvězdné nebe“ – diodami podsvícený strop.

Pod kapotou je v duchu dobrých tradic automobilky z britského Goodwoodu výhradně dvanáctiválcový motor. Má objem 6,75 litru a dvě turbodmychadla; výsledný výkon činí  571 koní (420 kW) při 5 000 otáčkách a maximálních 850 newtonmetrů točivého momentu je dostupných od 1 600 otáček.

Jakkoliv to není u RR důležité, zrychlení 0-100 km/h může proběhnout za 4,8 sekundy a nejvyšší rychlost je elektronicky limitována na 250 km/h.

V kombinovaném režimu automobilka udává spotřebu 15,2 litrů na sto ujetých kilometrů a emise děsivých 358 g/km. Ale Rolls-Royce v tomto zkrátka raději zaplatí „výpalné“ EU, respektive je nechá zaplatit své zákazníky, než aby přišel třeba se čtyřikrát přeplňovaným šestiválcem. Tohle je automobilová aristokracie a je nepochybně povznášející, že jsou i dnes automobilky, které chtějí přinést sice ukrutně drahý, ale v rámci možností dokonalý produkt.

A když už jsme nakousli prodejní cenu, tak tu britská firma dle svých tradic neuvádí, protože platí ono známé „pokud se musíte ptát na cenu, tak si ho nemůžete dovolit“. Ale první Ghost stál v základní konfiguraci kolem osmi milionů korun, což vám dá jisté vodítko.

Reklama

Načítám