Hlavní obsah

Climb to the clouds - nejtěžší závod světa?

Foto: Archiv Garáž.cz

V Evropě se na závodění v Americe koukáme trošku skrz prsty, ale každý automobilový nadšenec zná alespoň legendární závod 500 mil Indianapolis nebo vrchařskou stíhačku Pikes Peak. Je tady však jeden, který je ještě legendárnější.

Článek

Také je to závod do vrchu s názvem Mount Washington Hillclimb, který se jezdí v New Hampshire. Celková délka tratě má téměř 12 náročných kilometrů. Samotný závod má hodně dlouhou tradici a poprvé se tady jelo už v roce 1904, kdy jeho první ročník vyhrál Harry Harkness s Mercedesem o výkonu 60 koní. Na tomto závodě se objevilo také jedno legendrání jméno. V roce 1956 se na start závodu postavil známý úpravce rychlých Fordů, Carroll Shelby, který nastoupil s Ferrari 375 GP závod do vrchu vyhrál. Pak se jelo ještě v roce 1961, který na dlouho dobu posledním. K oživění došlo až v roce 1990, kdy došlo na výrazné zlepšení rekordu tratě skoro o jeden a půl minuty.

Foto: Archiv Garáž.cz

Závod dovrchu Climb to the clouds je zajímavý především náročníostí tratě. Úzkou asfaltovou silničku na chvilku střídá šotolinová část. Na tom by nebylo nic převratného, ale oproti známému Pikes Peaku je asfaltová část hodně zakroucená, ale přitom rychlá a také uskákaná. Najdete na ní velké množství horizontů a skoků do zatáček. Tady musí jezdec velmi dobře vědět, kde jede, co přijde za zatáčku a kdy má jít na brzdy.

V letošním roce se o velký poprask postaralo americké zastoupení značky Subaru, která je také generálním partnerem závodu. Na start postavila dvojici upravených modelů Impreza WRX STI, za jejichž volanty seděli tovární jezdci, bláznivý Travis Pastrana a David Higgins. Za úkol měli překonání rekordu z roku 2014, který stanovil s hatchbackovým modelem právě David Higgins. Jejich tradiční rallyová auta byla odlehčena, dostala výkonnější motor z rallycrossových speciálů o výkonu 600 koní a silnější brzdy.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ale ani tak to nebylo úplně jednoduché. Jako první se na zrádný kopec vydal David Higgins. Na nejdelší rovině měl nejvyšší, doposud dosaženou rychlost a všechno to vypadalo dobře. Jenže pak přišel krátký šotolinový úsek, David ztratil v jedné ze zatáček koncentraci, šel pozdě na brzdy a skončil pod úrovní silnice. O to náročnější to začalo být pro Pastranu, který nesměl udělat chybu. Zezačátku se držel lehce zpátky, ale postupně zrychloval. Nakonec se mu podařilo zlepšit rekord o více než 44 sekund. Musíme uznat, že šlo o mistrovskou jízdu a bylo vidět, že Travis to tady hodně dobře zná. Sám ale říkal, že si musel dávat pozor, protože tam kde v předchozích ročnících jen ubíral plyn, musel tentokrát i brzidt.

Reklama

Načítám