Hlavní obsah

Chevrolet Corvette Z51 C6 – Řvoucí americké svaly vás pobaví

Foto: Mikka

Já zkrátka neznám slavnější a ikoničtější model Chevroletu, než je placatá Corvette vyráběná nepřetržitě od roku 1953 dodnes (už v osmé generaci ovšem). Dnes se s ní setkávám už podruhé, tentokrát s celkem moderní šestou generací v tehdy druhé nejsilnější verzi Z51, která se vyráběla v Kentucky.

Článek

Generace C6, to je ještě Corvette podle klasického receptu – velmi nízká plastová dvoudveřová dvoumístná placka s klasickou koncepcí, bezrámovými okny, čtyřmi světly vzadu (celočervenými v případě americké verze, jako je tato) a díry na bocích za předními koly. Automobilka se ale snažila o dramatičtější vzhled, aby byla Corvette víc sexy.

Od začátku výroby v roce 2005 ji Chevrolet už opravdu vyladil k podávání parádního řidičského zážitku. Ostatně o C6 se prý říkalo, že je to C5 dotažená k dokonalosti. Karoserie má ostřejší rysy a tvary, jako by Corvette chtěla od této generace působit dravěji. Zmizely ale do té doby typické mrkačky (Corvette je používala od modelového roku 1962), místo nich Tom Peters navrhl klasická světla trochu připomínající ta na Ferrari 360. Jinak se tento krásně modrý model Z51 z roku 2008 zvenčí nechával poznat spíš jen podle unikátních kol a červených brzd za nimi, hlavní rozdíly měl skryté uvnitř a pod kapotou. A právě do interiéru se nyní hrnu (nebo do něj spíš padám) já.

Foto: Mikka

Taková ta americká klasika, kterou si chcete užít

Rozhodně se zlepšila kvalita útulného vnitřku a materiálů, a tak tahle placka nedělá slavnému jménu ostudu. Verze Z51 má navíc uvnitř hodně černého koženého čalounění. Výrazně se zlepšila ergonomie a vše je nasměrováno k řidiči, kterého limituje jen o něco horší výhled. Spolujezdec tu má jen sedět, koukat na ozdobný nápis a užívat si jízdu, což jde díky skvěle tvarovaným sedadlům s výborným bočním vedením dobře. To pomáhá řidiči nelítat za volantem jak nudle v bandasce v každé zatáčce. Jsem v nich zapadnutý nízko a připadám si utopený v téhle přemotorované bestii.

Jde to i s větrem ve vlasech

Můžete se i vyvětrat sundáním pevného střešního dílu (manipulace s ním je velmi snadná a uložit se dá do zavazadlového prostoru), karoserie kupé byla totiž vyhrazena jen ostrým modelům Z06 a ZR1. Není tady nějak přehnaně moc prostoru, ale pro dva stačí akorát a nějaké to místo na tašky se tu najde. Navíc se Corvette v roce 2008 dočkala držáků nápojů, což považovali Američané za důležité. Nechybí samozřejmě klimatizace, rádio s CD přehrávačem, airbagy, tempomat, bezklíčový přístup, startování tlačítkem u budíků a elektrické ovládání kde čeho.

Foto: Mikka

V americkém autě chcete slyšet řev pořádné V8

Omlazením prošly u šesté generace i motory, kdy se pod kapotu nově dostaly jednotky LS2. Místo objemu 5,7 litru tak Corvette spoléhá na rovných 6 litrů a výkon se zvýšil o 50 koní na rovných 400. Najdete je v 6 000 otáčkách, už ve 4 400 je ale maximálních 540 Nm točivého momentu. Nevýhodou byl ale nárůst spotřeby oproti předchůdci.

V roce 2008 se pak objevil motor LS3 s objemem 6,2 litru (protože objem ničím nenahradíš) a výkon zase vzrostl na 437 koní v 5 900 otáčkách a 580 Nm ve 4 200 otáčkách, kde už má Corvette opravdu nádherný zvuk. Tomu hodně pomáhá i výfuk, který opravdu není tichý, i na volnoběh si Corvette krásně brumlá. Otáčky ale nový osmiválec přímo miluje. Pro Američany je důležitý i údaj o sprintu na čtvrt míle, který Corvette zvládne za 12,8 sekundy. Na vlastní kůži ta akcelerace bere dech. Právě tento motor pohání i tuto konkrétní Z51, která má i přepracované chlazení, větší brzdy, tužší podvozek, větší a širší kola a kratší převodovku.

