Hlavní obsah

Dartz Motorz – neprůstřelná automobilová dekadence

Foto: Dartz

Dartz Prombron Kombat vypadá jako tank, ale umí být až překvapivě hbitý. Uvnitř pak šokuje opulentním luxusem

Zapomeňte na Rolls-Royce, Bentley nebo Koenigsegg. Ty největší automobilové exkluzivity pro nejzhýralejší boháče se staví v Lotyšsku! Aligátoří nebo žraločí kůže, zlato, diamanty a drahé kameny, lůžková úprava nebo rovnou jacuzzi – pro Dartz není žádné zákazníkovo přání nesplnitelné.

Článek

Profil firmy Dartz vypadá na první pohled poněkud bizarně a dekadentně, ale za ním se skrývá precizní zakázková práce a pokročilé konstrukční inženýrství. Poprosili jsme proto Karla Kokeše, jediného českého zaměstnance lotyšské automobilky, aby nám poodhalil, co se skrývá za oponou a jaká jsou auta Dartz.

Dartz platí za naprostou automobilovou extravaganci. Jak lze její auta nejlépe charakterizovat?

Nejsme klasická automobilka, a už vůbec ne klasický výrobce a prodejce produktů v cenové relaci od půl milionu dolarů až někdy do dvou a více milionů dolarů. Naše auta jsou vždy (většinou extrémní) rozšíření osobnosti klienta. Většina našich zákazníků si auto nekupuje jako užitnou věc – skrze naše auto vyjadřují svůj vkus, společenské postavení a určitou úroveň bohatství ve stylu ´fuck you money´. A to pomocí kůží z aligátora, rejnoka, žraloka, krajty nebo pštrosa, diamantů, rubínů a safírů všude, kde to jde, 18karátových zlatých tlačítek na volantu, a především pomocí extrémního „macho“ designu neprůstřelné karoserie, který naprosto ignoruje trendy v masové automobilové výrobě (do které počítám kromě tradičních automobilek i Rolls Royce, Bentley, Lamborghini a další).

My našim klientům, ať už to jsou celebrity, hvězdy sportu, nebo úspěšní majitelé firem, podnikatelé, jen ukážeme, co je možné.

Foto: Dartz

Nic podobného na silnici vážně neuvidíte

Dartz tedy označení „exotický“ dává úplně nový rozměr. Jak a v čí hlavě vznikl nápad vyrábět takový druh aut?

Myšlenka se zrodila v hlavě Leonarda Yankeloviche, rodáka z Rigy, který se v roce 1988 po uvolnění z povinné vojenské služby v Rudé armádě a po studiích na Technické univerzitě v Rize, rozhodl vstoupit do podnikání, které tentýž rok Michail Gorbačov v SSSR povolil v rámci „Perestrojky“. Později díky samostatnosti Lotyšska v roce 1991 jeho obchod s automobilovými tuningovými doplňky, tónovacími fóliemi na skla a především neprůstřelným sklem pro běžná auta (v té době důležitá součást výbavy) rapidně vzrostl. V tomto odvětví se mu dařilo, protože byl mezi prvními v SSSR a poté ještě dlouhou dobu jediný v Pobaltí.

Nápad na ručně na zakázku vyrobené neprůstřelné SUV vznikl až koncem minulého tisíciletí, kdy viděl mezeru na trhu pro ultra-bohaté. To v té době byli především Rusové, kteří měli svoje supersporty na jihu Francie a doma v Rusku (na ruských „silnicích“) nechtěli jezdit v něčem méně extravagantním.

Foto: Dartz

Spolehlivě vás ochrání a zahrne luxusem, hlavně ale všemu plebsu ukazuje, že jste opravdu NĚKDO

Už tehdy, na konci „divokých devadesátek“, se balistická ochrana pomalu měnila z potřeby na pouhý status symbol. Dá se tedy říct, že vznik ultra luxusního neprůstřelného SUV byl podpořen vznikem ruské „Nouveau riche“ generace. V současné době tento trh drží hlavně čínská „Nouveau riche“.

Nápad to ale nebyl úplně náhodný. Pan Yankelovich je totiž pravnukem akcionáře automobilky Russo-Balt z konce devatenáctého a počátku dvacátého století. Automobilka v Rize vyráběla auta (i obrněná) pro rodinu cara ruského impéria, generály a závodníky (Rallye Monte Carlo 1912) na stejném místě, kde dnes my vyrábíme vozy Dartz.

