Hlavní obsah

Demonstrace amerických svalů v podání automobilky Dodge

Foto: Dodge

Dodge Durango, Challenger a Charger se dočkaly modernizace. Součástí osvěžení nabídky jsou i nové motorizace

Po ukončení výroby sporťáku Dodge Viper je s přehledem nejsilnějším motorem v nabídce americké automobilky 6,2l osmiválec s kompresorem, který najdeme zejména v motorizacích označovaných jako Hellcat – a je vlastně docela jedno, jestli se jedná model Challenger, Charger nebo třeba SUV Durango. Od doby, co Viper odešel k věčnému odpočinku, také osmiválcová strojovna z dílen Dodge značně posílila na více než 700 koní. Jenže teď nám představili jeho aktualizovanou verzi…

Článek

Věřte, nebo ne, ale zmíněné modely, kterých se modernizace a rozšíření nabídky týká, jsou už poměrně letité. Charger se vyrábí od roku 2014, Durango od roku 2010, a Challenger dokonce od roku 2008! Je tedy logické, že Dodge musí své modely průběžně „aktualizovat“ a osvěžovat jejich nabídku.

Šílený, šílenější, nejšílenější

Nejsilnější variantou byla dosud přiostřená verze Durango R/T, které pod kapotou bublá 5,7l osmiválec o výkonu 360 koní. S nedávným faceliftem se ale pod kapotou SUV objevilo také monstrum s přídomkem Hellcat – a vy už asi tušíte, kam to povede. Správně, jde o starý známý 6,2l V8, na který u Dodge přimontovali ještě 2,4l (!) kompresor, což dává tomuto drobkovi výkon plných 710 koní a 874 Nm. Síla potom jde na všechna čtyři kola přes osmistupňový automat.

Vyšší výkon už má na trhu SUV jen Jeep Grand Cherokee Trackhawk se svými 717 koni. Avšak i „pouhých“ 710 koní Duranga stačí ke zrychlení z nuly na stovku za těžko uvěřitelných 3,5 vteřiny a bude pokračovat až na 290 km/h – ovšem i přes ohromný výkon není nejrychlejším SUV, tento titul pravděpodobně prozatím zůstane Alpině XB7. Zajímavé ale je, že Durango Hellcat může táhnout přívěs o hmotnosti až 3 946 kilogramů.

Samotný model Durango pak prošel modernizací zvenčí i zevnitř. Zvenku jsou nejpatrnější změnou nový design předního nárazníku, nová maska chladiče a design předních světlometů. V interiéru se pak dočkáme nové přístrojové desky připomínající tu v modelu Challenger, nového středového tunelu, voliče převodovky a nového systém infotainmentu (10palcový pro verzi Hellcat, 8palcový pro ostatní motorizace).

Nejsilnější sedan na světě

Jeden by skoro řekl, že „standardní“ Dodge Charger Hellcat s výkonem 707 koní ani nepotřebuje dále ladit. Chlapi od Dodge by však asi nesouhlasili – přivítejte Dodge Charger Hellcat Redeye. Proč „Redeye“? Patrně proto, že jeho 797 koní a 959 Nm točivého momentu vás tak probere (nebo vyděsí), že vám zrudnou oči jako po dvojitém espressu a budete bdělí jako po polití živou vodou.

Jednotka motorizace Hellcat Redeye je ve velkém odvozena od jednotky z Dodge Demon, ovšem s odolnějšími písty i ojnicemi a upraveným časováním ventilů. Vylepšení doznala také mazací i palivová soustava, a dokonce je tu nový, o něco větší 2,7l kompresor. Zrychlení z nuly na stovku výrobce udává okolo 3,5 vteřiny a paradoxně by Redeye měl být dokonce o něco lepší i v zatáčkách – na 3,5 km dlouhém závodním okruhu prý v průměru až o 1,2 vteřiny oproti „standardnímu“ Hellcatu. Maximální rychlost je 325 km/h. V této disciplíně jej ale překonává Alpina B7 s rychlostí 330 km/h.

Vzhledově se pak Hellcat Redeye od původního Hellcatu příliš neliší – oba dokonce mají tovární bodykit, který auto o několik centimetrů rozšiřuje. Hlavní rozdíly budou zejména v interiéru, jako třeba všudypřítomná loga Redeye, jiný design přístrojů nebo tachometr cejchovaný až do rychlosti 350 km/h.

Jeho život měří čtvrt míle…

Model Challenger si lze koupit v neuvěřitelném množství variant motorizací. Existuje základní verze SXT, nad ní je potom verze R/T, potom SRT 392 (odkazuje na objem motoru zvýšený na 392 kubických palců), následuje SRT Hellcat, T/A a T/A 392, SRT Demon, verze GT s náhonem na všechna čtyři kola, SRT Hellcat, o něco silnější SRT Hellcat Redeye jako v případě jeho bratra Chargera, a konečně tento zbrusu nový SRT Super Stock, který je prakticky na pomezí mezi verzemi Hellcat Redeye a démonickým Demonem.

Pokud jste se v tom ztratili, tak se omlouváme a chápeme vás. Co ale vědět potřebujete, je to, že Super Stock je svým způsobem o něco silnější verze kupé Challenger Hellcat Redeye, kde se výkon zvedl ze 797 na 807 koní, přičemž Super Stock sdílí několik dílů s vrcholným Demonem – třeba jako široký bodykit nebo dokonce radiální pneumatiky uzpůsobené na závody ve sprintu.

Foto: Dodge

Samotné Durango se dočkalo také modernizace, změny jsou však spíše kosmetické

Pak tu jsou odlehčená 18palcová kovaná kola, pod kterými se skrývají výkonnější čtyřpístkové brzdy Brembo, vpředu o průměru 360 milimetrů. Fanouškům nejmenované filmové ságy bychom potom Challenger Super Stock vřele doporučili, neboť jde bezpochyby o jednu z těch „nadupaných kár“ – čtvrtmíli zvládne přesně za 10,5 vteřiny při rychlosti 210 km/h, přičemž šedesátka v mílích (tedy naše stovka) je otázkou pouze 3,3 vteřiny. Maximální rychlost je kupodivu „pouze“ 270 km/h, to je však podle výrobce dáno především těmi extra lepivými pneumatikami Nitto, převzatými od 840koňové verze Demon.

Zda je vaším favoritem monstrózní Demon, zbrusu nový Super Stock, Hellcat Redeye nebo snad běžný Hellcat, to už necháme na vás. Kdo by vyžadoval vyšší praktičnost, vždycky tu pro něj bude čtyřdveřový model Charger, který nabízí téměř ty samé motorizace jako kupé Challenger. A kdo by chtěl děsit majitele supersportů splašeným SUV, vždycky tu bude na začátku zmíněné Durango Hellcat. Hlavní je, že si vybere opravdu každý.

Jediný problém je, že Dodge prozatím neoznámil přesné ceny těchto nových výkonových variant svých nejdůležitějších modelů. Ovšem vzhledem k tomu, že Challenger Hellcat Redeye začíná na cca 78 tisících dolarů (1,8 milionu korun), dá se předpokládat, že Super Stock bude o nějakých 5 až 7 tisíc „babek“ výš. S Chargerem to bude velmi podobné, ovšem klasický Charger Hellcat začíná už na 72 tisících dolarů (1,7 milionu korun). Jedno z nejvýkonnějších SUV světa Durango Hellcat by pak mělo začínat na částce něco málo přes 80 tisíc dolarů (tedy zhruba 1,9 milionu korun).

Reklama

Načítám