Hlavní obsah

Bugatti zkouší vytištěné brzdiče. Fungují parádně!

Foto: Bugatti

Bugatti vytisklo brzdič na 3D tiskárně

Uvědomili jste si vůbec, že jsme součástí neuvěřitelného technologického vývoje? Dokonale to dokazuje 3D tisk, který byl opravdu jen před několika málo lety v naprostých začátcích a dnes už se tiskne takřka vše od lékařských nástrojů, zbraní až po funkční automobilové díly i pro ty nejznámější značky.

Článek

Před pár lety byl 3D tisk známý jen mezi několika málo nadšenci, ale dnes už se tiskne opravdu vše. Dokonce jsme slyšeli o vytisknutých náhradních orgánech, ale to je odvětví, které ten velký vývojový boom ještě čeká. Ovšem co se aut týče, jsou 3D tiskárny naprostou samozřejmostí a pro mnohé značky, respektive jejich vývojová oddělení, nepostradatelnou součástí.

Před několika týdny jsme vás informovali o tom, že výrobce kol HRE Wheels se rozhodl na tiskárně vytisknout první kola. A nejen, že fungují, ale hlavně dokonale vypadají. Níže najdete odkaz s veškerými informacemi i galerií. V tom stejném článku jsme zmiňovali, že Bugatti pro model Chiron vytisklo brzdový třmen. O tom už se nějakou dobu mluvilo, ale zatím nikdo neznal podrobnosti.

To se ovšem teď trochu změnilo. Bugatti svolilo s natáčením testů vytištěného třmene a je to fantastická podívaná. Než si video pustíte, měli byste vědět, že jde o jeden z největších automobilových dílů vytištěných na 3D tiskárně, a navíc z titanu. Brzdič je osmipístkový a jeho hmotnost je pouhých 2,9 kilogramu. Jen pro zajímavost, to je o 40 % méně, než mají standardní brzdiče Bugatti Chiron. A jistě víte, že hmotnost je u sportovních, v případě Chironu supersportovních, aut nesmírně důležitá. Úspory hmotnosti bylo v daném případě dosaženo i díky velké spoustě otvorů, které ovšem nijak nesnižují účinnost brzdiče.

Aby technici Bugatti zjistili, jak bude vytištěný brzdič fungovat na takovém autě, jakým je extrémně výkonný Chiron, připojili ho ke stroji, který ho vlastně napodobuje. Respektive napodobuje jeho rychlost. Jádrem testu bylo zpomalení z rychlosti 375 km/h, přičemž během takové práce se kotouče rozehřejí až na 1 000 stupňů Celsia, kdy prskají jiskry a rozzáří se úplně do ruda. Bugatti šlo o to, jak se titanový brzdič při takovém extrémním zatížení zachová a podle všech výsledků to vypadá, že přesně tak, jak má. Jak teplotu, tak obrovskou zátěž vydržel bez ztráty kytičky.

Testy ještě nejsou u konce, ale jejich vývoj je na velmi dobré cestě, takže se s největší pravděpodobností brzy dočkáme toho, že si náhradní díly na auta budeme tisknout doma v obýváku na 3D tiskárně. To samozřejmě trochu přeháníme, ale jistě chápete, jak to myslíme.

Reklama

Související témata:
Načítám