Článek
Nissan udělal se svou Fairlady Z díru do světa. První člen legendární nissaní rodiny „Zet“ se narodil v roce 1970 v podobě modelu Datsun 240Z (to bylo jméno pro exportní trhy, jen v domovském Japonsku se jmenovalo Nissan Fairlady Z), což bylo elegantní dvoumístné sportovní kupé, které si lidé mohli opravdu dovolit (ne náhodou se mu říkalo „E-Type pro chudé“). A v USA si ho vážně lidé kupovali jako na běžícím páse. Poháněl ho řadový šestiválec 2,4 litru s výkonem 153 koní – to z dnešního pohledu není moc, ale tehdy to stačilo na dost sportovní tempo. V roce 1974 přišla první evoluce 260Z (dvě deci objemu navíc přinesly posílení na 165 koní) a pak hned 280Z (2,8 litru a 173 koní).
Žádné podobné auto na silnici opravdu nepotkáte
Právě 280Z vyrobenou roku 1976 si vzal do parády úpravce Vilner. Auto prý našli u německého majitele postavené přímo v obýváku a z bytu ho dostávali oknem. Jakmile ho pak dovezli na dílnu, začala kompletní rozborka – každý díl byl opraven, zrenovován, případně vyměněn. A když už byli v tom, rovnou auto trochu vylepšili…
Na první pohled vás praští do očí matný modrý lak „Vilner Cobalt Matt Metallic“ s kontrastními doplňky v barvě mědi, což je kombinace, která nemusí být po chuti všem, ale rozhodně takhle upravený 280Z nepřehlédnete. Vkusně moderní jsou LED světla, celkovému dojmu také prospělo snížení světlé výšky o 2 centimetry díky pružinám Eibach.
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Barevné téma exteriéru, jen v opačném gardu, se objevuje v jednoznačně nádherném interiéru – prakticky kompletně celý je čalouněný kůží s měděnou patinou, kterou doplňují prvky v modré barvě (koberečky, čalounění středové konzole a stropu, pásy atd.) a nějaký ten dobový chrom.
Oproti zmiňované M3 E30, do které Vilner nasadil silnější šestiválec z pozdější M3 E36, ale nesáhli třeba po twin-turbo třílitru z 300ZX, raději ponechali původní šestiválec 2,8. Aspoň ho však kompletně zrepasovali a vyleštili k dokonalosti připomínající umělecké dílo. Jen škoda, že je spojený s archaickým třístupňovým automatem…
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Datsun 280Z by Vilner
Pokud vám tedy kontroverzní barevné pojetí exteriéru padne do oka, tenhle upravený 280Z si rozhodně zamilujete. A v takovém případě pro vás máme vynikající zprávu – auto je momentálně na prodej! Vilner si za něj řekne skoro o dva miliony (75 tisíc euro), ale cena odpovídá práci, kterou na něm tým úpravce odvedl. A navíc s ním získáte naprostý unikát, který jinde neuvidíte. Tak co, už utíkáte do banky pro půjčku?