Hlavní obsah

Z třetího závodu Formule 1 se stalo demoliční derby. Byl to chaos, shodují se jezdci

Foto: F1

Chtěli jsme show, tak jsme ji dostali. Jenže závěr nedělní Velké ceny Austrálie byla prostě fraška. Jako kdyby ji řídil režisér Netflixu, a ne ředitelství závodu. Z Formule 1 udělali demolition derby.

Článek

Když jsme se před sezonou F1 v redakci domlouvali, že bychom mohli psát ke každé Velké ceně nějaký report, trochu jsem se bál, že to bude stejná nuda, jako teď v Austrálii od devátého do pětapadesátého kola. Verstappen spolehlivě v čele, za ním Hamilton, který si konečně spravil chuť, třetí Alonso a za nimi pár bitek a Peréz, který se prokousával pořadím z posledního místa. Brousil jsem si tužku a spřádal myšlenky na to, jak se budu věnovat Mercedesu, který se chystá na dramatické změny, ale přitom by možná jen stačilo „odemknout potenciál vozu“, jak se teď oblibou říká. Chtěl jsem připomenout extrémně napínavou a dramatickou kvalifikaci, kde byl rozdíl mezi prvním a desátým místem pouhá vteřina a mezi některými jezdci i jen tisíciny. Jenže pak…

Foto: F1

Peréz si udělal závod zajímavější hned v kvalifikaci, do závodu musel startovat z posledního místa.

Pak se začaly dít věci! Tedy ony se děly už zkraje závodu, kdy po havárii Alexandera Albona z Williamsu nechalo ředitelství závodu napřed vyjet na trať safety car, aby po té, co několik týmů zajelo do boxů pro čerstvé pneumatiky, vyvěsili červené vlajky a závod přerušili. Toho pak využily ostatní týmy, přezuly svoje auta v klidu, a závod byl následně restartován. „První červené vlajky byly totálně zbytečné, viděli jsme mnohem horší situace,“ zlobil se závodník Mercedesu George Russell patřící k těm, kteří zajeli do boxů – potenciální výhoda se změnila na nevýhodu a on tak spadl na průběžné sedmé místo. Předtím byl po brilantním startu závodu první.

Restart závodu byl z pevných pozic, logicky. Žádné drama a poté v podstatě jen kroužení, okořeněné pár souboji ve středu startovního pole. Co na tom, že se jezdilo s relativně malými rozestupy. Vypadalo to, že to všichni prostě risknou a dojedou závod na jedné sadě pneumatik. Zajet do boxů by totiž znamenalo propad hned o několik pozic, což by se už na trati vybojovat nedalo.

Foto: F1

Ferrari se v Melbourne zase příliš nedařilo.

Russelovi v průběhu selhal motor, ten by konec závodu neviděl tak jako tak, občas nějaké to předjíždění… Týmy jen počítaly kola do cíle a čekaly, jestli se něco nestane. V samotném dějišti závodů, ale i ve svých centrálách totiž mají experty, kteří předvídají, co by se mohlo stát a jak udělat co nejlepší strategické rozhodnutí, které by jejich jezdce mohlo posunout vpřed. Počítají, kdy zajet do boxů, dělají různé simulace, vyhodnocují jízdní data, reagují na soupeře. Do posledního kola závodu vymýšlejí co, kdyby, jak a proč. Jezdci jsou sice důležití, ale bez dobré strategie by sebelepší výkony nebyly k ničemu – jen si vzpomeňte na loňské Ferrari.

Foto: F1

Střední část závodu byla vlastně docela nuda, vše se zdramatizovalo až na samotném konci.

Nebýt toho, že deset kol před koncem vyjel Verstappen mimo trať a ztratil přes tři sekundy, což dalo Mercedesu naději, že by mohl mít i on problémy s brzdami jako předtím Peréz, vše spělo k poklidnému finále. Už jsem si u toho vařil kafe. Jenže jen čtyři kola před koncem závodu to Magnussenovi takzvaně vypadlo z ruky, jeho monopost trefil pravým zadním kolem svodidla a závod byl znovu přerušen. Na trati zůstalo odstavené auto, jedna zutá pneumatika, pár úlomků, trocha karbonu a další trosky. Nic, co by se nedalo uklidit za safety carem, který taky logicky vyjel na trať. Jeden si skoro myslel, že nejlepší bude, když se za ním dojede až do cíle. A pak…

Foto: F1

Po Magnussenově nehodě byla trať plná trosek, závod byl proto zastaven.

