Hlavní obsah

Porsche 911 GT3 RS (ne)zajelo na Ringu rekord aneb Když o ten čas vlastně úplně nejde

Foto: Porsche

Na Nürburgringu konečně přestalo pršet a Porsche mohlo vyrazit v honbě za dalším rekordem

Napřed fakta. Je o deset sekund rychlejší než 911 GT3. Je o šest sekund pomalejší než 911 GT2 RS Manthey. Nejede 300 km/h. Počasí nebylo ideální, protože byl protivítr na dlouhé rovince a asfalt neměl tu správnou teplotu. Jenže… Je čas 6:49,328 vlastně důležitý?

Článek

Pokud chcete na okruhu dlouhém 21 kilometrů zajet rekord, potřebujete, aby se vám to všechno sešlo. Jen pro srovnání – třeba okruh v Mostě má necelých pět kilometrů, takže čistě matematicky by tam nová 911 GT3 RS byla „jen“ o 2,5 sekundy rychlejší na kolo. A na Nürburgringu je to jedno kolo podstatně náročnější. Chápete, kam tím mířím? Je to jen číslo. A ostatně lidé v Porsche to vidí úplně stejně, neberte to jen jako prázdné prohlášení.

„Rekordní jízda 911 GT3 RS nám potvrdila hlavně to, s čím jsme auto stavěli, tedy absolutní dokonalost na závodním okruhu,“ řekl bezprostředně po rekordní jízdě Andreas Preuninger, ředitel Porsche GT Cars. „Do ideálních podmínek to mělo dnes daleko, byl silný protivítr na dlouhé rovné silnici z Döttinger Höhe a asfalt byl výrazně chladnější, než bychom potřebovali, ale jsme spokojeni. U nové 911 GT3 RS jde o nové standardy aerodynamiky, o funkčnost a o řízení. Nikdy předtím nebylo silniční auto tolik příkladem motoristického sportu. A ano, je dost možné, že bychom byli schopni zajet rychlejší čas, ale dnes to tak prostě nebylo.“

Když se podíváte na ten onboard, stejně nebudete dýchat. Je úplně jedno, jak nová GT3 RS jede na rovinkách, jde o to, jak rychlá je v některých pasážích. Mám na Nordschleife víc než dva tisíce kol a i jsem tam závodil. Vím, jak rychle se tam dá jet s předchozí generací GT3 RS, závodním BMW M3 na slickách a jak tam fyzikální zákony potírá lehký Caterham. Jenže nová GT3 RS, to je zde úplně jiný druh zážitku.

Když vnímáte, jak rychle se protáhne technickou pasáží za starými boxy, že v úseku Flugplatz, kde se jezdí tak 180 km/h, jede o třicet kilometrů za hodinu rychleji, že v Liščí rouře jede 273 km/h nebo s jakou rychlostí a stabilitou zdolává horizonty za Carouselem, uvědomíte si, že klíč k rychlosti a času tady rozhodně není ve výkonu v motoru, ale v aerodynamice. Schválně se ještě podívejte na rekordní jízdu závodního Porsche 919, což je upravený speciál z Le Mans. Ale pokud se vám při předchozím videu motala hlava, tady si rovnou vezměte kinedryl.

Máte to? 911 GT3 RS by mohla být se silnějším motorem ještě o kus rychlejší, jenže jednak to nejde a vlastně to není ani důležité. „Vzhledem k emisním limitům a všem pravidlům, co musíme plnit, ale taky s přihlédnutím k tomu, že se pořád bavíme o silničním autě, na které platí záruka, je 525 koní výkonu nejvíc, čeho jsme schopni aktuálně u auta s atmosférickým motorem dosáhnout,“ řekl Preuninger bezprostředně po premiéře auta. „Reálně bychom z toho čtyřlitrového plochého šestiválce mohli dostat nějakých 640 koní, ale v tomhle případě o to úplně nejde.“

Místo toho se jeho tým soustředil na aerodynamiku, kde má každý průduch, každá křivka a každý detail svou funkci. Poprvé se taky u Porsche objevují aktivní aerodynamické prvky, jako je zadní spoiler nebo klapky v předním nárazníku. Výsledek je impozantní. V rychlosti 200 km/h generuje nové GT3 RS přítlak 409 kg, což je třikrát víc, než má běžná GT3, a dvakrát větší než předchozí generace GT3 RS. V rychlosti 285 km/h je celkový přítlak masivních 860 kg.

„Cílem bylo nabídnout zákazníkovi auto, které i na silničních pneumatikách a s běžnou výbavou umí projet zatáčku stejně rychle jako závodní speciál,“ vysvětluje Preuninger. A pak dodává: „Zejména v rychlých úsecích je 911 GT3 RS v lize sama o sobě. Zde je to na úrovni obvykle vyhrazené pro špičkové závodní vozy. Vůz také nastavuje nové standardy v brzdění.“

Pravda je taková, že čas na Nordschleife je disciplínou vyhrazenou jen pro hrstku lidí. Rekordní kolo s novou GT3 RS zajel talentovaný a statečný Jörg Bergmeister, ale možná si vzpomínáte na článek o Larsu Kernovi, který na Nürburgringu jezdí rekordní jízdy pro Porsche běžně. Ten říká: „Hlavní je to nerozsekat. Cílem je zajet čas, který by mohl zajet i talentovaný běžný řidič.“ Jenže pravda je taková, že málokomu se ve skutečnosti povede přiblížit času profíků alespoň na půl minuty. Protože rekordní jízdy, jak už to bývá, jsou souhrou hned několika zásadních věcí, jako je prázdná trať, co nejideálnější podmínky, perfektně připravené auto a dobře rozjeté pneumatiky. A každý zasvěcený vám řekne, jak těžké je být konzistentní na tak náročné trati, jako je Nordschleife.

To, že má Porsche nový rekord, je bezesporu hezká věc a mistrovský kousek. Samo ale moc dobře ví, že o to tady zas až tak úplně nejde. Každopádně klobouk dolů před tím, co dokázali. A já se nemůžu dočkat, až se s novou GT3 RS sám svezu. Čas měřit nebudu, jde totiž o víc, jde o samou podstatu řízení.

Reklama

Související témata:
Načítám