Foto: Mikka

Tohle místo si tak zamilujete, že nebudete chtít vystoupit

Auto odsprintuje na stovku za 4,2 sekundy a umí jet až 310 km/h. Když víte, co si počít s převodovkou, můžete si vyzkoušet i burnout. Zátah auta je tak velký, že se klidně otočíte jen silou motoru a roztočenými zadními koly a můžete si tu rovinku dát zase zpátky. Samosvor prostě ta zadní kola roztáčí přesně tak, jak chcete. Také ale prý potřebuje na dálnici kolem devíti litrů benzinu, ve městě dokonce patnáct a při ostré jízdě dvacet. A to prý verze s automatickou převodovkou konzumují ještě o litr víc. Tady ale naštěstí máme nový šestistupňový manuál Tremec TR6060 s lepší kulisou, tužším chodem a krátkými drahami, ve které se má řidiči lépe řadit a může otáčky motoru korigovat dle libosti. Když si k tomu přidáte dobře poskládané pedály, zjistíte, že Američané opravdu postavili řidičské auto.

Vlastně je dost použitelná

Šestá generace má kvůli automatické převodovce o trochu delší rozvor, což pomohlo i prostoru pro posádku, ale hlavně se tím zlepšila příčná stabilita. V klidném tempu je Corvette krásně příjemná a dobře slouží i jako GT, které na delší cestě neunaví a můžete jej používat každý den (pokud se tedy smíříte s tím hlasitým zvukem motoru). Kvůli rozložení hmotnosti (celkem kolem 1,5 tuny) na platformě Y-body je motor až za přední nápravou a převodovka vzadu (ano, správně, transaxle). Fantastický podvozek je ale na spojnici mezi chováním a komfortem přesně tam, kde bych ho chtěl mít. Nevytřepe z vás duši na každém hrbolu, a nejméně komfortní je tak lomoz od výfuku.

Foto: Chevrolet

Corvette to slušelo i v jiné barvě

Podvozek byl zcela nový a Corvette už nepůsobí až tak humpolácky, a dokonce se dá jezdit rychle i v čisté stopě, když budete chtít. V zatáčkách hezky sedí a nemá nějak velkou potřebu ztrestat mou mladickou nerozvážnost při každém sešlápnutí plynu, jako to uměly starší generace. I řízení bylo přepracováno a odezva od volantu je nyní čistější, byť jde auto trochu ztuha. Na rozdíl od poháněných devatenáctipalcových kol vzadu jsou vpředu jen osmnáctky. Posilovač se přizpůsobuje aktuální rychlosti auta, a podle toho řidiči buď pomáhá, nebo ve vyšší rychlosti naopak trochu ztuhne. Chevrolet se tím ostatně tehdy chlubil i v reklamě, že je precizní jako evropská konkurence.

Snaha prý byla, aby to byl příjemný silniční sporťák, který trochu připomíná závodní speciál. Brzdy se díky své citlivosti krásně dávkují, takže máte pořád pocit, že je Corvette zcela pod kontrolou, možná jsem ale čekal ještě ostřejší nástup. Jen ale pozor, aby vás ten pocit moc neukolébal, pořád je to auto s charakteristikou amerického svalovce.

Dnes už je v prodeji generace C8 s motorem uprostřed, ale podle fanoušků to prý není ono. Poslední šestka byla vyrobena v únoru 2013, což už je nějaký ten pátek. Napříč generacemi je ovšem tahle americká placka neskutečně populární a během dlouhých let získala spousty cenění a i dost vavřínů v závodech. Verze Z51, která pózuje i na těchto fotkách, byla v roce 2010 nahrazena modelem Grand Sport. O tři roky později se objevila nová generace C7. V případě šesté generace bylo vyrobeno přes 215 tisíc aut všech verzí, takže jde o dostupný model, přesto se za ním pořád lidi otáčejí.

Na prodej jsem našel ale jen dvě verze Z51, jednu za 770 tisíc, druhou za 1,4 milionu. Za svoje peníze dostanete vážně dobře vypadající placku, které krásně řve osmiválec a přitom na okruhu dokáže držet tempo s auty slavnějších značek z Evropy, za které budete muset leckdy vysolit dvojnásobek. Dokonce i spolehlivost auta je prý na vynikající úrovni. Podle amerických novinářů to prý bylo ve své době nejlepší sportovní auto na světě. Trochu z toho sice čiší zaujatost, ale špatná Corvette fakt není, tak ji zkuste a třeba je tato americká ikona to pravé pro vás. Někomu může její trochu buranská nátura připadat sympatická jako mně.

Reklama

Načítám