Po dalších dvou kolech, opět červené vlajky!

„Cooo?“ reagoval třetí Alonso, když ředitelství oznámilo, že se závod zastaví. „K čemu jsme potřebovali červenou vlajku?“ zlobil se Verstappen. Jediný, kdo z toho mohl mít radost, byl Hamilton, který tak dostal šanci zabojovat o vítězství, a taky Peréz, který mohl po výměně na lepší pneumatiky vylepšit stávající sedmé místo.

Jenže tohle rozhodnutí taky znamenalo, že jestli se závod znovu rozjede, stane se z něj v podstatě sprint na dvě kola. Nebo demoliční derby, protože to tam prostě všichni nasypou…

Bohužel, „Bé“ bylo správně.

Verstappen sice udržel vedení a za ním byl Hamilton, ale do třetího Alonsa vrazil Sainz a roztočil ho, trať opustil i Peréz a Stroll. A za nimi do sebe narazili Gasly s Oconem, tedy oba piloti Alpine, další nehody zažili také Logan Sargeant a Nyck de Vries. Závod byl potřetí zastaven. A pak…

Pak byl závod byl znovu přerušen a obnoven v pořadí, které platilo při druhém restartu. Start tentokrát za safety carem, jenže když v posledním kole zajel do boxů, tak se už nesmělo dál předjíždět.

Foto: F1

Závěr závodu byl vyloženě o nervy. Toho dramatu však bylo možná až zbytečně moc.

„Po emoční stránce to bylo jako na horské dráze. Dělo se toho fakt dost a těžko pochopit, co se na konci všechno stalo,“ hodnotil v cíli Alonso. „Závod byl šílený, ale druhé místo je samozřejmě skvělé,“ říkal v cíli Hamilton. „Té druhé červené vlajce jsem moc nerozuměl. Bylo to trochu chaotické. Jsem ale rád, že jsme to vše přežili a vyhráli,“ konstatoval lakonicky Verstappen, pro kterého to bylo 37. vítězství v kariéře a druhé v sezoně, a který tím taky ukončil dvanáctileté čekání Red Bullu na triumf v Austrálii. Naposledy zde v roce 2011 vyhrál Sebastian Vettel.

A my u televizních obrazovek? Podívejte se do jakékoliv diskuze a najdete tam nesmiřitelné bitky fanoušků. Přou se o to, které zastavení bylo či nebylo zbytečné, ale taky o to, jestli neměl být druhý restart závodu za safety carem, protože každému snad muselo být jasné, jak to dopadne.

Asi nejlépe to vystihl Lando Norris z McLarenu, který dojel na šestém místě: „Z celého závodu, z těch neustálých červených vlajek, mám pocit, že se snaží dělat nějakou show. Vůbec to není o závodění.“

Pak ještě penalizace pro Sainze, zamítnuté protesty Haasu…

Když si vše rekapituluji pár hodin po závodě už s chladnou hlavou, pořád nechápu, proč to ředitelství závodu prostě nedovedlo do cíle za safety carem. Byla by to sice nuda, ale pevný start dvě kola před cílem, to až příliš připomínalo zpackané finále sezóny 2021. V době, kdy se řeší rozpočtové stropy, bezpečnost a do cíle sezóny zbývá ještě dalších dvacet závodů, se to celé jeví jako zbytečná snaha o nějakou show. Jak kdyby závod režíroval někdo z Netflixu, aby měli zápletku pro další Drive to Survive. „Vedení závodu si samo způsobilo problémy. Měli jsme normálně dojet za safety carem,“ pokrčil Verspappen v cíli rameny.

A já to vidím úplně stejně. Loňská sezóna byla dramatická i bez zásahů zvenčí. Red Bull sice vládl, ale o zápletky se postaraly jiné týmy i samotní piloti. A že je letos Red Bull zase v čele? Neblázněte, ještě se to celé může změnit, jen podívejte na tu vyrovnanou kvalifikaci.

A jak to celé vnímáte vy?

Reklama

Načítám