Hlavní obsah

Budoucnost automobilové bezpečnosti? Externí boční airbagy

Foto: ZF

Simulace bočního nárazu s novým airbagem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Všechna auta mají takzvané deformační zóny, jejichž úkolem je pohltit energii nárazu. Jsou vpředu i vzadu, a tak velkou slabinou každého vozu jsou boční strany. To ale možná vyřešila firma ZF, která vyvinula, a dokonce už i představila, externí airbag umístěný na bočních dveřích auta.

Článek

První návrh bočního externího airbagu představila firma ZF už koncem loňského roku. Od té doby se ale s vývojem dost posunula a vypadá to, že se brzy dočkáme sériové produkce této bezpečnostní vychytávky. To, jak celý systém funguje, představila před pár dny v německém Memmingenu, kde, jak ukazují statistiky, ročně při bočním nárazu zemře asi 700 osob. A tohle číslo chtějí experti od ZF, když ne úplně vymazat, tak alespoň snížit na co nejnižší míru. Ačkoliv je zmiňovaný systém zatím stále jen ve fázi testování, u ZF věří, že ihned po jeho uvedení na trh, a tedy v začátcích sériového používání, zabrání airbag až 40 % úmrtí při nehodách.

A jak to celé funguje? Na první pohled velmi jednoduše, ale na ten druhý zjistíte, že je to extrémně složitý systém. Airbag je umístěn ve spodní části dveří auta mezi A a C sloupkem. Jeho objem je v závislosti na rozměrech vozidla od 280 do 400 litrů a je schopen se při detekci možné nehody nafouknout za 150 milisekund. Tedy abychom byli úplně přesní, v tomto čase se airbag nejen nafoukne, ale ještě předtím jeho elektronika vyhodnotí, zda je to potřeba. Neuvěřitelný fofr! Aby to celé fungovalo, propojila firma ZF tyto airbagy se senzory vozidla a k tomu všemu vyvinula speciální algoritmy, které jsou schopny vyhodnotit, zda je zásah airbagu zapotřebí či nikoliv.

To byl prý také nejtvrdší oříšek, který je stále ve fázi zdokonalování. Aby airbagy fungovaly, je potřeba je nafouknout ještě před kolizí. Jenomže jistě z praxe znáte situaci, když už to vypadá na střet, ale nakonec to všichni ubrzdí. Zažili jsme i případy, kdy to ubrzdění přišlo opravdu za příslovečnou minutu 12 a pár centimetrů od střetu. V takovou chvíli by se airbag aktivovat neměl, ale ukáže až čas, jestli to bude v praxi takto dobře fungovat. Mimochodem, uvedený čas 150 milisekund, za který se odehraje ta velká spousta věcí mnohdy osudového dosahu, se zcela shoduje s trváním jediného lidského mrknutí.

Dobrým nápadem je cokoliv, co pomůže bezpečnosti na silnicích. V tomto případě si ale zatím nejsme tak úplně jisti. Abyste nám rozuměli – boční vnější airbag je skvělá záležitost, pokud tedy funguje. V případě videa, které zachycuje testování, bychom však ocenili, jestliže by autem, které má nabourat, nebyla nafukovací atrapa, ale reálný vůz. Také je otázkou, jak se bude řešit případná zbytečná aktivace, kdy k reálnému střetu nakonec nedojde. To vše musí ještě u ZF vyladit, ale předpokládají, že se tak stane již brzy. Zatím ovšem není jasné, kdy se této bezpečnostní novinky dočkáme u sériově prodávaných aut.

Reklama

Související témata:
Načítám