Hlavní obsah

Bravo, Audi! Ikonický přeplňovaný pětiválec bude žít dál

Foto: Audi

Vedení Audi Sport má jasno – ikonický pětiválec, kterým se Audi proslavilo kdysi v rallye, bude i nadále v nabídce

Jednatel sportovní divize Audi Oliver Hoffman se nechal slyšet, že ikonický, a dnes už i velmi ojedinělý, pětiválcový motor bude pod kapotou sportovně laděných Audi žít i nadále. Jakým způsobem toho mozky z Ingolstadtu hodlají dosáhnout, to však zatím není jisté…

Článek

Pokud hádáte, že na vině je všudypřítomný kat jménem „emisní normy“, hádáte správně. Není to tak dávno, co Audi s politováním oznámilo, že budoucnost Audi R8 coby desetiválcového vyjícího supersportu je dost nejistá. S tímto faktem je prostě třeba se smířit.

Foto: Audi

Charakterním přeplňovaným pětiválcem se Audi proslavilo hlavně v 80. letech v rallye

Vozy z Ingolstadtu jsou však proslulé ještě jednou pohonnou jednotkou. Je sice poloviční, avšak charakterem za ikonickou V10 nezaostává. Legendární pětiválec přeplňovaný turbodmychadlem bude prý i nadále žít! Rozhodnutí vedoucího divize Audi Sport je pochopitelné – Audi díky tomuto agregátu ovládlo Motor roku v kategorii od 2 do 2,5 litrů zdvihového objemu, když zvítězilo rovnou devět let po sobě. Tuto úspěšnou šňůru překazil až koncernový kolega, 2,5l plochý čtyřválec z Porsche 718 Cayman a Boxster v silnějších verzích S.

Přesto se řada nadšenců obávala nejhoršího – že s příchodem další vlny přísnějších emisních limitů a s příchodem normy Euro 7 definitivně skončí existence motoru, kterým se Audi proslavilo hlavně ve světě rallye. Logicky se spekulovalo o jeho nahrazení osvědčeným, avšak dnes už skoro všudypřítomným 2,0 čtyřválcem, šéf ingolstadtské sportovní divize však tyto obavy označil v rozhovoru pro australský magazín WhichCar za liché.

Ba co víc, Hoffman nešetří optimismem: „Máme velmi, velmi dobrou šanci dodržet tyto nové standardy,“ nechal se slyšet jednatel divize Audi Sport. Tato slova pak dokonce podpořila i Annette Mölhoff, která je v divizi produktovou manažerkou, která 2,5 motor označila za „charakteristický a atraktivní znak modelů RS3 a TT RS“.

Zatím však není jisté, jakou přesně cestou toho v Audi dosáhnou. Jednou z možností je ale částečná elektrifikace, tedy že by pětiválci pomáhal ještě jeden menší elektromotor. Z RS3, TT RS a případně RS Q3 by se tak staly vlastně tzv. mild-hybridy. Ve hře je pak i technologie vypínání válců při nízkém zatížení motoru. Když teď už víme, že ikonický agregát bude možné vidět, a hlavně slyšet i nadále, nabízí se otázka, zda se tento motor konečně dostane také do bratrance jménem Golf. Volkswagen si s touto myšlenkou totiž už nějaký ten pátek pohrává… My bychom se na ně za to každopádně nezlobili!

Reklama

Načítám