Hlavní obsah

Definice sportovního SUV? Tohle upravené Lambo

Foto: Manhart Performance

Upravené Lamborghini Urus od Manhart Performance

Prý je pojem sportovní SUV oxymóron, tedy protimluv. Prý auta rozměrů SUV nikdy nemohou dosahovat takových rychlostí a výkonů, jako pravověrné sportovní modely. Také si to myslíte? Asi je tedy ten správný čas na to, abyste se seznámili s tímto upraveným Lamborghini Urus. To má totiž sportovnosti na rozdávání.

Článek

Málokterý model způsobil takový rozruch jako Lamborghini Urus. Italská automobilka se několik desítek let specializuje jen na sportovní auta, výkonné placky, které milují všichni obdivovatelé rychlosti. Pak ale zjistila, že trh lační po SUV. A to natolik, že by bylo neuvěřitelně krátkozraké se této poptávce nepřizpůsobit. Právě proto dala vzniknout modelu Urus, který, jak jistě Lamborghini předpokládalo, má u zákazníků úspěch. Mimochodem, napadá nás možná ještě jedno SUV, které hodně rozvířilo vody automobilového průmyslu. Prý od té doby, co je na trhu, svět není, co býval. Ano, asi tušíte, že mluvíme o modelu Cullinan značky Rolls-Royce. Ale ten pro tuto chvíli necháme spát.

Dnes vám ukážeme, že z už tak opravdu hodně nabroušeného modelu Urus není problém dostat mnohem víc, než možná zamýšlela sama automobilka. Přesvědčí vás o tom tuningová společnost Manhart Performance, která se sice většinou věnuje rychlým modelům AMG od Mercedesu a divizi M od BMW, ale Urus byl pro ni prostě výzva. Důvod je prostý. Už v sérii dostal do vínku přeplňovaný vidlicový čtyřlitrový osmiválec o výkonu 650 koní a s točivým momentem 850 Nm. Také byste řekli, že to běžnému smrtelníkovi stačí ke štěstí? Chyba lávky!

Zákazníci Manhart Performance jsou vše, jen ne běžní. Chtějí to, co jinde nedostanou. Proto se úpravce rozhodl, že si s těmito hodnotami trochu pohraje. Vsadili na větší turbodmychadla a zcela nové výfukové potrubí a nové mapy řídicí jednotky. To stačilo k tomu, aby se výkon vyhoupl na brutální hodnotu 812 koní a točivý moment na děsivých 980 Nm. Doslova dechberoucí, co myslíte? K tomu, aby vše fungovalo, ale museli přeprogramovat i mapy řídicí jednotky převodovky ZF, která tyto hodnoty přenáší na všechna čtyři kola.

Nutno ještě dodat, že co se pohonu týče, zůstalo vše při starém. A dobrém! Pracuje totiž s mezinápravovým diferenciálem Torsen, který přenáší výkon v poměru 40 : 60 ve prospěch zadní nápravy. Ovšem stačí si pomyslet a poměr se změní na 70 : 30 ve prospěch té přední. Když k tomu přidáte řízení zadních kol, které Urus dostal od Aventadoru S, vyjde vám z toho velmi slušná hračka nejen pro ostré řezání zatáček na okruhu. Ačkoliv jde v tomto případě hlavně o techniku a výkon, zmínit musíme i pár designových úprav. Manhart Performance tomuto zběsilému SUV nadělili 21palcová černá kola a velkou spoustu doplňků a dílů z karbonu. Obzvlášť nás baví velmi ostře řezaný zadní difusor, který na dosah čtveřice do ruda zbarvených koncovek výfuku vůbec nevypadá špatně.

Reklama

Související témata:
Načítám