Hlavní obsah

Co znamená „Dog leg“ převodovka a jak se liší od klasiky

Foto: Dominik Valášek

Hlavice řadicí páky ve Ferrari Testarossa

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Podivně znějící termín „psí noha“ jste možná někdy zaslechli. Možná jste taky někdy dostali příležitost posadit se do staršího Ferrari nebo podobného auta, kde vás zaskočila kulisa řazení s jedničkou řazenou doleva a dolů, namísto standardního doleva a nahoru. Takže kde je zakopaný pes a o co vlastně jde?

Článek

„Dog leg“ je schéma řazení u manuální převodovky používané u starších sportovních a závodních aut. Důvod je prostý – během závodů se v zatáčkách často řadí mezi dvojkou a trojkou, a je proto žádoucí, aby byly tyto dvě rychlosti přímo pod sebou pro snazší přeřazení.

Rychlé seknutí z dvojky na trojku se tak provádí v „jednom řádku“ a není potřeba s pákou pohybovat ještě do stran. Jednička je z toho důvodu posunuta v kulise dolů a dvojka se řadí tam, kde bychom u klasické převodovky hledali trojku.

Foto: Shutterstock/Peter Hermes Furian

Vlevo je klasická kulisa pětistupňové převodovky, kterou známe všichni. Vpravo potom „dog leg“ varianta

Svůj neobvyklý název dostalo schéma opravdu podle psí nohy, konkrétně podle zadních končetin, jejichž anatomie připomíná dráhu řazení z jedničky na dvojku. To je sice trošku divný a těžko představitelný důvod, nicméně některé věci už se jmenovaly i hůř.

Během desítek let se „psí noha“ dostala do rozličných aut – sportovních i nesportovních. Schéma s jedničkou dole dostalo třeba několik Ferrari v čele s modelem Testarossa, dále Porsche 924, 928 a některé starší modely 911. Ve výčtu nechybí ani několik BMW, jmenovitě třeba 2002 Turbo, M3 generace E30 nebo M535.

Fandové motoristického pořadu Top Gear si určitě vzpomenou na díl, kde si Hammond, Clarkson a May kupovali legendy okruhových dnů. May sáhl po Mercedesu 190E 2.3-16 vybaveném právě „dog leg“ řazením a přibližně každý druhý rozjezd se rozjel pozpátku, protože si zařadil zpátečku umístěnou tam, kde se běžně nachází jednička.

Právě sportovní verze Mercedesu 190, vyráběná na přelomu osmdesátých a devadesátých let, je ovšem jedním z posledních aut originálně vybavených atypickým řazením. Jak se postupně rozmohly synchronizované převodovky se snazším řazením, nebylo už „dog leg“ tolik potřeba a příchod šesti rychlostí zase rozhodil schéma.

Dnes se převodovka se „psí nohou“ v normálních autech prakticky nedá nalézt. Jedinou výjimku tvořil exkluzivní Aston Martin V12 Vantage S, jenž se po určitou dobu vyráběl se sedmistupňovým „dog leg“ manuálem. Podle slov automobilky se tento systém řazení v budoucnu opět vrátí.

Reklama

Načítám