Hlavní obsah

Dlouhodobý test: Hyundai Santa Fe a poznatky po 5 tisících

Foto: Jakub Deml

S Hyundaiem Santa Fe, který máme půjčený na dlouhodobý test, se najezdilo víc kilometrů, než jsme si vůbec původně mysleli. Auto, ze kterého se v rámci redakce stal univerzální nástroj pro pracovní povinnosti, projelo různé terény, odvezlo hromadu lidí i věcí, střídavě řídí celá redakce. A tak jsme se rozhodli hromadně sepsat seznam toho, co se nám na Santa Fe líbí a co nás případně štve.

Článek

Dominik

+ Dojem plnotučného SUV: Strašně rád bych se vyvaroval označení „Range Rover pro chudé“, ale jelikož právě Range Rovery uznávám ze všech SUV zdaleka nejvíc a právě plnotučný Range Rover mi Santa Fe v mnoha ohledech připomíná, tak tohle označení, přestože na první pohled zní trochu hanlivě, je vlastně pochvalou. Jde o ten způsob, jak se cítíte za jeho volantem a s jakou jistotou, přehledem a komfortem se velký rodinný koráb pohybuje po silnici. Takhle se prostě řídí a takhle na svého řidiče působí jenom skutečná velká SUV.

+ Převodovka: Do auta, které má jezdit pohodlně, se prostě nejlépe hodí klasický automat s hydrodynamickým měničem. Protože přestože jsou některé moderní dvouspojkové převodovky v otázce jízdního komfortu už hodně vymakané, sametovosti měniče se při rozjezdech, popojíždění, ale i samotném řazení nic nevyrovná.

- Zvuk motoru za studena: Dostatečně velký (2,2 litru) vznětový čtyřválec je sice dynamikou naprosto dostačující a zatím dlouhodobě jezdí za 7,9 litru na sto, ale ve chvíli, kdy jej po ránu nastartujete za studena, přidejte raději hlasitost na rádiu. Prvních pár rozjezdů se totiž charakteristické dieselové „kadlání“ ozývá dost nahlas. A byť je to vlastně prkotina, k jinak elegantnímu velkému vozu se to prostě moc nehodí

Foto: Jakub Deml

Vznětový čtyřválec jede dobře, ale za studena je poněkud hlučný

Kuba

+ Praktičnost: Ačkoliv nejsem v běžném životě příliš fanouškem velkých SUV, po pár víkendech se Santa Fe jsem musel částečně změnit názor. Zkrátka si mě získalo, a to především svou praktičností. Tohle auto je dostatečně velké, pohodlné a šikovné na to, aby odvezlo vícečlennou posádku a spoustu věcí k tomu kdykoliv a kamkoliv. Vyzkoušeno na vlastní kůži – od menšího stěhování, přes kutilské víkendy na chalupě až po svatební parkování na promáčené louce v kopci, odkud jsme díky pohonu všech kol odjeli bez pomoci jako jedni z mála.

+ Výbava: Velmi milým překvapením našeho dlouhodobě testovaného vozu pro mě byla jeho výbava. Tady je zkrátka skoro všechno, na co si vzpomenete – navigace, Bi-LED světla, head-up displej, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, vyhřívaný volant, vyhřívané čelní sklo a přední i zadní sedadla, 360° kamerový parkovací systém, 19" litá kola a dokonce i odvětrávání předních sedadel. Chybí snad už jen masážní funkce v sedačkách a vzduchový podvozek a máte tu prakticky vše, co v autě můžete dostat.

