Hlavní obsah

Dacia Sandero získala v crash testech pouhé dvě hvězdy

Foto: Euro NCAP

Při čelním nárazu došlo jen k minimální deformaci kabiny, rizikové byly některé části palubní desky, Euro NCAP doporučuje středový airbag

16. 4. 2021

Pouhé dvě hvězdičky z pěti v mezinárodně uznávaných crash testech Euro NCAP jsou na první pohled alarmujícím výsledkem. Dacie Sandero ale není autem, ve kterém byste se měli bát bourat stejně jako třeba v Aixamu. Za špatné hodnocení může hlavně absence jízdních asistentů.

Článek

Ten výsledek je krutý. V době, kdy je pět hvězd standardem a čtyři hvězdy už nutí výrobce k zamyšlení a padají kvůli tomu hlavy, získala Dacia Sandero v nárazových testech Euro NCAP pouhé dvě hvězdy. Porotci tázavě zdvihají obočí, Dacia argumentuje nízkou cenou a tím, že Sandero je bezpečné auto. Takže kde je pravda?

Foto: Euro NCAP

Ochrana figuríny desetiletého dítěte na zadních sedadlech byla hodnocena jako slabá

Podle Dacie jsou Sandera třetí generace i konstrukčně příbuzné Logany moderní auta, která v porovnání s předchozím modelem udělala v oblasti bezpečnosti velký kus práce. Už žádné zlomené sloupky, ale pevný skelet kabiny a boční i hlavové airbagy, které spolehlivě chrání posádku. A Euro NCAP jim dává za pravdu. Sandero III totiž získalo v nárazových testech čtyři hvězdy za ochranu dospělých a stejný počet za ochranu dětí. S ochranou chodců je to už horší, tam má vůz jen tři hvězdy. Takže kde je problém?

„Bezpečnost se už nehodnotí jen podle výsledků samotného crash testu, je totiž stejně důležité nehodě předejít, jako při ní obstát co nejlépe,“ komentuje výsledky Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP. „Dacia si našla svoje místo na trhu a má svoje stálé zákazníky, které oslovuje zejména cenou. Ale hodnocení dvou hvězdiček je málo i pro nízkonákladový produkt.“

Sandero doplatilo na absenci bezpečnostních asistentů. Nejvíc vadilo, že funkce automatického brzdění reaguje jen na jiná vozidla a že neumí rozeznat chodce nebo cyklisty. Je to kvůli tomu, že se vůz spoléhá jen na radary, nikoliv na kamery. Vadila i absence asistenčního systému pro jízdu v pruzích.

To všechno znamenalo, že Dacia získala jen dvě hvězdy za bezpečnostní asistenty. A podle platného bodovacího systému Euro NCAP může být celková známka vozu vysoká jen jako nejnižší hodnocení v jednotlivých disciplínách.

„Pokud chce Dacia splnit podmínky obecné bezpečnosti, které začnou platit v roce 2022, čeká ji hodně práce,“ podotkl van Ratingen. „Zcela nové Sandero je bezpečné a chrání cestující na vysoké úrovni,” uvedla k tomu automobilka ve svém prohlášení. „Tyto výsledky však vezmeme v úvahu a budeme pokračovat v dosahování dokonalé rovnováhy mezi bezpečností, očekáváním zákazníků a cenovou dostupností. “

Dacia také zmiňuje, že neustále zlepšuje bezpečnost a ve výsledku je každá generace vozidla bezpečnější než ta předchozí. „Naše úsilí v oblasti pasivní bezpečnosti bylo uznáno organizací Euro NCAP. Získali jsme čtyři hvězdičky v ochraně cestujících u dospělých i dětí a velmi dobré výsledky při srážce s chodci.“ Automobilka tak nepřímo upozorňuje na to, že při crash testech v roce 2013 získalo Sandero ve finále čtyři hvězdičky. Tehdy se ale ještě nezapočítávalo hodnocení asistenčních systémů a jiná byla i metodika hodnocení ochrany posádky.

A co si o hodnocení Dacie Sandero myslíte vy? Potřebujete a chcete v autech jízdní asistenty? A jsou pro vás výsledky crash testů směrodatné při výběru auta? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích!

Reklama

Sdílejte článek