V roce 2012 jsme u příležitosti stého výročí účasti Russo-Balt na Rally Monte Carlo navštívili současného panovníka, Jeho královskou Výsost monackého prince Alberta II. S panem Yankelovichem jsou dodnes přátelé.

Vaši zákazníci jsou tedy skutečně jen ti nejbohatší. Kolik aut ročně prodáváte a v jakých regionech je o ně největší zájem?

Každý rok je jiný, ale naše horní kapacita je díky ruční výrobě asi 50 vozů. Prodáváme jich většinou méně, protože čím je každé jednotlivé vozidlo svou specifikací komplikovanější, tím delší čas si pro něj vyhradíme. S tak limitovaným počtem a důležitostí našich klientů si nemůžeme dovolit na autě jakýkoliv detail uspěchat. A jelikož se nakonec komplikovanost specifikace rovná vyšší ceně, finančně se nám to také vyplatí. Jsme pravděpodobně jedna z mála automobilek, která vydělá tím víc, čím méně vozů prodá. Naši největší odběratelé dnes pochází z Číny a Blízkého východu. Jednotlivé zákazníky máme ale všude po světě.

Všechna auta šijete přesně na míru zákazníkovi. Jak probíhá fáze specifikace?

Klient nás často zkontaktuje s tím, že přesně neví, co chce, ale ví , že chce něco od Dartz. To má své výhody i nevýhody: na jednu stranu máme velkou kreativní volnost s (téměř) neomezeným rozpočtem, na druhou stranu taková specifikace může trvat i rok, než se se zákazníkem dohodneme na finální podobě. Kromě výběru kůže z všemožných (neohrožených) exotických zvířat, výběru drahých kovů a diamantů, si zákazník může upravit vnější design karoserie, pokud by mu na tom, který máme v nabídce, něco nevyhovovalo, případně chybělo. Toto mu ani Bugatti nenabídne.

Foto: Dartz

Auto si můžete naspecifikovat zcela podle svých přání. Jediným limitem fantazie je stav vašeho bankovního konta

To jste se museli setkat se spoustou velmi nevšedních požadavků, jaké nejzvláštnější přání jste realizovali a co jste už museli odmítnout?

Před lety jsme se rozhodli klientům nabídnout (údajně) nejjemnější a nejvzácnější kůži na světě, jejíž známé použití bylo do té doby jen v 70. letech na barových stoličkách jachty miliardáře Aristotela Onassise. Ten, když se na ni posadila Jackie Kennedy, tak se zasmál a zeptal se jí, zda ví, že sedí na největším penisu na světě. Byla to totiž kůže z předkožky velrybího penisu.

Co šlo v 70. letech, dnes již ale nejde. Když se to totiž doneslo k tehdejší mluvčí organizace PETA, Pamele Anderson, rozhodla se, že nás zastaví. Nakonec jsme s jejími požadavky souhlasili, takže když o ni teď někdo požádá, nabídneme mu klasickou kůži ve speciální úpravě imitující tu z velryby.

„Zvláštnost“ je dnes velmi relativní pojem. S nejbláznivějšími a nejkreativnějšími nápady pro auto přichází většinou pan Yankelovich, a pak hledá klienta, který ho tyto nápady nechá zrealizovat. Konverze zadní části vozu na velkou postel či jacuzzi pravděpodobně splňují definici zvláštnosti.

Spíše jsme odmítli klienty než nějaký konkrétní požadavek. S tak malým celkovým počtem klientů může i jen jeden například s nelegální či neetickou minulostí pošpinit dobré jméno společnosti, a tím i snížit hodnotu našich vozů klientům, kteří ho už vlastní. Proto si každého nejprve prověříme, než mu auto prodáme.

Pracovat pro takovou firmu je skutečné privilegium. Jak jste se k Dartz dostal a co všechno máte nyní na starosti?

