Hlavní obsah

BMW 318ti Compact: Ideální pro trénink sportovní jízdy?

Foto: Petr Krab Jeřábek

BMW 318ti Compact E36 bylo dlouho vysmívané i přehlížené, nejezdí však vůbec špatně

Kolikrát jste zatoužili po levném a zábavném autě? Většina z nás, nakažených vášní pro automobily, milovníků kulatého nesmyslu, který ční z přístrojové desky, se chce naučit pořádně řídit. Často začínáme odzadu a toužíme zvládnout perfektně vykroužený „powerslide“ dřív, než pochopíme, jak vjet do zatáčky, kdy přidat plyn a kdy ho radši ubrat. Co doopravdy potřebujeme je i vhodné tréninkové auto.

Článek

Nedávno mi zavolal kamarád, říkejme mu třeba Aleš. „Krabe tomu neuvěříš, ale pořídil jsem si krásně zachovalý BMW, zajedu k tobě někdy na kafe a musíš se v něm pořádně svézt, je boží.“ Představoval jsem si, že Aleš konečně skoncoval se svým dlouhým obdobím adorace Mazdy MX5 a koupil něco pořádného. Mazda MX5 je, jak víte, klasickou odpovědí všech benzínových hlav na veškeré otázky. Vlastně i do našeho blogu by se náramně hodila. Jaké auto je ideální na trénink sportovní jízdy, na sebezdokonalování se v umění řídit? No přece malá Japonka – má malý výkon, nízkou hmotnost a odvážné srdce. Zapomeňte na to, co jsem právě napsal, jsou tu totiž i jiná auta. Co tedy Aleš sehnal do své poměrně slušně se rozrůstající garáže?

BMW bez tradic i fanoušků

Tak trochu jsem si říkal, že asi prodal zánovní MX5 a pořídil nějaké extra zachovalé „Emko“, čili BMW M3. Dál od pravdy jsem být nemohl. Alešovo nové auto neslo sice znak modrobílé vrtule na kapotě, ale v jeho názvu znělo slovo „Compact“. Všichni fanoušci do BMW přece „Compacty“ minimálně přehlíží. Tenhle model byl už od roku 1993, kdy se představil světu, černou ovcí slavné rodiny. Kdyby to aspoň byl šestiválec v modelu 323ti. Ten je totiž vzácný a z jeho zdvojených koncovek výfuků se line libozvučný baryton. Kdepak, Aleš, byť tedy za poměrně zajímavý peníz, sehnal pouze čtyřválec, ale nejen tak ledajaký, minimálně nerezavý. Auto má najeto hodně málo kilometrů a bylo fakt pečlivě udržované. Pochází z roku 1996 a pohání ho dvouvačková verze osmnáctistovky, která má sice o třicet koní méně než šestiválec, ale zato leží v přídi BMW blíž k řidiči a snižuje hmotnost auta. Ve výbavě nechybí ani příplatkový samosvorný diferenciál. BMW tehdy montovalo diferenciály typu Torsen. Podobný byl i v mé někdejší BMW Z3 Coupe 2.8. Ta auta se vlastně technicky náramně podobají. To mi dochází v momentě, kdy projedu pár zatáček známého úseku okresky.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Compact vznikl v roce 1993 jako nejlevnější varianta oblíbené mnichovské „trojky“

Pinky Lai – geniální designer, ale konzervativní publikum nepřesvědčil

Dobrá, nakousl jsem, že to s ním za volantem nebude špatné. Jenže moc krásy zrovna tohle BMW vážně nepobralo. Postáváme u nás na zahradě, popíjíme kafe a díváme se na tu „nádheru“. Když se zkusím ve své hlavě přesunout o mnoho let zpět, do doby, kdy jsem byl teenager a „trojka“ modelové řady E36 byla zánovní károu pro úspěšné čtyřicátníky v kravatách, líbila se mi jednoznačně „tříca“. Náš zahraniční lektor angličtiny na gymplu přijel tehdy z Londýna ještě v obstarožní stříbrné 320i (E21). Byla už tehdy trochu rezavá, ale jak jsme mu jí my kluci záviděli. Naši rodiče se v lepších případech tehdy zmohli na nové Felicie. A to byla přece jen těžká nuda. Model E36 byl moderní, tak to i její designer Pinky Lai chtěl. Ctil zásadní linie původního Lutheho designu a zachoval charakteristickou bavoráckou křivku zadního bočního sloupku, jinak však celý ten automobil dramaticky zmodernizoval. To samé o pár let později udělal s Porsche 911, kdy vycházel z původního designu posledního vzduchem chlazeného modelu 993 a nakreslil zbrusu novou 996, které inženýři zkonstruovali tehdy pro Porsche převratný, vodou chlazený motor. Konzervativce vážně nepotěšil. Obě ta auta vlastně nesou stále takové lehké stigma. Poslední bavoráky, poslední Porsche, to byly přece ty modely těsně před nimi. Jenže čas plyne, nostalgie pracuje a myslím, že už není od věci dnes nazývat řadu E36 pravověrným klasickým BMW.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Zakroucené silničky má opravdu rád

