Hlavní obsah

Testy: BMW i3S vs. X7 M50d – automobilový svět plný paradoxů

Foto: Jakub Deml

BMW i3 a X7

středa 05:00

Postavit proti sobě největší a nejmenší BMW, které se kompletně liší svým smyslem, určením, koncepcí i technikou pohonu, vypadá jako naprostý nesmysl. Ale nebojte, tohle nebude typický srovnávací test hledající jediného vítěze, spíš příležitost podívat se na oba extrémy moderního automobilismu.

Článek

Vítejte v automobilovém světě roku 2019, ve světě plném paradoxů. Na jednu stranu by nás zákonodárci chtěli nacpat do malých, elektřinou poháněných bezemisních vozítek, na druhou stranu spousta zákazníků touží po majestátních SUV plných luxusu a moderní techniky. Cítíte v tom určitý rozpor?

Tak tady ho můžete i vidět. Elektrické i3S je neuvěřitelně kompaktní (čtyři metry na délku) a geniálně vymyšlené – šasi je vyrobené z karbonem vyztužených plastů, díky pohonu na elektřinu jsou kola až v rozích a kabina je tak překvapivě prostorná (pohodlně usadí čtyři dospěláky, kufr má slušných 260 litrů), chytrá koncepce dveří (zadní se otevřou až po otevření předních) vytváří větší prostor usnadňující nastupování a zabraňující dětem (právě kvůli nim je zadní okno vykrojené) svévolně vyskakovat z auta na silnici.

Foto: Jakub Deml

BMW i3 se může pochlubit chytrou konstrukcí

Zato X7 je prostě gigantická. Vypadá jako X5, která v nestřežené chvíli jednu i3 zhltla. Měří přes pět metrů na délku a přes dva metry na šířku, takže budete nejspíš muset vybourat kus garáže, abyste ji tam vůbec dostali. Na oplátku v ní ale získáte vnitřní prostor, který připomíná (zvlášť v testované šestimístné variantě) spíš soukromý klub než auto. Všude samá kůže, hliník a vkusné dekory, skleněná hlavice voliče převodovky je sama o sobě umělecké dílo. Trávit čas v X7 je zkrátka požitek.

Foto: Jakub Deml

Monstrózní X7 prostě nepřehlédnete. Ani kdybyste se skutečně snažili

Interiér i3 je víc funky, design se nese v duchu stylového minimalismu a využívá recyklované a surové materiály, jako je třeba polyester z recyklovaných PET lahví, rostlinná vlákna z ibišku, kůži ošetřenou extraktem z olivových listů nebo eukalyptové dřevo. Hipsteři plesají blahem, ale radost to udělá i běžným majitelům, protože všechny materiály jsou zajímavé na pohled, příjemné na dotyk a skvěle barevně sladěné. Kabina i3 je díky tomu vzdušná, prosvětlená a působí příjemně útulně, vyzařuje z ní klid i život.

Což dokonale souzní s naprosto tichým, přitom sympaticky živým elektrickým pohonem. Jeho 184 koní a 270 Nm totiž okamžitě reaguje na povel plynu, takže než se ostatní na semaforech proberou, vy už budete mít pěkných pár desítek metrů náskok. Uvidíte mezeru ve vedlejším pruhu a na lusknutí plynu jste v ní. V městských rychlostech je i3 vyloženě rychlé, nad nimi stále velmi svižné, podvozek působí, jako by byl stále na špičkách připravený změnit směr, takže je i3S úžasně hbitá (i když pro mizerné pražské povrchy taky docela tuhá).

Foto: Jakub Deml

i3s je na rozdíl od běžné i3 o 14 koní silnější a jezdí na 20palcových kolech

Když pak plyn povolíte, už rekuperujete – i3 přišla jako první s konceptem „řízení jedním pedálem“, takže na brzdu nemusíte skoro šlapat. Zvláště ve městě to funguje neuvěřitelně efektivně, papírový dojezd 300 km můžete ještě úspěšně natahovat. Pak stačí 40 minut u rychlonabíječky (50 kW) a máte nabito na 80 % a zase můžete vyrazit vesele drandit. Proplétat se s ní městským provozem je totiž učiněná radost.

To X7 přináší spíš uspokojení z toho, jak majestátně pluje. 400 koní a masivních 760 Nm jejího čtyřikrát přeplňovaného turbodieselu nepřichází v erupcích síly, spíš se valí jako přílivová vlna ničící vše v okolí. Motor přitom pod plynem jen vzdáleně vrčí, při běžné jízdě o něm vůbec nevíte (ani u benzinky, vystačí si totiž se snesitelnými osmi až devíti litry paliva každých 100 km), a to i díky absolutně hladkému řazení osmistupňového automatu.

Foto: Jakub Deml

Šest válců, tři litry objemu a čtyři turbodmychadla! Jeho výkony tak vyrážejí dech

Auto se přitom jen ladně pohupuje na vzduchovém podvozku a okázale ignoruje všechny nerovnosti na silnici. Řízení je naprosto nenáročné, a ještě vám s ním ochotně pomáhají sofistikované asistenty. Vy si tak můžete užívat všeho luxusu a pohodlí na palubě. Je úplně jedno, jestli jedete 50 nebo 500 kilometrů, na konci cesty vystoupíte dokonale zrelaxovaní. Zaplatili jste si za to nejlepší, a to nejlepší jste taky dostali – X7 je vážně řada 7, jen trochu zvýšená (a s větším kufrem).

Asi vás nepřekvapí konstatování, že obě auta jsou pro svůj účel naprosto perfektní – elektrická i3 exceluje při rychlém pohybu skrz ucpaná městská centra a okolí, opulentní X7 je dokonalá silniční jachta, která vám zjedná pozornost, kamkoliv přijedete. V ideálním světě byste tahle auta měli mít před domem obě.

Foto: Jakub Deml

Možnost volby je na dnešním automobilovém trhu silnější než kdy dřív. A auta na obou koncích jsou naprosto skvělá!

Ale tím nejdůležitějším zjištěním je, že i přes ekodiktát stále existuje možnost zcela svobodné volby. Pořád si můžete sami podle chuti vybrat, jestli se stanete odvážnými průkopníky elektromobility a budete si užívat efektivitu pohonu budoucnosti, nebo naopak naskočíte za volant obrovského, ale úžasně vycizelovaného dinosaura a vychutnáte si poslední roky jeho vlády na silnici, dokud ještě můžete. Žijeme v úžasně zajímavé automobilové době…

Určitě chápete, že jistý diametrální rozdíl je i v cenovkách obou aut pohybujících se na opačných stranách automobilového spektra. Elektrické BMW i3 pořídíte již za 1 043 900 Kč, za silnější verzi i3s pak dáte 1 144 000 Kč. Naopak základní verze X7 M50d stojí 2 837 900 Kč a nedá velkou práci ji příplatky vyšroubovat přes 3,5 milionu. Možná by tyto částky také mohly hrát roli při vašem rozhodování.

BMW i3s technická data
Motor1x synchronní elektromotor na zadní nápravě
Výkon135 kW (184 k)
Točivý moment270 Nm
Převodovkajednostupňová
Pohonzadní nápravy
Pohotovostní hmotnost1 340 kg
Akcelerace 0-100 km/h6,9 s
Maximální rychlost160 km/h
Dojezd245 km
Kapacita baterie33,2 kWh
NabíjeníDC 50 kW, AC 11 kW
Kola a pneumatiky175/55 R20 vpředu, 195/50 R20 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)4 011/1 775/1 577 mm
Rozvor2 570 mm
Objem zavazadlového prostoru260 l
BMW X7 M50d xDrive technická data
Motorřadový šestiválec, 4x turbo diesel, uložený vpředu podél
Zdvihový objem2 993 cm3
Výkon294 kW (400 k) při 4 400 ot./min.
Točivý moment760 Nm při 2 000 - 3 000 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 535 kg
Akcelerace 0-100 km/h5,4 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)7,0 l/100 km
Objem palivové nádrže80 l
Kola a pneumatiky275/40 R22
Rozměry (délka/šířka/výška)5 151/2 000/1 805 mm
Rozvor3 105 mm
Objem zavazadlového prostoru750 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb