Hlavní obsah

Do tohoto vozu se kdysi zamiloval Jeremy Clarkson

Foto: bringatrailer.com

Jestli nějaké auto skvěle vystihuje moderátorovu oblíbenou a svérázně jednoduchou hlášku „Powerrr!!!“, pak je to dost možná tohle auto. Na první pohled se může jevit jako celkem „běžný“ silnější Mercedes z dílen AMG, ale tenhle typ je ještě o kus jinde – jde totiž o úplného maniaka. A je nabíledni, že právě tohle auto zhruba před deseti lety Jeremymu Clarksonovi naprosto učarovalo. Tento kus je i překvapivě levný – možná až podezřele. Tam musí být nějaký háček…

Článek

Mercedes-Benz CLK63 AMG byl silnější a divočejší verzí standardního Mercedesu CLK. A toto CLK63 AMG Black Series je silnější a divočejší verzí standardního CLK63 AMG… Pod kapotou burácí 6,2l atmosférický (kde jsou ty časy, že) osmiválec, zde naladěný na výkon plnotučných 507 koní, takže palebná síla mu rozhodně nechybí. Když je řeč o palebné síle, slavný britský novinář a moderátor se nechal tehdy při silničním testu tohoto vozu slyšet, že je to auto na zbrojní pas. Ale proč?

Foto: bringatrailer.com

CLK AMG Black bylo dle Clarksonových slov auto na zbrojní pas

Částečně je to už samo o sobě dáno tím jaderným reaktorem pod kapotou. Dále byla verze Black podstatně rozšířena (i oproti původní CLK63), dostala mnohem širší pneumatiky, a proto tu ostatně jsou ony nateklé blatníky, které připomínají bicepsy zápasníka MMA v o číslo menším triku. Na základě toho musely být namontovány také zbrusu nové nárazníky s karbonovými spoilery a nové boční prahy. Bystré oko si pak všimne, že v zadním nárazníku z karbonu není jen samotný difuzor, ale i jakási do něj integrovaná mřížka – to je výdech chladiče diferenciálu, neboť v autě jako je CLK Black se opravdu „zapotí“.

Jeden by řekl, že jistě bude i hodně odlehčený – a v podstatě je to pravda. Přední sedadla byla nahrazena sportovními, případně ryze anatomickými, kdo si chtěl připlatit. Zadní sedadla tu pro změnu nejsou vůbec. Zmizela navigace, elektromotory pro sedadla, elektromotor ze sloupku volantu, navigace… ale kupodivu autu pořád zůstaly některé komfortní prvky jako dvouzónová klimatizace, navigace, a dokonce klasická automatická převodovka.

Foto: bringatrailer.com

Motor V8 6,2 litru byl naladěn až na 507 koní, auto vyžadovalo velmi pevnou ruku

Jenže vtip je v tom, že jakmile auto dostalo silnější motor, širší rozchod a velký bodykit (byť karbonový), bylo také potřeba podvozek CLK (zejména zadní nápravu) dodatečně vyztužit – takže CLK Black je pořád drobek o hmotnosti zhruba 1 800 kilogramů – nebýt tedy onoho rozsáhlého odlehčení, bylo by auto vlastně těžší než to původní. Vyztužen musel být i podvozek, a to značně, což se na komfortu jízdy nepodepsalo úplně dobře. Když Clarkson ve „starém“ Top Gearu testoval nástupce tohoto vozu, kterým byl de facto C63 AMG Black, řekl, že je sice nepohodlný, ale že to není nic ve srovnání s původním Mercedesem. Vlastně že i pád ze schodů nebo soustavná kulometná palba byly pohodlnější než jízda do obchodu v jeho Mercedesu AMG Black. A přesto mu naprosto propadl…

Když bylo auto nové, byl k němu dokonce varovný dopis, kde stálo: „Před ostrou jízdou je nezbytné, aby byl zahřátý olej. Auto je už v základním nastavení divoké, velmi agresivní a řízné. Na jiném povrchu než na suché silnici je nesmírně živé a i pod mírným plynem má velmi vrtkavý zadek a vyžaduje zapnutou kontrolu trakce.“ Už jen tohle samo o sobě něco vypovídá.

Letmý pohled na evropské inzertní servery potom odhalí, že cena vozu se v závislosti na roku výroby, stavu a najetých kilometrech pohybuje v rozmezí od dvou do tří milionů korun, výjimečně se objeví i kus s cenovkou pod dva miliony. My jsme ale našli kus, který v online aukci momentálně stojí 68 tisíc dolarů, tedy téměř přesně 1,5 milionu, což je skoro za babku.

A kde že tedy je ten příslovečný háček? No, auto se nachází jaksi… V Americe. Ale má najeto slušných 20 tisíc mil, tedy 32 tisíc kilometrů a je ve velmi dobrém stavu – jen nemá původní kola a stereo, avšak obojí lze namontovat zpět. Pravda, samotný převoz auta a proclení by cenovku ještě trochu „vyšrouboval“ nahoru, ale za vůz, kterého se všeho všudy vyrobilo jen 500 kusů, je to vlastně docela výhodná koupě.

Reklama

Načítám