Hlavní obsah

Co jsme dnes našli na internetu? Díl V.

Foto: Buick

Designové zadání nejspíš znělo: Ať to vypadá jako smutný dinosaurus

Brouzdat bezcílně po internetu, to je jako poznávat svět z pohodlí vyhřátého bytu a rozvalený v kancelářské židli. Můžete navštívit nádherná místa, seznámit se s úžasnými lidmi, poznat dosud nepoznané… Ale jindy, jindy narazíte jen na samé fake news, internetové diskutéry, porno se zvířaty nebo třeba tenhle ošklivý retro kombík Buicku s SUV prvky. Vítejte v dalším díle našeho seriálu o nejošklivějších autech.

Článek

Na přelomu tisíciletí frčelo retro jako dnes SUV – prakticky všechno, co vypadalo staře, šlo na dračku. Reinkarnované Mini, New Beetle nebo pátý Mustang, dokonce i PT Cruiser si lidi kupovali! Na retro vlně se chtěl svézt i zoufale tápající Buick (ještě než z něj GM udělalo koš pro odpadní produkty Opelu), proto vytvořil koncept Signia, retro kombík s prvky SUV a futuristickou technikou, který se představil v roce 1998. I když by bylo lepší, kdyby nikdy nespatřil světlo světa…

Základem konceptu se stal naprosto průměrný full-size (5,25 m na délku) sedan Park Avenue s pohonem předních kol, na který designéři Buicku navlékli retro karoserii s SUV prvky (v roce 1998!), jako je vysoká střecha a výše uchycená sedadla pro snazší nasedání a lepší přehled, a prosklenou zádí. Výsledek byl příšerný – podivně nevyvážené proporce, odpudivá příď a uměle přilepený zadek. Zlatý lak, ve kterém vynikly všechny nepovedené detaily a linie, autu moc důstojnosti nepřidal.

Foto: Buick

Za jiných okolností by mohl být skvělým pohřebním vozem – místa na rakev by bylo relativně dost

Faktem ale je, že koncept Signia byl plný zajímavých a často pokrokových detailů. Třeba pohon všech kol (zadní kola se připojila, když senzory zaznamenaly prokluz kol), který byl v té době v USA vyhrazený prakticky jen opravdovým off-roadům, sledování mrtvých úhlů infračervenými senzory nebo bezklíčový přístup s uživatelskými profily nastavení sedadel, volantu, klimatizace a audia. Kabina pak byla úžasnou kombinací art deco designu, dřeva, kůže a kovu, a kontrastu moderních (head-up displej a prapředek infotainmentů) i historických prvků (analogové hodiny).

Foto: Buick

Interiér byl jedním z nejpovedenějších míst konceptu

Úplně nejzajímavější na tomto konceptu byla ale jeho praktická záď – otevírala se totiž celá prosklená část vzhůru a spodní část jako dveře do stran, podlaha kufru šla navíc elektricky vysunout o 45 cm ven, takže přístup k zavazadlům byl naprosto dokonalý. Jedinou praktickou nevýhodou byla dřevěná podlaha kufru, která je sice na pohled nádherná, ale všechny drobnosti by po ní musely příšerně klouzat (jak si v praxi ověřili majitelé CLS Shooting Brake s příplatkovou dřevěnou podlahou designo).

Buick Signia se nakonec do výroby nedostal, což je jen dobře, protože vypadal vážně hrozně. Předpověděl ale vývoj automobilových trendů, protože auto podobné koncepce dnes úspěšně prodává BMW jako řadu 6 Gran Turismo (dříve 5 GT). Se Signií mají společné také to, že ani 6 GT moc krásy nepobralo…

Reklama

Související témata:
Načítám