Foto: Jakub Deml

Dotykový displej sice nemá velké rozměry, které jsou aktuálně běžné, ale najdete v něm vše, funguje příjemně rychle a spousta základních věcí se pořád ovládá klasickými tlačítky

– Nenápadný design: Otázka vzhledu je vždycky dost individuální záležitostí. Bohužel u Santa Fe jsou zvenčí na moje nároky příliš cítit asijské kořeny auta, což může dojem z jinak skvělého vozu trochu snižovat. Ne, že by Santa Fe bylo ošklivé, to rozhodně ne, ale svým šarmem zaujme na první pohled asi málokoho. Trochu tomu navíc nahrává i šedá barva karoserie, která z povedeného SUV dělá tak trochu „šedivou myš ulice”, což si tohle auto rozhodně nezaslouží. Nemůžu ovšem nezmínit, že řada lidí takovou nenápadnost může brát i jako výhodu…

Martin

+ Nenápadný design: Co jeden považuje za nevýhodu, jinému přijde jako výhoda. Nenápadnost Santa Fe je skvělá věc, zvlášť když se prémiové automobilky předhánějí, kdo na silnici dostane větší obludu. Santa Fe je střízlivé a nesnaží se o okázalost, přesto má jasnou osobnost a styl. Za mě v pořádku.

+ 5 nebo 7 míst: V minulé generaci mělo Santa Fe dvě verze (normální a delší Grand), protože přidat třetí řadu sedadel asi někoho napadlo až po tom, co měli celé auto hotové. Není divu, že Grand Santa Fe s prodlouženou zádí vypadalo divně. Nyní existuje jediná verze s elegantním designem a správnými proporcemi a vy si akorát při konfiguraci vyberete, kolik řad sedadel chcete – za 3. řadu připlatíte 20 tisíc korun (v ceně dostanete autonivelaci na zadní nápravě), kufr se zároveň zmenší z 625 litrů na stále slušných 547 litrů, ale pro rodinné typy je to povinnost.

- Držáky na pití: Jak může být v takhle velkém autě tak málo místa na lahve s nápoji? Malé kelímky se vejdou snadno do otvorů v palubní desce, ale větší lahve s objemem nad půl litru už ne. A ve dveřích jim ubírá prostor úzká kapsa a obrovský reproduktor. To by ještě chtělo dotáhnout, Hyundai!

Foto: Jakub Deml

Držáky na nápoje vedle voliče převodovky stačí na kelímky nebo malé petky, ale navzdory velikosti auta prostě nemáte kam dát velkou petlahev

Kačka

+ Praktičnost: Z mého „holčičího“ pohledu na auta jsem vůbec netušila, do jakého auta budu sedat a co od něj očekávat. Věděla jsem, že je to velké SUV, ve kterém toho odvezu opravdu hodně. Hned první jízdou si mě Santa Fe získalo, cítila jsem se za volantem bezpečně a komfortně. Pro mě další velkou výhodou tohoto auta byla jeho velikost. Uveze velkou posádku i spoustu věcí k tomu a pořád je v autě dostatečné pohodlí. Pohodlí jsem vyzkoušela na vlastní kůži. Do auta se nejprve vešlo pět holek, které mířily na florbalové soustředění. Je tedy jasné, že auto bylo plné, jak lidí, tak věcí. Následovala cesta na čtrnáctidenní dětský tábor. Zde jsme vyzkoušeli i dvě zadní sedačky, které udělají ze Santa Fe sedmimístné auto. Z mého pohledu také velké plus v jednoduchosti a rychlosti, za kterou zadní dvě sedačky rozděláte. Pro mě velké, pohodlné SUV, které na silnici působilo sebevědomě a velmi mile mě překvapilo.

Foto: Jakub Deml

Zadní sedadla jsou polohovatelná a posuvná, a za nimi se ještě mohou nacházet další dvě sedadla

+ Vybavení: Překvapením pro mě byla výbava auta. Santa Fe mělo snad všechno, na co si vzpomenete. Nejvíce jsem využila navigaci, při chladnějších ranních jízdách bylo pohodlné vyhřívání volantu, a naopak při horkých letních dnech chlazení předních sedaček. Často využívaná bezdrátová nabíječka na mobil pro mě byla velkým pomocníkem, nemusela jsem myslet na nabíjecí kabel a řešit zapojování. K ruce mi byl taky parkovací systém a díky němu jsem zaparkovala i takhle velké auto na jakékoliv parkovací místo.

Je něco, co bychom podle vás měli na našem dlouhodobě testovaném Santa Fe vyzkoušet či ověřit? Napište nám do komentářů a pokusíme se vaše dotazy zodpovědět!

Reklama

Načítám