Hlavní obsah

Chevrolet Van G30 Ambulance – Můj čas…

Foto: Mikka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Řídím americkou sanitku a v hlavě mi naskakuje Nemocnice Chicago Hope nebo znělka z doktora House. Ale přitom tahle sanitka z muzea amerických aut JK Classics v Lužné vlastně nikdy v USA nesloužila. A i když tam tu základní Chevroletku vyrobili, zdravotní nástavbu se zvýšenou střechou už dostala na jiném kontinentu – v Evropě.

Článek

Tradice Chevroletu Van, který je za oceánem takovým jejich Transporterem, sahá až do roku 1964, kdy první model nahradil starý Chevrolet Greenbrier Sportswagon (dodávku na základech modelu Corvair). Pak už nastoupila první generace s roztomilým designem, trochu podobná jí byla i ta druhá z roku 1967. Dnešní článek je ale o třetí generaci, která se na trh dostala v roce 1971 a kromě Chevroletu se prodávala i pod značkou GMC. Koncern GM tehdy reagoval na uvedení moderního Fordu Econoline.

Ano, je to taková ta typická dodávka s krátkou kapotou, co jich vždycky byly plné americké filmy. Jde o model G30, tedy ten nejlepší, ale potkat můžete i Vany G10 a G20. Koncern GM je nabízel ve dvou délkách rozvoru náprav a o různých nosnostech. Konkrétní sanitka je z roku 1989, kdy dorazila do Nizozemska do jedné tamní nemocnice už s některým vybavením – vysílačku, majáky, několik antén, hledáčky i sirénu. Toto původní vybavení v sanitce stále je, stejně jako originální záblesková majáková rampa Whelen. Něco ale bylo doděláno až v Německu.

Foto: Mikka

Barevný interiér sanitky má něco do sebe

V roce 1993 jej zakoupilo město Nepomuk jako ojetou sanitku a předalo jej Záchranné službě Plzeň-Jih. Není divu, kvalitních a hlavně rychlých sanitek byl u nás tehdy pořád nedostatek a vedle Škody 1203 musel Chevrolet působit jako raketa. Ostatně chevroletky sloužily na našem území poměrně hojně (často ale dieselové) a třeba ve sbírce sanitek v Hradci Králové se nachází ta karlovarská. Často se traduje historka, že je dostal český prezident Václav Havel od amerického prezidenta George Bushe staršího, ale není to pravda. Tato nakonec sloužila jako záložní sanitka, než ji odkoupil jeden nadšenec do amerických aut a zrenovoval.

Prostor uvnitř není špatný

Do modrého interiéru (v přední části) vedou dvoje dveře. Další dva vstupy jsou do sanitní části, jedny po straně a ještě křídlové zadní. Hodně dílů si dodávka vypůjčila od koncernových pick-upů, nabízela ovšem i slušnou výbavu (rádio, elektrická okna, tempomat a výškově nastavitelné sedadlo řidiče), a když jste si vymýšleli, mohli jste si váš Van opravdu luxusně vybavit až na pojízdnou ložnici pro nějaké to šmajchlování. Palubka se ale změnila v roce 1978 výrazně a pak s drobnými úpravami vydržela až do konce výroby. Prostornost interiéru je obrovská, díky sanitní nástavbě se dá vzadu stát rovně, což doktorům určitě oproti starším Suburbanům usnadnilo ošetřování.

Foto: Mikka

Sanitku si v muzeu JK Classics můžete prohlédnout i vy

Vpředu umístěný motor pohání zadní kola, i když se nabízely i čtyřkolky. Auto je totiž trochu spřízněné s velkými pick-upy řady C (hlavně podvozek a řízení). A i když v Evropě poměrně často potkáte naftové verze, tohle je poctivá benzinová V8 350, tedy Small Block o objemu 5,7 litru, který nabízí 190 koní. Efekt je stejný jako v jakékoliv americké V8, takže když šlápnete, motor si zařve a auto vyrazí vpřed, v tomto případě i s „pacošem“ za zády. Samozřejmě má ale také odpovídající spotřebu kolem 18 litrů, tak akorát pro auto s takovým motorem. K němu je připojený třístupňový automat 700R4, který řadí hladce, ale vzhledem k velkému krouťáku tolik práce nemá. Je vážně paráda mít takhle silnou dodávku.

Jízdní komfort je vynikající

Je to poctivá klasika, tedy kastle ještě s integrovaným polorámem. Vůz je bytelnější než předchozí verze se samonosnou karoserií. Šířka auta trochu komplikuje manévrování do užších prostor, jinak je ale jízda s Chevy Vanem dost příjemná. Vše jde tak snadno a hladce, že je to u dodávky až překvapivé. Hlavně posilovač funguje tak výrazně, že se volant otáčí skoro sám. Skvělý je i jízdní komfort, sanitka totiž jede hladce i po nerovnostech nebo nezpevněné cestě.

V roce 1995 se Van vytratil z nabídky, ale to jen proto, že se nová dodávka jmenovala Chevrolet Express a byla víc aerodynamicky tvarovaná. Tato generace je dodnes velmi populární ojetina a pro milovníky amerických aut jde o častou volbu pro obytnou dodávku. Právě tak často dožívají přestavěné sanitky, ale není to naštěstí případ tohoto muzejního exponátu, který si už nejspíš svůj zdravotnický vzhled ponechá. Pokud vás Chevy láká, musíte se poohlédnout po jiném kousku, který přijde zhruba na 250 až 350 tisíc Kč. Muzeum v JK Classics v Lužné zatím prodej svého exponátu neplánuje, ale alespoň si jej můžete zblízka prohlédnout. Pozor ale na korozi, která dodávky trápí. Jinak se těší skvělé pověsti o své spolehlivosti.

Reklama

Načítám