Hlavní obsah

Čtyřválcový F-Type: Cesta do pekla dlážděná dobrými úmysly

Foto: Archiv Garáž.cz

Máme F-Type moc rádi a pro automobilku Jaguar je to skvělá imagovka. Bohužel si za soupeře vybral tu nejtěžší možnou váhu. Ikonu jménem Porsche. Teď zjišťuje, že jen hezký kukuč, známé jméno a opisování nemusí stačit.

Článek

Jakmile se v F-Typu jednou svezete, nejde se nezamilovat. Agresivní design, ještě agresivnější zvuk, který se stal jednoznačným poznávacím znamením (na míle dopředu), ale také skvělý nástup motoru díky dobře naladěnému kompresoru, poslušný podvozek a odkaz starého dobrého E-Typu. Románek bohužel skončí ve chvíli, kdy se podíváte na cenovku a zjistíte, že můžete Jaguar podvést s Porsche. A to je bohužel skoro ve všem o chlup lepší. Chápeme, že si někdo koupí F-Type, aby se odlišil, na rozdíl od poršáků jich v Česku přeci jenom tolik nevidíte. V hlavě mu ale pořád bude hlodat, jestli to byla správná volba. Jaguar si tenhle stín, ze kterého je skoro nemožné vystoupit, moc dobře uvědomuje, a proto naslouchá svým zákazníkům bedlivě. Když chtěli čtyřkolku, protože se přemotorovaného zadokolkového eRka báli, tak ji taky dostali. Když chtěli dostupný základ s manuálem, vydupali si ho. Mimochodem si pořád myslíme, že základní šestiválec s šestikvaltem je skvěle vyvážený sporťák a dost možná ta nejzábavnější volba v celém portfoliu, které vzhledem k různým motorizacím, poháněným nápravám a karoseriím zahrnuje přes dvě desítky kombinací.

Foto: Archiv Garáž.cz

A teď přibude další. Na newyorském autosalonu Jaguar oficiálně potvrdil, že pracuje na nové základní motorizaci - přeplňovaném čtyřválci o výkonu 300 koní. Ano, má jen o čtyřicet koní méně než základní šestiválec, je o padesát kilo lehčí na čumáku a jen o tři desetinky pomalejší ve sprintu na stovku. Vlastně to vypadá jako skvělé auto - úplně stejně jako by byl Mustang Ecoboost povedeným autem, kdyby neexistoval jen o kousek dražší osmiválcový Mustang GT. A právě proto je čtyřválcový F-Type v nemilosti. Bude totiž stát jen o nějakých padesát tisíc méně než základní šestiválec. Pokud ho bude chtít F-Type udat, bude muset nabídku seškrtat a nechat v ní pouze silnější V6 s 380 koňskými silami. Jinak se do downsizovaného dvoulitru nikdo nepohrne, zvlášť když zatím ani nevíme, co udělá redukce s pověstným štěkotem výfuků.

Foto: Archiv Garáž.cz

Je to nepochopitelný tah, ke kterému jsou bohužel donuceny všechny automobilky. I Porsche si uvědomuje, že o nově nabízené čtyřválce se zákazníci neperou. Jenže právě tyhle malé motůrky ospravedlňují existenci těch větších, oldschoolových. Je to věčné nadávání na bruselské emisní stráže, ale nic jiného než ostrá slova už nezbývá. Jaguar byl do tohoto rozhodnutí natlačen a jde jen o další z mnoha kroků k vymazání charakteru auta. Od dvoulitru se dostaneme k šestnáctistovce dopované elektromotorem a v další generaci se z F-Typu znovu stane E-Type, tentokrát ovšem to éčko bude označovat čistě elektrický pohon. A výfuky utichnou nadobro...

Reklama

Načítám