Auta a automobilový průmysl pro mě byly vždy velkou vášní, ale při pomyšlení na několik let vysokoškolského studia, abych dosáhl na počáteční pozici v běžné automobilce, mi běhal mráz po zádech. Když jsem byl v předposledním ročníku Gymnázia Prachatice, narazil jsem na článek o bizarním neprůstřelném lotyšském SUV, od kterého si zrovna Kanye West a Kim Kardashian koupili dva kusy s celkovou hodnotou 2,4 milionů dolarů. Údajně jim to poradil rapper Jay-Z. Naprosto jsem se pro Dartz nadchl a našel jsem si Skype na majitele a ředitele firmy, pana Leonarda Yankeloviche. Nejdříve jsem mu psal, protože jsem měl spoustu otázek na jeho auta a marketing. Po maturitě jsem s ním byl stále v kontaktu, protože jsem chtěl podnikat, a on mi dával rady a tipy. Nakonec jsem mu navrhl, že bych přijel do Rigy a učil se od něj přímo na místě.

Naštěstí souhlasil a já tak strávil několik měsíců v Dartz, kde jsem dělal úplně všechno: od vaření kávy přes osobního řidiče (pan Yankelovich nikdy neměl a nemá řidičský průkaz), zařizování schůzek a rozvrhu po přípravy prezentací, úpravy webu a správu stránek na sociálních sítích. V určitém momentě jsem začal připravovat tiskové zprávy a komunikovat s klienty, protože jsem uměl lépe anglicky. Z tiskových zpráv jsem postupně dostával na starosti návrhy smluv, z emailové komunikace s klienty jsem pokročil na kompletní vyjednávání a schůzky s distributory atd.

Dnes, o 5 let později, mám jako Chief Business Development Officer na starosti regionální odběratele a distributory, licenční smlouvy, nové projekty v USA, Indii a Číně nebo hledání nových technologií a materiálů aplikovatelných na našich vozech. Pro některé high-tech bezpečnostní funkce nebo nové experimentální materiály slouží aplikace na vozech Dartz jako první zátěžová zkouška v reálném světě. Povaha a cena našeho vozu nám umožňuje používat to nejlepší, co trh nabízí.

Foto: Dartz

Karel Kokeš (vpravo) s majitelem a zakladatelem automobilky Dartz Leonardem Yankelovichem

Základem všech aut je Mercedes GLS, jak moc ho musíte upravovat a jak docílíte balistické ochrany, která je klíčovou vlastností vozů Dartz?

Mercedes Benz GLS 63 AMG koupíme klasicky od dealera. Na podvozku instalujeme zakázkové tlumiče s vnějším zásobníkem a nastavitelným tlakem plynu (pro úpravu zdvihové síly). Tento speciální druh tlumičů je ve větším měřítku používaný armádami NATO na tanku Leopard nebo obrněnými pěchotními vozidly YPR.

Z auta „svlékneme“ karoserii a nahradíme ji tou naší, která je v základu vyrobena z uhlíkových vláken a titanu s několika vrstvami kevlaru a balistického polyethylenu. Klasické ocelové pancéřování už neděláme, protože je sice několikanásobně levnější, ale za cenu vyšší váhy a nižší ochrany.

Od klasických neprůstřelných oken z vrstveného balistického skla jsme jako první u civilního užití přešli na sklo kombinované s vrstvami syntetického safíru, jako je na hodinkách. Výsledkem je snížení hmotnosti a tloušťky oken na polovinu při zachování stejné balistické ochrany i viditelnosti. Je to technologie, která se používá teprve krátkou dobu například u bojových vrtulníků amerického námořnictva.

Foto: Dartz

Balistická ochrana Dartz je na úrovni NATO B7+

Další „paket“ bezpečnostních technologií do auta přidává detektor dronů s kamerami, který nad nimi dokáže převzít kontrolu a případně je zničit, v některých případech také lokalizuje jejich pilota. To se klientovi hodí v případě, že ho natáčí paparazzi nebo jej sleduje potenciální útočník při přípravě únosu. Dále bych zmínil detektory výbušnin na podvozku a ochranu proti magnetickým minám či sledovacím zařízením, samozřejmostí jsou elektrizované kliky dveří nebo ochrana proti chemickému útoku pomocí výkonných filtrů a uzavíratelného vzduchového okruhu se zásobníkem.

Poskytujeme balistickou ochranu na úrovni B7+, která chrání pasažéry proti ručním granátům, útoku z granátometu, všech ručních zbraní, automatických pušek i těžkých ostřelovacích pušek s náboji vysokého kalibru. Čím průbojnější náboj, tím však ochrana vydrží méně ran do jednoho místa. Rychlost úniku je tedy v případě útoku klíčová a ani nejvíce neprůstřelný materiál nevydrží dlouhou střelbu do jednoho místa.