Na zakroucené silnici překvapí

S tím Compactem je to ještě složitější. Sběratelskou ikonou se asi nestane nikdy, nicméně mnoho pěkných už nezůstalo. Stojí za to se o ně starat a zachovat je. Navíc Aleš si nevybral špatnou konfiguraci. Totiž jízdní dojmy trojkového BMW může obecně hodně ovlivnit konkrétní specifikace auta. Alešovi sice chybí originální kompletní M paket z výroby i s anatomicky tvarovanými sedadly, ale má zajímavý motor i příplatkový samosvorný diferenciál. Osmnáctistovka pocházející ještě z dob 318iS (E30) se dala považovat za „malou“ M3 a s M technik II. optickým paketem byla vážně nádherná. Dvouvačkový motor se moc rád vytáčí, a jakmile máte alespoň tři tisíce otáček, bryskně reaguje na pobídnutí plynem a poměrně lehký Compact frčí kupředu. Technika se totiž od posledních modelových ročníků řady E30 liší méně, než bychom čekali.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Motor 1.8 litru z modelu „iS“ má téměř 140 koní, jadrný zvuk a rád se vytáčí

BMW 3er Compact vzniklo zejména proto, protože marketingové oddělení chtělo uvést na světové trhy levné BMW, které dokáže ukrojit i kousek koláče značkám méně zvučným a v USA se chtěli dostat se základní cenovkou pod 20 tisíc dolarů. Popravdě si myslím, že hlavním protivníkem, kterého v Mnichově chtěli vyzvat na souboj, byl trojkový Golf GTI. A můžou být v klidu, protože tenhle Alešův Compact by mu snadno ukázal záda. Nejen na rovině, ale hlavně v zatáčkách.

Foto: Petr Krab Jeřábek

BMW 318ti Compact měl panel přístrojové desky v levnějším provedení, ovladače větrání a dalších funcí však zůstaly klasicky natočené k řidiči

A to už se plně soustředím za volantem na oblíbené úzké silničce mezi poli, kde je dobrý výhled a malý provoz. Sníh už roztál a tak trochu širší než standardní kola mají přilnavosti dostatek. S tímhle BMW nemusím jet rychle, vlastně ani ten náš národní limit nepřekračuji, přitom si výborně zařídím. Na rozdíl od glorifikované Mazdy MX5 má trojka Compact delší rozvor i méně strmé řízení, díky čemuž se jakákoliv přetáčivost na výjezdu z vlásenky jemně a citlivě koriguje. Myslím, že právě na to naučení základních principů jízdy se sportovním autem s pohonem zadních kol, je Compact se stočtyřiceti koníky a samosvorným diferenciálem skvělá učebnice dynamické jízdy. Mám jasnou představu o tom, že by byl skvělý nápad tenhle Compact přivézt na víkendový kurz ježdění na zasněžené či ledové ploše. Vzhledem k pořizovací ceně, v klidu do sta tisíc korun i s nutným počátečním servisem (díly na tohle BMW jsou velmi levné), se řidič zkrátka nemusí stresovat, že si rozbije svého „mazlíka“ za statisíce a může se soustředit zejména na to, co říká instruktor a na svoji jízdu.

Docela mě mrzí, že jsem na jednoduchém, ale velmi řidičském BMW E36 Compact jako řidič nezačínal. Příležitostí ke koupi za nízké ceny bude pravděpodobně ubývat, auto je přesně na pomezí hýčkaného youngtimeru a levné populární ojetiny pro mladé. Ať už si jedno pořídíte za tím či oním účelem, jezděte, trénujte a nezapomeňte, že sami a na veřejné silnici se správně jezdit nenaučíte; zkuste nějakou školu sportovní jízdy.

Reklama

Související témata:
Načítám