Článek
Renault s Dacií spolupracoval už od úplných počátků v šedesátých letech. Prvním autem vyráběný s logem Dacie tak byl model 1100, což byl technicky Renault 8. A později přišly i další licenční modely od Renaultu. Přesuňme se ale ve stroji času do roku 1999, kdy francouzská automobika koupila Dacii (51% podíl, který později navyšovala) a rumunská značka, pojmenovaná po starověké římské provincii, vstala z mrtvých. Bodem zlomu byl pak rok 2004, kdy přišel na trh model Logan – levný sedan s cenovkou pod 200 tisíc korun. O pár měsíců později, konkrétně v květnu 2005, se potom Logan rozšířil do celé Evropy.
Gérard Detourbet, pařížský rodák, od roku 1971 až do své smrti v prosinci 2019 pracoval pro Renault. A v roce 2003 byl jmenován šéfem projektu X 90, pod kterým se skrývá první generace Dacie Logan. Cílem mělo být extrémně levné auto, naprostý low-budget. Projekt X 90 charakterizovala další tři slova – moderní, spolehlivý a dostupný automobil (se základní cenou 5 tisíc eur).
A konkurence se nad tím ušklíbala. Třeba tehdejší člen představenstva Volkswagenu Bernd Pischetsrieder prohlásil, že pokud má nové auto stát pět tisíc euro, nebude odpovídat předpisům v Evropské unii. Česká republika měla být mimochodem tou „nejzápadnější“ zemí, kde se Logan bude prodávat. Inu, nestalo se a Dacia vtrhla na západ od našich hranic i na tak náročné trhy, jako je Německo nebo Velká Británie.
Předsevzetí s pěti tisíci eury (v té době nějakých 150 tisíc korun) se sice nepodařilo zcela naplnit, respektive za tuto částku se Logan prodával jen v domovském Rumunsku. V Česku cena začínala bez stokoruny na 200 tisících. Ale za tu cenu takto velký sedan neměl konkurenci – vešlo se do něj pět dospělých osob a zavazadelník měl objem 510 litrů.
Dacia na loňském ženevském autosalonu
Dacia
Dacia - všechny modely
Dacia chystá na příští rok elektromobil
Nikoho nepřekvapí, že nejlevnějším sedanem na trhu je Dacia Logan.
Dacia Lodgy je nejlevnější sedmimístné auto na trhu a nabídne výhradně čtyřválcové motory
Dacia Duster 1,0 TCe
Dacia Duster 1,0 TCe
Dacia Logan MCV
Dacia Duster „No Limit“ Pikes Peak (2011)
Dacia Duster
Logan měl velmi jednoduchou techniku, kompletně převzatou od Renaultu. Mělo to dvě podstatné výhody – jednak to pomohlo stlačit výrobní náklady na minimum a za druhé šlo o prověřené komponenty, které nezlobí, a majiteli tak nepřinášejí drahé opravy. Logan, automobil dlouhý 4 250 mm, byl maximálně jednoduchý a neměl nic navíc. Ano, estetika občas haprovala a základní výbava nebyla kdovíjaká – chyběl posilovač řízení, ABS i příprava na rádio.
Dacia Logan první generace
Technika ale byla spolehlivá a dá se říci, že s první generací Loganu nebyly prakticky žádné větší obtíže. Logany se nekazily a odolný podvozek zvládal i drsnější zacházení mimo zpevněné cesty. Zpočátku se Logan prodával s jednoduchými osmiventilovými benzinovými čtyřválci o objemu 1,4 (55 kW), respektive 1,6 litru (64 kW). Později přišly i dieselové motory (rovněž od Renaultu) a v roce 2006 přišlo sedmimístné kombi pojmenované Logan MCV.
Dacia Logan MCV
Dacia nevymýšlela nic nového: každý její nový model byl postaven na technickém základu Renaultu, měl maximálně funkční (byť ne vždy moc hezký) exteriér a interiér a prodával se za cenu o dvě třídy menších modelů. Většina českých rodin, pro které koupě auta znamená utracení veškerých úspor a často je limitem částka 200 až 250 tisíc korun, tak nemusela kupovat tři a více let stará auta, ale mohla si dopřát nové.
Dacia se v současné době nabízí celkem ve 44 státech světa, technicky ale ve 108 zemích, protože mimo Evropu se často prodávají i pod značkou Renault či Nissan. Za 15 let značka rostla exponenciálně, celosvětově za tuto dobu prodala 6 443 056 automobilů (v průměru 429 537 vozidel ročně).
Nyní je značka osmou nejprodávanější v Evropě a rok 2019 pro ni byl rekordní – po celém světě prodala 736 tisíc aut, přičemž dominovaly evropské trhy – s prodejem bezmála 565 tisíc Dacií. A v Česku byla v roce 2019 Dacia po Škodě a VW třetí nejprodávanější značkou. Restart zapomenuté rumunské automobilky se v roce 2005 lety povedl Renaultu na výbornou.