Úprava motoru záleží na klientovi. Například pro dosažení výkonu 1 100 koní a 1 400 Nm točivého momentu dáváme pětiosé portované hlavy válců, upravíme řídicí jednotku, přidáme výkonná turbodmychadla s modifikovanými oběžnými a turbínovými kolečky, titanový výfukový systém i modifikovaný intercooler s vlastním zásobníkem vody v kufru. Proto také musíme nainstalovat posílenou převodovku a samosvorný diferenciál.

Foto: Dartz

Vozy Dartz kupodivu váží pouhých 3,5 tuny, které může rozhýbávat víc než 1 000 koní

Zní to skoro jako specifikace vojenského auta. Jezdí se s ním jako s tankem?

Rozhodně ne. Řidič váhový rozdíl necelé jedné tuny navíc oproti obyčejnému GLS 63 AMG určitě pozná, ale všechny technické úpravy děláme pro výsledné pohodlí majitele vozu, který se většinou nechá vozit na zadních křeslech. Z pohledu VIP osoby se tedy jedná spíše o pocit silniční jachty než tanku.

Řidiči našich klientů mají profesionální trénink bodyguarda, který obsahuje i řízení neprůstřelného SUV a únik ze situací, kdy  při jízdě nastane jakákoliv hrozba.

Jediné, co je při jízdě v Dartz podobné jízdě ve vojenském vozidle, je pocit bezpečí na silnici (i proti autonehodám). Dartz díky použití drahých, ale odlehčených moderních balistických materiálů váží maximálně 3,5 tuny v nejvyšším balistickém stupni ochrany.

Foto: Dartz

Vozy Dartz si zahrály i ve filmu Diktátor (2012) Sachi Barona Cohena

Úpravy jsou rozsáhlé, jak dlouho trvá stavba jednoho auta?

Většinou trvá od 3 do 9 měsíců. Vše záleží na komplikovanosti konkrétní specifikace a na míře zaneprázdněnosti naší výrobny. Vše je děláno ručně a na zakázku. Velkoobchodní slevu od dodavatelů materiálů či součástek máme jen na diamanty a kůži z aligátora, to mluví za vše, řekl bych.

Vaše auta přitahují hodně pozornosti, ale Dartz má i pěkně zvládnuté PR. Po skandálu s velrybími předkožkami jste přišli s nejdražší lahví vodky, ke které dostal zákazník auto zdarma. Plánujete nějaké podobné kousky?

Takové marketingové kousky dopředu neplánujeme. Nejdražší lahev vodky na světě vznikla náhodou, pro soukromé muzeum vodky, které pan Yankelovich otevřel v naší kanceláři v Rize, aby tam uložil svou sbírku vypitých a nevypitých lahví (celkem cca 3 000 vypitých a 1 000 nevypitých) z celého světa.

Rozhodnutí k vodce za milion euro dávat auto Dartz zdarma bylo spontánním rozhodnutím, nicméně to nakonec tuto lahev dostalo do seriálu House of Cards, kde ji představitel ruského prezidenta (Lars Mikkelsen) nabídl americkému prezidentovi (Kevin Spacey) jako nejdražší vodku světa na slavný přípitek ve třetí řadě seriálu.

Foto: Dartz

Nejdražší lahev vodky na světě (s autem Dartz zdarma)

Dnes je originál lahve na výstavě v Muzeu vodky v dánské Kodani a herec Lars Mikkelsen k ní nedávno osobně dodal i kopii lahve použitou právě při natáčení House of Cards.

Tato lahev však byla před rokem z kodaňského muzea ukradena, čehož se okamžitě chytla všechna světová média jako BBC, The New York Times, CNN, Washington Post nebo Daily Mail, včetně těch českých. Několik dní poté se lahev našla na staveništi. Prázdná.

Někteří lidé říkají, že to byl promyšlený marketingový tah, který vygeneroval desítky milionů dolarů mediálního pokrytí. Já to musím ale vyvrátit, ač by nám opravdu lichotilo, kdybychom mohli takovou věc naplánovat účelově a na přání.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama