Hlavní obsah

Testy: BMW X5 M50d – mnichovský überdiesel

Foto: Jakub Deml

Dost podstatná část kupujících BMW X5 si při výběru motoru vystačí s „volbou rozumu“, a sice se základním naftovým šestiválcem 30d. Má to svou logiku, neboť se jedná o charakterem kultivovaný, spotřebou skromný a výkonem dostačující agregát, který shledá většina lidí naprosto dostačujícím. Jenže ještě stále je tu ta parta nadšenců, která požaduje něco „víc“.

Článek

Benzínový osmiválec je v současné době v nabídce jenom v USA, a stejně tak si musíme ještě počkat na monstrózní X5 M. Chcete-li tedy nějakou „přísnější“ X5, omezuje se váš výběr v současnou chvíli na model z řady M Performance, konkrétně na diesel označením M50d. Ačkoliv výraz „omezovat“ se tady moc nehodí. Pohled do technických tabulek totiž odhaluje pár zajímavých čísel a faktů. Řadový šestiválcový třílitr má pozoruhodná čtyři turbodmychadla, z nichž dvě pracují s nízkým tlakem při nízkých otáčkách, dvě potom s vysokým při vysokých otáčkách. Dohromady to dělá 400 koní a mamutích 760 Nm točivého momentu, přenášených osmistupňovou automatickou převodovkou na všechna kola.

Asi se není čemu divit, že to jede, a jede to opravdu pořádně. Potažmo konkrétněji – jede to jako lokomotiva. Už těsně nad volnoběhem se začnou nadechovat první turbíny a než se naději (a otáčkoměr ukáže dvojku), je tu gigantický konstantní tah, trvající až k hranici pěti tisíc. Na samém konci otáčkoměru předvede motor i náznak výkonové špičky a nechá se radostně dotočit až do rudého pole, nicméně o sportovním charakteru tady nemůže být příliš řeč. Doménou motoru je hlavně zátah v libovolných otáčkách. Převodovka se tím pádem s řazením moc nenadře, většinou nechá motor v poklidu lebedit kolem tisíce otáček, a když přidám plyn, mnohdy si síla motoru v nízkých otáčkách vystačí bez podřazování, a to i v případě svižného předjíždění.

Foto: Jakub Deml

Komfort, příkladné zpracování a vyhřívané loketní opěrky...

Když už jsme u toho, X5 naprosto brilantně maskuje rychlost, takže předurčení k dlouhému a rychlému cestování je tady naprosto nasnadě, o čemž vypovídá i krásný, prostorný a bez výhrad zpracovaný interiér, napěchovaný technologiemi až po strop. Je tu samozřejmě nový systém iDrive nebo kompletní jízdní asistenty včetně pokročilého asistenta couvání, který si pamatuje trajektorii auta za posledních zhruba padesát metrů, a tuto trajektorii pak umí sám odcouvat. Nová je také celodigitální přístrojovka, i když u ní jsem mírně skeptický co se týče designu. Obávám se, že odvážně inovativní geometrické stupnice s oranžovým zabarvením se dost brzy okoukají, což se o starých dobrých kruhových budících říct nedá. Je to ale asi ta jediná věc, kterou bych konejšivému a úžasně pohodlnému interiéru vytknul.

Foto: Jakub Deml

Inovacím se meze nekladou, ale klasické kruhové budíky se mi zamlouvají prostě o něco víc

Jenomže, když si někdo pořizuje bavoráka, v jehož názvu skví se ono magické písmeno „M“, neočekává pouze pohodlí na dlouhé cesty, ale taky nějakou tu sportovnost. Jak už padlo, šestiválcový turbodiesel není vyloženě motor ze sporťáku, ale nějaký základ by tu byl. A dost podobně se lze zmínit taky o podvozku. Na příplatkovém „M Professional“ zavěšení se pohybuje X5 s velkou dávkou jistoty, a přestože se jedná o mamuta, jehož pohotovostní hmotnost atakuje 2,3 tuny, ve sportovním režimu se vrhá do zatáček s určitou vervou a s potlačenou nedotáčivostí. Na tom má koneckonců velký podíl i natáčení zadní nápravy. Auto je pocitově lehčí a překvapivě agilní, byť o nějakém živelném zážitku pro řidiče se mluvit tak úplně nedá. Budete-li chtít, můžete střihat okresky klidně v ohromných rychlostech, jen ta zpětná vazba řidiči tu prostě chybí. Stále se bavíme o cestovně založeném autě, nikoliv o sporťáku.

Foto: Jakub Deml

Testované zimáky nejsou zdaleka největšími koly, které můžete dostat

Akčnější schopnosti vrcholného M podvozku a obrovská kola si však vybrala svou daň na komfortu. V městských dírách a na roletách rozbitých okresek si nejsilnější dieselová X5 lehce zaskotačí, a přestože neztrácí kontakt s povrchem, nevytřásá duši a nepředává žádné velké rány. Ale mohu jednoznačně říci, že bych chtěl svoje velké SUV přece jenom pohodlnější. Konkrétně si umím představit, že bych místo vrcholného podvozku se sportovními ambicemi zakliknul v konfigurátoru jenom „obyčejné“ vzduchové zavěšení, doprovázené ideálně ještě menšími koly.

A tady se dostáváme k tomu drobnému paradoxu. Když už bych volil ten pohodlnější podvozek, možná bych přenechal vrcholnou motorizaci M50d větším střelcům a sáhnul po celkově umírněnějším základním dieselovém šestiválci 30d. Nechápejte mě špatně, ultimativní diesel je vlastně docela skvělá hračka – má fascinující techniku, bombastický odpich a na testovaném podvozku i pozoruhodné vlastnosti, jenže vyvstává otázka, jestli tohle všechno právě u velkého SUV hledáte. Když bych si měl X5 opravdu kupovat, nebudu jí chtít jako sporťák na chůdách. Hledám v ní spíš ten pohodlný cestovní „gauč“ pro celou rodinu a najednou se slabší diesel s nižší spotřebou, a pohodlný vzduchový podvozek, jeví jako optimální řešení.

Je mi jasné, že spousta lidí chce vrcholný model už z principu, a vlastně pro to mám i pochopení. Jenže v tomto případě nabývám dojmu, že té „zlaté střední cestě“ vlastně vůbec nic nechybí. Samozřejmě, že 135 koní navíc, které má M50d oproti 30d, najde svoje uplatnění, ale zároveň se za ně platí vyšší spotřebou, nemluvě o pořizovací ceně. Ta je (dle očekávání) dost mastná. Už v základu vychází X5 M50d na 2 440 100 korun a volitelná výbava udělala na ceně dalších bezmála 800 tisíc. Oproti tomu 30d je v ceníku o více než 600 tisíc levnější.

Technické údaje
Motorvznětový řadový šestiválec, 4 ventily na válec, uložený vpředu podélně
Zdvihový objem2 975 cm3
Plněnípřeplňování čtyřmi turbodmychadly, dvě pro nízký tlak, dvě pro vysoký tlak
Výkon400 koní (294 kW) při 4 400 ot./min.
Točivý moment 760 Nm při 2 000 - 3 000 ot./min.
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonstálý pohon všech kol
Pohotovostní hmotnost 2 275 kilogramů
Akcelerace 0-100 km/h 5,2 sekundy
Maximální rychlost 250 km/h
Spotřeba (kombinace) 11,5 litrů na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže 80 litrů
Objem zavazadlového prostoru 650 litrů
Kola a pneumatiky 275/40 R21 vpředu, 315/35 R21 vzadu
Rozvor2 975 milimetrů
Rozměry (délka/šířka/výška 4 922/2 004/1 745 milimetrů
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama